Deurpaneel en deurgreep

• D.E.G. Duijvestijn (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-06-2007 19:35 #51134 door D.E.G. Duijvestijn (GAST)
Deurpaneel en deurgreep is gemaakt door D.E.G. Duijvestijn (GAST)
<p>Ik heb vandaag het grootste deel van de dag 'mogen' besteden aan het monteren van een nieuw deurpaneel voor een Volvo katterug.</p><p>Meeste moeite had ik met het demonteren van de deurgreep en de greep van het raam. Het gaat dus om het 'palletje' wat je erin schuift om de grepen vast te zetten.
Met veel pijn en moeite is het me bij &eacute;&eacute;n deur gelukt... de andere deur moet nog maar ik durf er niet aan te beginnen.
Het was meer geluk dan wijsheid dat de eerste deur met uiteindelijk lukte..
</p><p>Iemand tips?</p><p>Groet Dani&euml;l Duijvestijn</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Ronald Menges
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
24-06-2007 20:59 #85719 door Ronald Menges
Beantwoord door Ronald Menges in topic Deurpaneel en deurgreep
<p>Beste Daniel,</p><p>Het demonteren van de raamslinger en de deurgreep is 2 minuten werk, mits ...... je een speciaal tangetje aanschaft. Het kost </p><p>in het vod dacht ik 12 euro, maar daar heb je jaren plezier van. Ga je zitten priegelen met een dun schroevendraaiertje dan blijft het </p><p>tobben. Goed gereedschap (Engelse maten enz.) is het halve werk.</p><p>Groeten Ronald</p>

• Rudolf Kleyn
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-06-2007 10:14 #85718 door Rudolf Kleyn
Beantwoord door Rudolf Kleyn in topic Deurpaneel en deurgreep
<p>Dat van dat tangetje klopt bij een Amazon. Maar bij een katterug zitten deurgreep en slinger op een andere manier vast, niet met een omega-veertje, maar met een borgpen door de handels, en het vierkante asje waar ze opzitten. De handles van Amazon en kattenrug zijn dus ook niet uitwisselbaar. Het borgpennetje moet je met een lange dunne slagpen (als je die niet hebt een heel dun schroevendraaiertje) uit (of weer in) de greep tikken.

Werk als volgt:
Achter de bekleding en de greep/slinger hoort een veer te zitten. Je kunt de bekleding en de zwarte ring achter de greep dus iets naar binnen duwen. Dan zie je in de greep het borgpennetje. Plaats je slagpan precies op het de borgpen, tik hem er voorzichtig met een lichte hamer uit en los is de greep. Zorg ervoor dat je het borgpennetje goed opvangt en het niet weg kan stuiteren.

Er in zetten: net andersom: let op dat de veer weer achter het deurpaneel zit, druk de zwarte ring op zijn plek, schuif de greep op zijn vierkante as en als je ziet dat het gat vrij is steek je de borgpen met een lange dunne tang erin. Nog even aantikken en klaar.

Alternatief: borgpen alvast een klein stukje in de greep steken, de hele boel aandrukken en vasthouden en met je andere hand voorzichtig aantikken. Nadeel: je ziet het gat niet. Voordeel: het is iets minder pielen,en met wat duwen en voorzichtig tikken komt de borgpen uiteindelijk wel op zijn plek.

Je zult het gevoel hebben dat je handen tekort komt, maar het lukt wel op deze manier. Eventueel kun je iemand vragen van buitenaf, dus door het raam de bekeldingsplaat aangedrukt te houden, dat scheelt in ieder geval &eacute;&eacute;n hand.</p><p>Succes.</p><p> </p><p> </p>

• D.E.G. Duijvestijn (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-06-2007 17:58 #85717 door D.E.G. Duijvestijn (GAST)
Beantwoord door D.E.G. Duijvestijn (GAST) in topic Deurpaneel en deurgreep
<p><em>Rudolf,</em></p><p><em>Je beschrijft het ongeveer zoals ik het bij de eerste deur ook heb gedaan. Dat aandrukken van de bekledingsplaat heeft maar een minimaal effect. De ruimte is zo minimaal.</em></p><p><em>Uiteindelijk heb ik er een borgpen ingekregen (een spijker). Deze bleek echter een mm te lang waardoor de kunststof ring nu niet 100% op zn plek valt. Ik heb alleen niet de moed om weer opnieuw te beginnen was al blij dat ik zover was.</em></p><p>De combinatie van deurpaneel+kunststof ring aandrukken+greep aandrukken+tangetje vasthouden met borgpen die vervolgens in een gaatje van 2mm zien te krijgen en er niet weer langs de onderkant uit vallen werd me wat teveel..</p><p>Moet toch iets makkelijkers te vinden zijn. Of is de veer achter het deurpaneel misschien aan vervanging toe?</p><p>Dani&euml;l</p>

• Rudolf Kleyn
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-06-2007 19:19 #85716 door Rudolf Kleyn
Beantwoord door Rudolf Kleyn in topic Deurpaneel en deurgreep
<p>Ik heb nog even in het werkplaatshandboek gekeken (staat ook op de cd-rom, onder carrosserie 544/p210). Daar gebruiken ze een stukje speciaal gereedschap om de ring en het paneel naar achteren te drukken. Dat is een soort vorkje, dat je er als een hefboom achter zet. Je kunt misschien ook een latje of een schroevendraaier tussen de ring en de handel steken en dan klem laten zitten. Dan hoef je daar geen kracht op te zetten.</p>

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD