tandwiel kilometerteller opsnelheid

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-11-2003 11:43 #66272 door
Het is nog steeds zo dat bijna alle auto's met een vijfversnellingsbak in de <i>vierde</i> versnelling hun top halen en niet in de vijfde. Dat komt omdat de luchtweerstand van een voorwerp toeneemt met het kwadraat van de snelheidstoename. Rij je dus twee keer zo snel, dan is de luchtweerstand inmiddels vier keer zo groot.<p>Het koppel dat de benzinemotor kan leveren is klein en beperkt tot een niet zo breed toerengebied. Maar je kunt snelheid inleveren voor koppel, en dat is wat de versnellingsbak en differentieel doen. Om een voorwerp met het gewicht van een auto voort te bewegen <i>zonder</i> versnellingsbak en diff. zou je een motor moeten hebben die veel meer koppel levert en veel langzamer ronddraait dan een automotor. Dat zou een motor worden die veel te groot is om in een auto te passen.<p>Het kleine motortje zijn toerental worden door de versnellingsbak (in versnellingen 1 t/m 3 bij een vierversnellingsbak) en het differentieel omgeruild voor koppel. <p>Maar waarom dan drie, vier of meer versnellingen? Dat komt door het beperkte toerengebied waar het koppel beschikbaar is. Je moet de motor in dat toerengebied houden door de overbrengingsverhouding daarop aan te passen.<p>En nu komt het antwoord op je vraag: hoe hoger de versnelling, hoe minder toerental wordt omgeruild voor koppel. Koppel is nodig om wrijving te overwinnen. In de vierde versnelling is het beschikbare koppel dus hoger dan in de vijfde (of vierde+overdrive) terwijl door toenemende snelheid de wrijvingen flink zijn toegenomen. Het beetje koppel dat in de vijfde versnelling over is is niet genoeg om de auto zijn top te geven, terwijl dat in de vier wèl zo is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-11-2003 11:44 #55328 door
Beantwoord door in topic tandwiel kilometerteller opsnelheid
gisteren op de snelweg 3 km lang precies 90km/uur kunnen rijden. geklokte tijd exact(...) 120 seconden oftewel de teller is perfect. blijkt de vorige combi 14 jaar lang ca. 10 % te veel aangegeven te hebben. vandaar dat ik nooit bekeurd ben. enfin, ik vraag mij nu wel af waar de extra kilometertjes gebleven zijn: de oude combi ( B 20a, zonder o-drive), liep op de klok ca. 165 wat royaal 150 werkelijk geweest moet zijn, de huidige combi (ook b20 a, compressie plm.11 en een o-drive, haalt met moeite 145km terwijl ik er van uit ging dat de o-drive toch een wat hogere top zou opleveren. nu gaat het mij niet om de hogere topsnelheid, het houdt mij wel bezig waar de extra km,s verstopt zitten. of is een top van 145km voor een b20a + o-drive normaal?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-11-2003 11:47 #66271 door
Beantwoord door in topic tandwiel kilometerteller opsnelheid
ik zal de top in vier binnenkort eens vergelijken met de top in "vijf". Daarna kom ik er op terug.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-11-2003 11:48 #66270 door
Beantwoord door in topic tandwiel kilometerteller opsnelheid
Wat ik vergeten was te melden: de naam <i>over</i>drive doet al vermoeden dat er hier zelfs iets gebeurd tegenovergesteld aan wat de vesnellingsbak doet. Nl. het ingaande toerental is <i>lager<i> dan het uitgaande. Hier wordt dus zelfs koppel ingeruild tegen snelheid (omgekeerd dus aan wat in de eerste drie versnellingen gebeurt).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-11-2003 12:05 #66269 door
Beantwoord door in topic tandwiel kilometerteller opsnelheid
helder. wat mij te binnen schiet: onze P 1800 heeft met z'n b 20b een lager koppel dan de b 20 a van de combi doch weet er in 'vijf'toch meer kilometers uit te persen dan in vier. vraag ik mij af: wat is de top van jouw '69-er? die heeft naar ik aanneem ook een b20 (a of b) en ook een o-drive?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-11-2003 12:46 #66268 door
Beantwoord door in topic tandwiel kilometerteller opsnelheid
Nee, ik heb een 1970 Amazon met M40. Top op teller is ongeveer 160 km/u.<p>Topsnelheid heeft niet alleen te maken met koppel, maar ook met vermogen. Vermogen is overigens wel onlosmakelijk verbonden aan koppel:<p>(Torque x Engine speed) / 5,252 = Horsepower<p>In deze formule koppel in lb ft (pound feet), niet in Nm (Newton meter). 1 lb ft = 1,38 Nm. Om deze forumule nuttig te kunnen gebruiken moet je de koppelkromme weten. De vermogenskromme kun je dan berekenen. Zo wordt de vermogenskromme trouwens altijd bepaald, een dynamometer meet nl. het koppel.<p>Een motor met een hoog koppel, maar een laag maximaal vermogen door een beperkt maximaal toerental haalt geen hoge topsnelheid, maar kan wel veel wrijving en massatraagheid overwinnen (vrachtwagen). Aan de andere kant kan een motor met een laag koppel wel een hoog vermogen halen omdat ie heel veel toeren kan maken. Die kan dan alleen een vrij licht voertuig snel voortbewegen (F1-wagen). Wij zitten daar qua gewicht tussenin. <p>Een B20A (157 Nm) heeft een hoger max. koppel dan een B20B (152 Nm), dat is waar. Maar de toerentallen waarbij dat max. bereikt is is veel lager dan het toerental dat je draait bij de top. En als de B20B bij 5500 tpm een hoger koppel haalt dan de B20A, dan verklaart dat waarom hij harder loopt (en dus ook waarom hij meer vermogen heeft). <br>Bij een B20A wordt de toevoer van brandstof en lucht beperkt door de enkele venturi. Het maximale debiet beperkt dus ook de max. output. Een B20B heeft 2 venturi om door adem te halen...<p>Bovendien zijn er meer factoren die meespelen. Luchtweerstand bijv. Als die bij een P1800 lager is, dan loopt ie sowieso harder.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.