km teller

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-06-2005 21:05 #53238 door
km teller is gemaakt door
Vandaag heeft mijn km teller wat kuren laten zien....
eerst kwamen er schoksgewijs wat beweginging in de snelheids meter, en wel tussen 80 en 120 km terwijl de snelheid maar 80 was.
vervolgens bleef deze steken bij 80 km per uur om vervolgens bij het nemen van enige verkeersdrempels weer gewoon te gaan aanwijzen...
bij het noteren van de gereden km op het deklaratieformulier van het werk bleek dat ik die dag niet echt productief was geweest, wat blijkt, de km'worden niet meer bijgeteld, ik dacht dat deze twee dingen ,de km telling en het aanwijzen van de snelheid met elkaar te maken hadden maar dat is dus blijkbaar niet zo....
wat kan het probleem zijn ik kom er met de verrekijker niet helemaal uit....
het gaat om een amaz bj 62.
peter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-06-2005 22:09 #75603 door
Beantwoord door in topic km teller
het geheel van de km teller wordt aangedreven door een soepele kabel (die
zelf in een soepele "gaine" = buis zit) die vertrekt in de versnellingsbak.
Deze kabel staat eerst in verbinding met het mechanisme dat de snelheid
aanwijst. Wanneer de kabel het aan het begeven is (na bvb 200 000 km), en
als die mogelijks niet meer vlot in de gaine rond draait, dan wordt dit
geleidelijk aan zichtbaar door het toenemen vd schommelingen in de
aanduiding vd snelheid. Omdat dit bij jou het geval is, vrees ik dat jouw
kabel aan vervaging toe is. Sleet op de kabel kan verder nagegaan worden
wanneer deze gedemonteerd is, en men vast stelt dat het ene uiteinde nogal
wat kan verdraaid worden tov het andere uiteinde. Uiteindelijk zal de kabel
helemaal breken.


Via een fijn raderwerk van getande wieltjes drijft die kabel verder het
telwerk aan voor de dagteller en teller vh totaal aantal km. Wanneer nu 1
van deze wieltjes defect geraakt (bvb 1 of meerdere tanden beschadigd of
afgebroken), kan het zijn dat 1 of beide tellers niet meer correct tellen,
en uiteindelijk niet meer verder tellen. Wordt dit vastgesteld, dan zal men
best de km teller (dus het gehele instrument) vervangen. Ik had dit voor
bij mijn 1967 AM na +-600 000 km. Het vervangen is niet zo
moeilijk/ingewikkeld, maar wel een hoop prutswerk. In principe kan men het
telwerk zelf proberen te herstellen, maar dit moet dan wel volledig
gedemonteerd worden. Voor nieuwe getande wieltjes werd ik door grote Volvo
dealer aangeraden mij te wenden tot het bedrijf VDO, die de Volvo tellers
zou gemaakt hebben - heb ik zelf nog niet gedaan. Dealer beweerde dat tanden kn beschadigd worden door op nul zetten vd dagteller TIJDENS het rijden.


Aangeven vd snelheid en tellen vd kms gebeurt dus dmv de kabel, maar wel
onafhankelijk van mekaar. Ga in jouw geval dus ook na of beide km tellers
(dag en totaal) gelijke kms optellen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
25-06-2005 16:54 #75602 door
Beantwoord door in topic km teller
Ik heb precies hetzelfde probleem, meestal na het op nul zetten van de dagteller, als het slechte tandje op dat moment voor staat, gaat het mis en schiet de teller tussen de 80 en 120 heen en weer. Dan moet ik onder het rijden opnieuw op nul zetten. Ik rijdt er al jaren mee.
De oorzaak is het tandwieltje wat naar de dag- kilometer teller gaat, daar zit een beschadigd tandje aan. Deze heb ik indertijd met een hete schroevendraaier hersteld, maar is minder hoog dan de rest van de tandjes.
Het is volgens mij dus zeker niet de tellerkabel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.