benzinemeter

  • Bezoeker
  • Bezoeker
31-01-2005 19:49 #53784 door
benzinemeter is gemaakt door
Hallo. De benzinemeter van mijn Amazon (67) heeft de geest gegeven. Nadat ik hem uit het dashboard gehaald had en had doorgemeten, kom ik tot de conclusie dat het weerstandje, van de plus naar het (kleine) printplaatje kapot is.
Weet iemand de waarde hiervan of heeft iemand een schema van de benzinemeter (VDO) zodat ik de weerstand kan zien?
Groeten Remy

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
01-02-2005 07:55 #73082 door
Beantwoord door in topic benzinemeter
Hoi Remy,

Een los weerstandje kost bijna niets (paar cent tot een paar dubbeltjes, afhankelijk van het vermogen).
Je kunt ze krijgen bij de gemiddelde electronica-zaak (bv. 'Display Electronica').
Voor de codering van de weestanden zie:

www.mycableshop.com/techarticles/ResCodes.htm

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
01-02-2005 11:01 #73081 door
Beantwoord door in topic benzinemeter
Hi Michiel, Je slaat de spijker op zijn kop!! Ik denk dat het een oude weerstand is. Deze heeft namelijk geen kleurcodering!! Dus ik kan niet zien hoe groot deze is, als je me aan deze waarde kunt helpen............
Groet Remy

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
01-02-2005 11:38 #73080 door
Beantwoord door in topic benzinemeter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
01-02-2005 22:50 #73079 door
Beantwoord door in topic benzinemeter
grmbl, ik krijg af en toe een sik van deze mail-interface. Dit is al de derde keer dat ik deze mail intik ;).

Interessante link. Waarschijnlijk is Rv doorgebrand. Als deze een kleine weerstandswaarde heeft, gaat er bij kortsluiting een zeer grote stroom doorlopen en brandt 'ie door. Betekent alleen wel dat ook de rest van de meter even doorgemeten moet worden (want waar komt die sluiting vandaan?!).
Mocht Rt stuk zijn, dan wordt het lastiger. Staat er nog leesbare text/cijfers/symbolen op de weerstand? Misschien is daaruit nog de weerstandswaarde af te leiden. Het symbool 'E' wordt vaak ipv. 'Ohm' gebruikt om de waarde weer te geven. 1,5 kilo-ohm wordt dan 1kE5 of 1500E bijvoorbeeld.
Jammer trouwens dat er geen concrete weerstandswaarden in het schema staan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-02-2005 12:00 #73078 door
Beantwoord door in topic benzinemeter
Het is inderdaad een leuke link.
Jammer dat het probleem blijft bestaan: wat is de waarde van de weerstand? Op de weerstand zelf staat helemaal niks! Ga vandaag even naar Conrad electronics in de hoop dat die me kunnen helpen.
Groet Remy

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-02-2005 09:01 #73077 door
Beantwoord door in topic benzinemeter
Is dat niet de 82 Ohm weerstand? Als je verder surft op deze website www.intelab.com/swem/ vind je ook een artikel over het ombouwen van 6 naar 12 Volt. Daar wordt beschreven dat je een 82 Ohm weerstandje moet toevoegen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-02-2005 18:57 #73076 door
Beantwoord door in topic benzinemeter
Wilde het toch even zeker weten. Bij een handelaar het weerstandje van een goede benzinemeter gemeten: en wat blijkt... 82 ohm! Kortom Kees je gaat door voor de magnetron. groet Remy

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.