remmen

• Bezoeker
  • Bezoeker
11-05-2007 17:58 #51260 door
remmen is gemaakt door
Hoe zou ik het beste mijn remleidingen kunnen schoonmaken. Gaat dat met een luchtcompressor of zijn er andere manieren. Of is de beste manier om alle remleidingen los te halen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Peter Grapendaal (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-05-2007 18:35 #85205 door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic remmen
Remleidingen kan je het beste spoelen met spiritus en daarna schoonblazen met (droge)lucht. Vervang de leiding bij het geringste spoor van beschadeging, knikken en/of oxidatie. Monteer de ontluchtingsnippels en alle andere remleidingverbindingen met een likje kopervet tegen vastrotten van het schroefdraad. Draai je ze de volgende keer weer makkelijk los. Zorg er wel voor dat het kopervet niet IN de leidingen komt. Monteer sowieso de 6 flexibele remslangen nieuw, het zwakste punt van het gescheiden remsyssteem. Tenminste ik neem aan dat het om je 140er gaat? (Altijd type en bouwjaar vermelden bij een vraag) Denk eraan om de remlichtschakelaar in het verdelerblokje te verwijderen en deze pas weer monteren NA het ontluchten via schema, anders lukt het ontluchten niet.
Succes

• Bezoeker
  • Bezoeker
11-05-2007 19:31 #85204 door
Beantwoord door in topic remmen
Oh ja dankjewel Peter. Maar bedoel je ook alle metalen remleidingen bij vervangen bij geringe slijtage. Hoe kan ik geringe slijtage bij de metalen leidingen ontdekken. Het gaat trouwens om een 145. Verder hoorde ik dat als de remklauwem hun beste tijd hebben gehad je het beste ook direct de hoofdremcylinder kan vervangen. Is dit waar en hoe kan ik niet rijdend controleren of de hoofdremcylinder toch okay is. En de achterste remschijven van min 145 heb ik nog niet los maar is dit losmaken anders dan de klauwen voor los maken. Zit hier niet ook de remklauw aan vast. Veel vragen en weet niet hoe ik de mensen moet bedanken die al deze vragen beantwoorden. Maar zou er wel heel blij mee zijn want het boek van Haynes leest voor mij best moeilijk.

• Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-05-2007 20:13 #85203 door Peter Grapendaal (GAST)
Controleer of alle metalen remleidingen niet beschadigd zijn, er geen knikken inzitten of er oxidatie op zit. Bij twijfel vervangen, zijn verkrijgbaar bij oa VOD (moet je wel lid zijn) of scandcar.nl, nordicar.nl. Hoofdremcylinder controleren op lekkage. Verder alleen te controleren als de remmen het doen. Ik zou hem gewoon laten zitten, is niet zo moeilijk te vervangen later. Moet je alleen weer ontluchten. Voor het ontluchten is er een apparaatje in de handel die werkt op de luchtdruk van een (reserve)band de eezybleed. Deze sluit je aan op het remvloeistof reservoir. Heb je geen helper meer nodig om het rempedaal te pompen.
Remschijven achter zitten vast met 2 kruiskop schroeven op de remtrommel van de handrem. Gewoon de remklauw verwijderen, schroeven losdraaien en je kan de remschijf er zo afpakken. Eigenlijk hetzelfde als de voorste remschijven verwijderen.
Ik raad je aan om de CD rom van de V44 club aanteschaffen. Voor de 140 staat daar ook een Nederlandstalig werkplaats en serviceboek op. Erg handig om bij de hand te hebben, ook voor alle onderdelennrs etc.

• Bezoeker
  • Bezoeker
11-05-2007 20:43 #85202 door
Ja dan ben ik goed de sigaar. Heb over veel metale leidingen, vermoedelijke alle, wel oxidatie. Beetje roestvormige kleur wat inderdaad geen gezonde indruk maakt. Maar dat wordt volgens mij wel een klus. Vreeemd dat rubberslangen gezonder aanvoelen. Zijn al die metalen remleidingen precies op maat te bestellen of moet je die zelf in juiste posities gaan buigen. Datr ik voorlopig de hoofdremcylinder kan laten zitten is een meevaller. Voellt goed aan.

• Bezoeker
  • Bezoeker
11-05-2007 20:43 #85201 door
Ja dan ben ik goed de sigaar. Heb over veel metale leidingen, vermoedelijke alle, wel oxidatie. Beetje roestvormige kleur wat inderdaad geen gezonde indruk maakt. Maar dat wordt volgens mij wel een klus. Vreeemd dat rubberslangen gezonder aanvoelen. Zijn al die metalen remleidingen precies op maat te bestellen of moet je die zelf in juiste posities gaan buigen. Datr ik voorlopig de hoofdremcylinder kan laten zitten is een meevaller. Voellt goed aan.

• Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-05-2007 21:28 #85200 door Peter Grapendaal (GAST)
Er zijn complete voorgebogen sets in de handel, maar zelf buigen is ook een optie. Moet je wel een flare tang hebben om de uiteinden te zetten en de juiste aansluit verbindingen in UNC schroefdraad of de oude hergebruiken indien in goede staat. De remslangen gaan van binnen dichtzitten, aan de buitenkant kunnen ze er dan nog heel goed uitzien. Als je remt kan er wel remvloeistof doorheen en werken de remmen, maar de remvloeistof kan dan niet terug vloeien zodat je remmen blijven hangen. En het is idd een hele klus om de remleidingen te vervangen, maar dan weet je wel zeker dat je tot stilstand komt... Mocht je tot het besluit komen om alles te vervangen dan kan je ook overgaan tot het gebruik van siliconen remvloeistof. Dat hoef je praktisch nooit meer te vervangen omdat het geen water aantrekt en het verder ook niet verouderd. Maar dat kan alleen als er absoluut geen restsjes oude remvloeistof meer aanwezig zijn in het systeem.

• Bernard Piek
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-05-2007 05:39 #85199 door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic remmen
Roest op remleidingen mag volgens "mijn" apk keurmeester. Waar de leiding wel op wordt afgekeurd is pitting ofwel kleine putjes veroorzaakt door roest. Bijgeval van twijfel vervangen. Ik heb het zelf ook gedaan met koperen remleiding wat je per rol van 5 meter koopt. Met een flensapparaatje en een buigtang is dit goed te doen. Het is wel aan te raden er iemand bij te halen die je op weg kan helpen en de juiste manier van flenzen kan uitleggen.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD