Hoofdsteunen
- Eric Linschoten (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
04-01-2007 21:09 #51604
door Eric Linschoten (GAST)
Hoofdsteunen is gemaakt door Eric Linschoten (GAST)
<p>Ik heb een Amazon COMBI uit 1967, met voorstoelen met mooie bekleding, origineel zonder hoofdsteunen.</p><p>Verder heb ik voor een zacht prijsje twee stoelen gekocht, met lelijke bekleding maar met mooie brede hoofsteunen, afkomstig uit een TWEEDEURS Amazon uit 1969.</p><p>Ik heb de bekleding van de originele stoelen er nog niet afgehaald, maar neem aan dat deze stoelen niet voorbereid zijn op de montage van de hoofdsteunen.</p><p>Nu dan de vragen: kan ik de originele bekleding overzetten op de stoelen uit 1969 en deze stoelen dan in de Combi monteren? Of is dit niet mogelijk en moet ik gaan slijpen en lassen om de pijpjes van de hoofdsteunen op de 1967 stoelen te zetten. En als dit het geval is, zijn er handige tips om dit in een keer goed te doen? </p><p>Graag een advies, dan kan ik mijn vrouw een plezier doen, die zal zich veel veiliger voelen in haar dagelijks vervoermiddel.</p><p>Groeten, Eric</p><p> </p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Siang Phoa
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
04-01-2007 21:42 #83553
door Siang Phoa
The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.
Beantwoord door Siang Phoa in topic Hoofdsteunen
<p>Eric,</p><p>een zoektocht met de verrekijker zal een completer antwoord opleveren dan het mijne: ik denk dat jouw (mooie) stoelen al zijn voorbereid op hoofdsteunen. Het is in het (te) kort simpelweg een kwestie van gaatjes maken in de bekleding en de stangen in de pijpjes laten glijden.</p><p>Je krijgt vanzelf aanvulling op mijn reactie van die of gene die dit klusje recent gedaan heeft.</p>
The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.
- Rudolf Kleyn
- Platinum lid
-
Minder
Meer
05-01-2007 18:06 #83552
door Rudolf Kleyn
Beantwoord door Rudolf Kleyn in topic Hoofdsteunen
<p>Het isw weliswaar eenvoudig, maar toch iets ingewikkelder dan Siang suggereert. In principe zijn de 'orthopedische' stoelen in de Amazon voorbereid op het plaatsen van hoofdsteunen. Dat wil zeggen dat je de pijpjes vooor de brede hoofdsteunen zonder meer in het frame kunt bevestigen, waarna je de hoofdsteunen kunt plaatsen. Maar dat is geen kwestie van er even in steken:</p><p>Om de pijpjes te plaatsen moet je eerst de rugleuning losmaken van de zitting (schroeven aan de zijkant). Daarna de bekleding verwijderen: krammetjes onderkant open buigen en losmaken. Je hebt ze weer nodig om de bekleding weer vast te maken: raak ze niet kwijt. De pijpjes in het frame plaatsen, dit wijst zich min of meer vanzelf: ze kunnen maar op één manier in het frame worden geklemd, je kunt ter controle even kijken of de hoofdsteun makkelik in de pijpjes glijdt. Laat de bovenste (zwarte ronde plastic) moeren er nog even af. Trek de bekleding weer over de leuning. Als de bekleding aan de bovenkant de pijpjes raakt , kun je precies zien waar de pijpjes uitkomen, maak dan gaatjes om ze door te steken, met een scherp mes of iets dergelijks. als je het zorgvuldig doet sluiten de gaten goed aan en scheuren ze ook niet verder uit. Draai de moeren boven de bkleding op de pijpjes, maak de bekleding aan de onderkant vast (krammetjes), en bevestig de rugleuning weer aan de zitting. Nu kun je de hoofdsteunen in de pijples laten glijden. Fixeer ze in de gewenste stand door de ronde plastic moeren vast te draaien. Met een beetje handigheid ben je per stoel een uurtje aan het knutselen.</p><p>Succes.</p><p> </p>
- Eric Linschoten (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
05-01-2007 19:26 #83551
Beantwoord door Eric Linschoten (GAST) in topic Hoofdsteunen
<p>Beste Siang en Rudolf,</p><p>Hartelijk dank voor jullie snelle reactie, weer een bewijs dat het V44-forum prima werkt.</p><p>Ik ga morgen gelijk aan de slag!</p><p>Groeten, Eric</p><p> </p>
- Eric Linschoten (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
07-01-2007 20:00 #83550
Beantwoord door Eric Linschoten (GAST) in topic Hoofdsteunen
<p>Het is inmiddels gelukt! En voor wie het ook nog gaat doen even een aanvulling: halverwege de leuning zit de voorzijde van de bekleding vast aan het frame van de stoel met 2 plastic klemmetjes, een ijzeren staafje en een stuk stof. Dit zit door de schuimvulling heen. Maak dit los voor je de bekledingshoes eraf trekt, anders beschadigt het.</p><p>En dan nog een vraag: aan de onderkant van de leuning zit een profiel waar de bekleding in geklemd zit met twee ijzeren stangetjes. Wat is de ' officiële' manier om dit weer te monteren? Ik heb de bekleding er tussen gewurmd en toen de stangen er zijdelings ingeschoven. Ik heb echter de indruk dat dit oorspronkelijk niet op deze manier gemonteerd is.</p><p>Ik heb nu twee complete voorstoelen over. Kan iemand hier iets mee? Misschien handig om te hebben als je eigen interieur eruit is vanwege restauratie (lassen, schuren, spuiten) en je toch een oude stoel wil hebben om de auto te kunnen verrijden. Laat maar weten.</p><p> </p>