snelheidsmeter

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-12-2003 12:42 #55209 door
snelheidsmeter is gemaakt door
Dag,Heb ook een snelheidsmetervraag.Voor de restauratie van mijn 544 lag er de nog originele motor in. Een B-16A.Na restauratie is daar een nieuwe B-18 voor teruggekomen. Opgeboord tot ca 2000 cc met snelle nokkenas.De vraag is. Zonder er goed over na te denken heb ik er een klok inzitten uit een 544 met standaard B18. Een teller die loopt tot 180 km/uur. Ik kreeg daardoor uiteraard een afwijking van ca. 15km dat de klok te weinig aangaf. Dus 90 op teller was 115 in werkelijkheid.Nu wil ik een juist aangevende klok. Wat moet ik daarvoor doen??? De oude klok terugzetten (verdeling tot 160 km/uur) lijkt me niet de oplossing.Nu dacht ik dat het omwisslen van het tandwieltje in de versn.bak wellicht de oplossing is. Ik kan me voorstellen dat die verschillend kunnen zijn. Bij mij zit de meting dus op de vers. bak. Wie weet raad??Alvast bedankt,Dennis

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-12-2003 14:06 #66741 door
Beantwoord door in topic snelheidsmeter
90 + 15 = 105. oplossing: tel het aantal tandjes dat momenteel op het tandwiel zit dat de snelheidsmeter in de vers. bak aandrijft. deel de aangegeven snelheid door dit aantal tandjes, dus bv. 90: 16 tandjes, dat is dus 5,63 km. per tandje. je wil 105 km/uur aangegeven krijgen, dus 105: 5,63= 18,65 tandje. met een 18- of 19 tands tandwiel kom je dan aardig in de buurt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-12-2003 16:53 #66740 door
Beantwoord door in topic snelheidsmeter
De motor alleen vervangen kan niet plots leiden tot het verkeerd aangeven van de snelheid. Dat kan alleen als er iets achter de versnellingsbak veranderd is, bijv. het differentieel.<p>Meer info is nodig: is er naast de motor ook een andere versnellingsbak, overdrive en/of achteras in gekomen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-12-2003 18:34 #66739 door
Beantwoord door in topic snelheidsmeter
de tellerklok die 'maar'tot 160 km ging, is vervangen door een 180 km-exemplaar. wil je dit corrigeren, dan kan dat aleen dmv de tandwielaandrijving.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-12-2003 19:13 #66738 door
Beantwoord door in topic snelheidsmeter
Bedankt voor zover. Lennard, ik weet dat de motor er niets mee te maken heeft. Wat er naast de klok ook veranderd is bedenk ik me nu, is de versnellingsbak....er is een gereviseerde bak uit een donod auto in terug gegaan, dus de klok (lees:tandwiel) en de bak horen niet bij elkaar.Ik ga eens proberen of het veranderen van tandwiel in de versn.bak de oplossing geeft, ik heb er zat liggen. Kwestie van proberen.Maar wat jullie zeggen, de klok maakt niet uit, als er maar het juiste tandwiel (in versn.bak) bij zit?? Begrijp ik dat goed?Bedankt,Dennis

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-12-2003 20:05 #66737 door
Beantwoord door in topic snelheidsmeter
Het probleem wordt veroorzaakt doordat een klok is gemonteerd uit een wagen met een andere overbrengingsverhouding in de achteras (4,1:1), terwijl de 544/B16 standaard een eindoverbrenging heeft van 4,56:1. Wil je een correct aangevende snelheidsmeter, dan heb je drie opties:1) originele klok terugzetten;2) thans gemonteerde klok anders laten ijken door een zaak als Info Instruments in Breda (wat ze je dan vragen is om te kijken hoeveel omwentelingen een achterwiel maakt over een afstand van 100 meter of zo; 3) achteras vervangen door een 4,1:1 exemplaar. Of je met alleen een ander tandwieltje in de bak het gewenste resultaat kunt behalen, betwijfel ik. Vraag eens na bij genoemde zaak en laat het ons weten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-12-2003 22:08 #66736 door
Beantwoord door in topic snelheidsmeter
Lijkt mij dat jouw probleem met een tandwiel op te lossen is. Ik had hetzelfde met mijn auto na inbouw overdrive.Alleen de berekening zoals iemand voorgerekend had ging bij mij niet op, omdat de meter op een of andere manier niet lineair verloopt met de omwentelingen van de kilometerteller kabel.Mijn berekening kwam op een niet verkrijgbaar tandwiel uit dus koos ik een tandje minder, maar de teller wees precies aan. Proberen met een groter tandwiel en ijken op de snelweg 2 kilometer in 1 minuut is 120 km/h

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-12-2003 08:39 #66735 door
Beantwoord door in topic snelheidsmeter
Bedankt,Ga ermee aan de gang. Heb ook zitten denken aan de achteras maar daar kan het niet mee te maken hebben.....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
23-12-2003 00:15 #66734 door
Beantwoord door in topic snelheidsmeter
Misschien ook nog handig: de afwijkingen die de snelheidsmeters van de auto's (lees: motor-versnellingsbak-aandrijflijn) hadden ten opzichte van de werkelijk gemeten snelheid van de auto in roadtests. Kijk hiervoor op de site van Jaap Blijleven: amazoncars.nl bij Roadtests.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.