snelheidsmeter

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-05-2005 18:10 #53359 door
snelheidsmeter is gemaakt door
Onlangs een boete gekregen wegens te hard rijden. Ik zou 90 hebben gereden waar 80 was toegestaan. Ik kon mij nog herinneren dat ik daar gereden had en dat ik echt 80 had gereden op de teller.
<br><br>
Vandaag dus met een modernere auto (Mazda) de snelheidsmeter eens gecheckt. En die klopt dus voor geen meter! 50 is wel mooi 50, 80 is echter 70 op de teller en 100 is 85 op de teller!! Hij geeft dus veel te weinig aan.
<br><br>
Een tijdje terug heb ik hier wel eens gepost dat ik vond dat mijn motor zoveel toeren maakte bij hoge snelheden. Ja, vind je het gek! Als ik 100 op de teller rijd, rijd ik dus eigenlijk 120 km/u!
<br><br>
Maar goed, ik weet nu in ieder geval hoe het zit. Wat ik echter wilde vragen: is er iets aan te doen zodat mijn snelheidsmeter weer de juiste snelheid aangeeft?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-05-2005 18:52 #75094 door
Beantwoord door in topic snelheidsmeter
Over welk type auto hebben we het hier?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-05-2005 19:46 #75093 door
Beantwoord door in topic snelheidsmeter
Oh ja, lekker dom van me: een P130 uit '67 met B20A.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-05-2005 20:53 #75092 door
Beantwoord door in topic snelheidsmeter
er zijn 2 soorten aandrijfkabels: voor versnellingsbakken zonder en met overdrive. Gezien de grote afwijking denk ik dat je de verkeerde aandrijfkabel hebt. Eventueel kan je overwegen om een fietscomputer te monteren (zie VCM) .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-05-2005 20:59 #75091 door
Beantwoord door in topic snelheidsmeter
het soort aandrijfkabel maakt niet uit, daar zit alleen verschil in de afmetingen en draad van de aansluiting, het aandrijfmechanisme in de bak eventueel wel; beste oplossing is de teller uitbouwen en laten afstellen door bv CASU in Utrecht;
is overigens de juiste bandenmaat gemonteerd?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-05-2005 21:06 #75090 door
Beantwoord door in topic snelheidsmeter
Over de fietscomputer heb ik gelezen ja, maar dat vind ik geen optie. In een auto van 40 jaar oud horen geen computers. ;-)
<br><br>
Wellicht dat ik dan een verkeerde aandrijfkabel heb. Is dit makkelijk te vervangen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-05-2005 21:16 #75089 door
Beantwoord door in topic snelheidsmeter
Juiste bandenmaat is gemonteerd. 165 nog wat als ik het goed heb. <br><br>Bedankt voor de info!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-05-2005 21:54 #75088 door
Beantwoord door in topic snelheidsmeter
In de versnellinsbak aan het eind van de kabel zit een tandwieltje deze zijn met verschillende aantallen tanden te koop. jij zou er dus een met minder tanden moeten hebben.Ze hebben verschillende kleuren eventueel kan je controlerten of de juiste erin zit(afhankelijk van achteras en bak). Weet je zeker dat het geen procentuele afwijking is?/ Dat zou met een ander tandwieltje op te lossen zijn. Als tot 50 alles goed gaat en daarna pas fout dan is het ws je meter. Je kan dan een andere uit een sloper monteren.veel puzzelplijzier.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-05-2005 09:54 #75087 door
Beantwoord door in topic snelheidsmeter
Een andere km-teller kabel zal niet helpen. Het enige verschil is een verschil in lengte. Het kan zijn dat je een andere eindoverbrenging in je achteras hebt (bv. 3.9) waardoor je harder gaat dan de teller aangeeft. Dit kun je verhelpen door een ander worm/tandwieltje te gebruiken in de versnellingsbak waardoor de teller wat sneller zal draaien. <br>
De reden dat bij lage snelheden de teller wel voldoende aangeeft heeft te maken met de teller zelf. Bij lage snelheden overdrijft de amazon teller soms tot 10%, waar bij hogere snelheden de afwijking kleiner wordt. Als ik het goed heb is 50 echte kms 55km op de teller, en is 100 echte kms gewoon 100km op de teller. Bij lage snelheden dus 10% afwijking en bij hogere niks. Dit verklaart dus waarom je bij lage snelheden wel een juiste snelheidsmeting krijgt en bij hogere niet. Het probleem ligt dus echter in je achteras/kmtellertandwieltje.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-05-2005 20:56 #75086 door
Beantwoord door in topic snelheidsmeter
beste Bas,
Ik heb daar een artikel over geschreven in VCM, het gebruiken van een juist tandwiel om een verkeerde aanwijzing van de km te corrigeren. Ik had namelijk het zelfde probleem als jij met de teller hebt.
Als je belangstelling hebt voor dat artikel kan ik het aan je mailen.

Met vriendelijke groet,
Henk Leenders
Redactie Volvo Classic Magazine.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.