weerstand dimmer dashboard verlichting
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-09-2004 12:29 #54272
door
weerstand dimmer dashboard verlichting is gemaakt door
Weet iemand zo wat de weerstand is van de potmeter die de dashboard verlichting dimt? Ik neem tenminste aan dat ik de schakelaar voor het licht een potmeter zit? Ik kan nu zelf namelijk niet bij mijn schakelaar en kan het dus niet meten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-09-2004 12:47 #70520
door
Beantwoord door in topic weerstand dimmer dashboard verlichting
De weerstand is afhankelelijk van de stand van de potmeter. De potmeter bestaat uit een opgewonde draad met hoge weerstand. Over de draad loopt een draaibaar sleepcontact.<br>Ik weet niet wat je van plan bent, maar je kunt deze potmeter niet vervangen door potmeters die je tegenwoordig in de winkel koopt. Uit mijn hoofd zijn er 4 lampjes van 2 watt aangesloten op de potmeter. M.a.w. heb je een potmeter nodig van 24 watt. (bij benadering, klopt niet helemaal).<br>In de winkel zal je voorl potmeters van maximaal 0.5 watt tegenkomen.<br>Beschrijf eens je probleem met de huidige potmeter?
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-09-2004 12:58 #70519
door
Ik denk dat mijn vraag een beetje onduidelijk was.<br>Eerst even wat ik wil doen. Ik heb namelijk een schakeling voor een interval ruitenwisser gemaakt. Bij deze schakeling is de interval in te stellen met een potmeter. Het leek mij mooi om de schakelaar van de ruitenwisser te vervangen door een schakelaar van het licht. De potmeter van deze schakelaar wil ik dan gebruiken om de periode van de interval in te stellen.<br>Om te weten of dat gaat werken moet ik natuurlijk wel weten wat de 'maximale' weerstand van de potmeter is en of de dashboard verlichting wel door een potmeter gedimt wordt.<br>Wordt de dashboard verlichting gedimt dmv. een potmeter, en zo ja, wat is de maximale waarde van deze potmeter?
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-09-2004 14:09 #70518
door
Ik heb er hier een liggen, maar hij is behoorlijk brak. Langzaam opdraaiend gaat hij netjes tot 200 Ohm, daarboven meet ik vanalles. Ik schat zo in, gezien de draaistand bij 200 Ohm, dat hij maximaal 250-300 Ohm is. Ik heb wel een 6 V schakelaar, maar ik heb geen idee of daar verschil in zat.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-09-2004 14:40 #70517
door
Grappig, ik had hetzelfde idee als jij hebt, nog niet uitgevoerd maar wie weet in de toekomst. Je mag me in elk geval op de hoogte houden.<br>Een probleem dat ik voorzie is dat de intervalschakeling normaal elektronisch wordt aangestuurd. Waarschijnlijk geeft de potmeter van het grootlicht te veel storing en zal deze nauwelijks werken omdat er veel kleinere stromen doorheen lopen, dus minder spanningsverlies. <br><br>Ik was van plan om een elektronische potmeter te kopen met juiste weerstand en deze achetr de lichtschakelaar monteren. Ik heb het één en ander nog niet geprobeerd, maar denk dat dit wel mogelijk is.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-09-2004 16:02 #70516
door
Een weerstand van 300 ohm zal best wel eens goed kunnen gaan werken voor mijn schakeling, ik zal eens gaan rekenen wat voor tijd verschil dat geeft.<br><br>Mijn schakeling wordt gestuurd via een UJT en is dus niet elektronisch gestuurd. <br>Afgelopen weekend heb ik mijn printontwerp aan iemand meegegeven en ik hoop dat ik dit weekend de print krijg. Alles zal komen in een 4 bij 4 cm kastje en is heel eenvoudig aan te sluiten.<br>Ik zal zeker het resultaat op het forum melden.