Driepuntsgordels voor achterin
- Vincent Kroese (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
25-12-2006 13:59 #51628
door Vincent Kroese (GAST)
Driepuntsgordels voor achterin is gemaakt door Vincent Kroese (GAST)
<p>Hallo mede-volvorijders,</p><p>Ik rij inmiddels een half jaartje in mijn Amazon (tweedeurs, model '69) en heb onlangs bedacht dat het misschien toch ook wel leuk zou zijn voor de mensen die regelmatig achterin zitten om een gordel om te kunnen doen. Gelukkig was Volvo zijn tijd vooruit en zoals de meeste mensen wel weten is (in ieder geval het laatste model van) de Amazon voorbereid op driepuntsgordels achterin. Helaas lijkt het vinden van de juiste gordels en vooral de 'ontvangers' toch een stuk lastiger dan ik dacht.
Weet iemand waar nog de zogenaamde 'ontvangers' te vinden zijn voor tussen de achterbank/rugleuning waar je de standaard ouderwetse driepuntsgordels van de Amazon (welke gelukkig wel nog vollop voor een habbekrats te vinden zijn) in kan klikken? Naar verluid zouden deze alleen bij de 123GT geleverd zijn en nu dus bijna onvindbaar zijn, klopt dit?</p><p>En zo ja, kan iemand mij dan vertellen wat andere oplossingen zijn om achterin driepuntsgordels te kunnen monteren? Zijn er andere setjes driepuntsgordels met ontvangers te vinden die op de standaard bevestigingspunten passen? Ik heb ook begrepen dat rolgordels voor achterin, welke dus min of meer plat liggen op de hoedenplank, niet meer leverbaar zijn en dat rolgordels die wel leverbaar zijn weer niet goed plat kunnen liggen omdat ze dan niet werken.. </p><p>Ik neem toch aan dat er nog steeds wel iets mogelijk moet zijn? Een laatste oplossing is natuurlijk setjes heupgordels, welke wel gewoon nog nieuw te krijgen zijn, maar dat zou mijn laatste keuze zijn.. </p><p>Ik blijf erbij dat het altijd een eigen keus en risico is van derden om bij mij achterin de Amazon te stappen, zonder gordels en hoofdsteunen, maar mocht ik voor niet al teveel kosten toch nog een gordel-oplossing kunnen vinden voor achterin de auto dan zou ik dat zeer fijn vinden! </p><p>Alvast bedankt voor eventuele reacties.</p>
Weet iemand waar nog de zogenaamde 'ontvangers' te vinden zijn voor tussen de achterbank/rugleuning waar je de standaard ouderwetse driepuntsgordels van de Amazon (welke gelukkig wel nog vollop voor een habbekrats te vinden zijn) in kan klikken? Naar verluid zouden deze alleen bij de 123GT geleverd zijn en nu dus bijna onvindbaar zijn, klopt dit?</p><p>En zo ja, kan iemand mij dan vertellen wat andere oplossingen zijn om achterin driepuntsgordels te kunnen monteren? Zijn er andere setjes driepuntsgordels met ontvangers te vinden die op de standaard bevestigingspunten passen? Ik heb ook begrepen dat rolgordels voor achterin, welke dus min of meer plat liggen op de hoedenplank, niet meer leverbaar zijn en dat rolgordels die wel leverbaar zijn weer niet goed plat kunnen liggen omdat ze dan niet werken.. </p><p>Ik neem toch aan dat er nog steeds wel iets mogelijk moet zijn? Een laatste oplossing is natuurlijk setjes heupgordels, welke wel gewoon nog nieuw te krijgen zijn, maar dat zou mijn laatste keuze zijn.. </p><p>Ik blijf erbij dat het altijd een eigen keus en risico is van derden om bij mij achterin de Amazon te stappen, zonder gordels en hoofdsteunen, maar mocht ik voor niet al teveel kosten toch nog een gordel-oplossing kunnen vinden voor achterin de auto dan zou ik dat zeer fijn vinden! </p><p>Alvast bedankt voor eventuele reacties.</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Siang Phoa
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
25-12-2006 14:58 #83425
door Siang Phoa
The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.
Beantwoord door Siang Phoa in topic Driepuntsgordels voor achterin
bovenste bevestiging vind je in de C-stijlen ter hoogte van de bovenste rand achterbank, is te voelen door het hemeldoek heen, voor de onderste bevestigingspunten moet je even de zitting verwijderen, als het goed is moet je ze dan zo kunnen vinden. Ik zou overigens sowieso nieuwe gordels kopen - ook ivm de lengte van de gordel zelf, bedrijven als Smeekens en Scandcar hebben die dacht ik gewoon op voorraad.
The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Minder
Meer
25-12-2006 15:11 #83424
door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Driepuntsgordels voor achterin
gewone 3 punts gordels zijn in de automaterialen zaak te koop.Wel zelf de bouten met de goede draad erbij zoeken.Er zijn achterin de amazon door de jaren heen verschillende soorten draad gebruikt.
- Ronald Menges
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
25-12-2006 15:50 #83423
door Ronald Menges
Beantwoord door Ronald Menges in topic Driepuntsgordels voor achterin
<p>Dag Vincent,</p><p>Ik heb driepuntgordels uit een Volvo 343 gehaald.(gewoon de voorste, want die zijn lang genoeg) Die hebben een flexibele ontvanger die je met de goed bout vastzet onder de bank. Het rolgordelmechaniek zet je met een bout vast op de hoedenplank en loopt via het bevestigingspunt in de C-stijl. Hoofdsteunen heb ik uit een Ford gehaald en bekleed met het skai van een voorstoel Het is wat froebelen maar het werkt prima.</p>
- Marijn Hendrikx
- Elite lid
-
Minder
Meer
27-12-2006 16:22 #83422
door Marijn Hendrikx
Beantwoord door Marijn Hendrikx in topic Driepuntsgordels voor achterin
<p>Misschien dat het bij een Amazon iets anders werkt, maar toch: in mijn 144 heb ik een compleet setje rolgordels uit een 164 gezet. Het flexibele "ontvangersdeel" zit met een bout vast in het chassis onder de achterbank. Het rolgedeelte zelf heb ik nog naast mijn speakers kunnen zetten, een kwartslag gedraaid. Ik heb wel de bout op een metalen plaatje laten lassen en die vervolgens gebruikt om het rolgedeelte op te bevestigen (dus onder het stalen deel van de hoedenplank, met iemand in de kofferbak die dat vast hield!). Hierdoor zit het als een huis. Het oprollen gaat aan de ene kant ietsje minder soepel, maar dat komt in feite door de speaker die al vrij ver naar rechts zit. Dat vind ik geen punt, is gewoon een kwestie van even "meehelpen" bij het oprollen door de gordel goed omhoog te bewegen.</p><p>De bouten pasten meteen, maar ik lees hier dat een Amazon verschillende soorten niet-metrische draad heeft gekend, dus dat moet je eerst goed passen. Let er ook op dat de gordels goed heel zijn (geen rafels) en geen crash hebben overleefd, want dan zijn ze al erg uitgerekt...</p><p>Succes, moet lukken!</p><p> </p><p> </p>
- Vincent Kroese (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
30-12-2006 12:42 #83421
door Vincent Kroese (GAST)
Beantwoord door Vincent Kroese (GAST) in topic Driepuntsgordels voor achterin
Bedankt voor de reacties! Ik weet nog niet precies hoe ik het ga doen, maar dit helpt me in ieder geval op weg..
@Marijn: bevestigen met hulp van iemand in de kofferbak zou bij mij nog wel eens wat uitdagender kunnen worden aangezien er een gastank van 45 liter 'in de weg' zit
Ik denk dat ik eerst maar naar gewone 3-punts gordels ga zoeken, rolsysteem vind ik niet zo noodzakelijk.
@Marijn: bevestigen met hulp van iemand in de kofferbak zou bij mij nog wel eens wat uitdagender kunnen worden aangezien er een gastank van 45 liter 'in de weg' zit

Ik denk dat ik eerst maar naar gewone 3-punts gordels ga zoeken, rolsysteem vind ik niet zo noodzakelijk.
- Marcel Smelter (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
05-01-2007 11:08 #83420
door Marcel Smelter (GAST)
Amazon Combi '66
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic Driepuntsgordels voor achterin
<p>Ik ben eens naar de sloop gegaan en heb daar een stetje hele mooie automatische rolgordels gevonden. Achtergordels worden zelden gebruikt. De mijne kwamen uit een Fiat punto. De bevestigingsbouten pasten ook prima. Volgens mij is dat standaard in alle auto's. Ik meen 14mm metrisch fijn.</p><p>Let op de stand van de automaten, deze moeten exact gelijk komen als in je eigen auto. Anders gaan ze te pas en te onpas blokkeren.</p><p>Ook de derde (middelste) meegenomen. Voor als er eens een logee mee gaat.</p><p>Mijn kinderen zijn er heel blij mee en ik uiteraard ook</p><p>Kosten: 25 euro</p><p>Rolgordels vóór had ik bij de aanschaf al geregeld en geplaatst. Ook van een sloopauto. Ze zaten er orgineel niet in..., hoeft ook niet wettelijk gezien.</p><p>gr marcel.</p>
Amazon Combi '66