Nieuw P1800 project

Lees meer
13-01-2022 00:00 #197326 door Cees Berkvens
Nieuw P1800 project is gemaakt door Cees Berkvens
Goedendag, Volvo-liefhebbers,
Na anderhalf jaar op het forum meegekeken te hebben, maak ik graag kennis. Er is bij mij via dit forum al ontzettend veel kennis vergaard over de P1800 en al z'n eigenaardigheden.
Ik woon in Harderwijk en ben gepensioneerd. De garage wordt gevuld met een DS, een Amazon Combi en sinds anderhalf jaar een Corona/winterproject: Een 1800S uit 1965. 
De 1800S heb ik als project gekocht. Een Nederlandse auto, waarvan de onderste 20 á 30 cm van het plaatwerk bijna helemaal uit overzetplaat bestaat. Hup gewoon het oude spul laten zitten en een plaatje erover heen. Klaar.
De auto oogt/oogde heel erg strak. Deuren en kleppen sluiten mooi aan. Ik heb de kokerbalken vernieuwd en ben bezig met de aansluitingen met voor- en achterspatborden.
Leuke bezigheid om telkens bij een volgend deel dat je aanpakt, te ontdekken, dat ook dát opgekalefaterd is. Maar alla, het houdt je bezig en ik ben gelukkig goed ge-equipeerd, met een ruime dubbele garage in de achtertuin.
De auto staat op een zijn zijkant in een kantelframe. Ik heb ook een grote smeerput in de garage, maar zo'n kantelbrug had ik 30 jaar eerder moeten kopen. Het werkt heel ontspannend, als je niet boven je hoofd hoeft te krabben, te schuren, te slijpen en te lassen
Het meeste werk doe ik zelf, zoals motor, versnellingsbak, interieur en op dit moment dus las- en plaatwerk. Ik heb goede hoop. dat de voorstoelen door mijn vrouw van nieuw leer kunnen worden voorzien.
Een van de modificaties, die ik aan wil brengen is stuurbekrachtiging. Als ik eens bij iemand kan kijken, hoe hij dat gedaan heeft, dan graag een berichtje. Verder heb ik alle auto's in mijn leven uitgerust met een LPG-tank en dat zal bij de 1800S niet anders zijn, denk ik.
Ik heb al veel ervaring met de grote Franse klassiekers van Peugeot en Citroën     en ik kan je vertellen, dat zo'n Volvo toch wel heel wat beter en simpeler in elkaar steekt.
Binnenkort zal ik wat foto's plaatsen. Ik hoop verder specifieke ervaringen met eenieder te kunnen delen.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-01-2022 21:05 #197333 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Nieuw P1800 project
Hoi Cees, welkom hier en een heel mooi project!
Niet de makkelijkste auto om te restaureren heb ik begrepen,maar wèl één van de leukste Volvo's!
Succes!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-01-2022 22:57 - 13-01-2022 22:59 #197338 door H.M. Platvoet
Beantwoord door H.M. Platvoet in topic Nieuw P1800 project
Dag Cees.
Er zijn 2 types stuurbekrachtiging op de Volvo 1800  . De elektrische waarbij een motor in de stuurkolom geplaatst wordt ( merk EZ power ). De andere is het hydraulische systeem van ZF zoals op de Volvo 140 zit. Het eerste wordt  het meest toegepast uit kosten overweging. Het andere systeem heb ik op mijn 1800 ES gemonteerd  .Dat kan ik je wel laten zien en demonstreren met een proefrit.

Henk Platvoet 
P.C. Hooftlaan 32 
Hengelo ov 
074 2912409

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-01-2022 08:17 #197340 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Nieuw P1800 project
Leuk project  Cees... De wens om een stuurbekrachtiger te hebben bij een coupé is minder dan bij de ES en dat komt door de -originele- bandenmaat, bij 165/65/15 is het nog wel te doen maar de ES heeft al 185 en meestal 195 gemonteerd- en dan is het sjorren zeker voor dames.
Zoals Henk al aangeeft is er een mogelijkheid de hydraulische stuurbekrachtiger van de 140 over te bouwen, overigens niet van de 164 want dat stuurhuis heeft andere montage openingen, bij de 1800 moet er dan wel een stuk van de voorste kokerbalk worden aangepast.
Henk heeft deze op zijn ES gebouwd en dat is heel netjes gebeurd.
Het probleem is dat de stuurbekrachtiger van de 140 zeldzaam is en daarom kiezen veel mensen voor de EZ elektronische 'Opel' versie.
Wellicht dat Henk wat plaatjes wil plaatsen om deze manier aan de forum deelnemers te late zien.
Mocht je andere vragen hebben stel ze gerust, er is veel kennis en ervaring over de 1800 op dit forum

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-01-2022 22:35 #197403 door Cees Berkvens
Beantwoord door Cees Berkvens in topic Nieuw P1800 project
OK Henk,
Leuk aanbod. Als het wat beter weer wordt, neem ik beslist contact met je op.
@Ed. Ik kwam al eens met m'n Amazon Combi bij je langs in verband met een weigerende Overdrive.
Je oplossingsrichting in de vorm van een consequent volgen van eerder uitgevoerde stappen leidde toen naar de oplossing.
Merci

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Wouter Vansteenkiste
  • Wouter Vansteenkiste's Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
  • 1800S van 24/03/1967
Lees meer
21-01-2022 21:26 #197444 door Wouter Vansteenkiste
Beantwoord door Wouter Vansteenkiste in topic Nieuw P1800 project
Dag Cees
Heel mooi project.
Super dat je zo'n goed uitgeruste werkplaats hebt en ook de kennis voor carrosseriewerken.
Waar heb je die kennis verzameld?
Veel succes, benieuwd naar het resultaat.
Wouter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.