Volvo 245 - 'gouden koets'-uitvoering

Lees meer
29-08-2021 18:00 - 29-08-2021 18:07 #195467 door Ad Beumer
Volvo 245 - 'gouden koets'-uitvoering is gemaakt door Ad Beumer
 Ik wil me graag even voorstellen, mijn naam is Ad Beumer en ik heb een auto gekocht.

Het is een 245 gl (of gle) uit 1979, volgens de RDW in 2010 geimporteerd vanuit Zweden.

Waarom een Volvo 245? Nou, gewoon omdat ik vind dat dit is hoe een auto eruit hoort te zien. Het had ook een 244 kunnen worden, maar omdat mijn 'andere' auto een Opel GT uit 1969 is (dat is hoe ik vind dat een sportwagentje eruit hoort te zien), en dat wagentje eigenlijk de definitie van 'maximaal onpraktisch' neerzet dacht ik dat het slim zou zijn om ter compensatie nu eens voor 'maximaal praktisch' te gaan. Ik denk nog na over een imperiaal en/of trekhaak.
Een andere optie was een 145, maar tijdens een brainstormsessie op dit forum kwam iemand met de opmerking 'met een 245 heb je meer auto voor je geld.' Na wat proefritjes moest ik de man gelijk geven, dus het werd een 245.

   

Ik rij er nu een paar maanden in rond, en ik denk dat ik geen betere keuze had kunnen maken. Goed, die grote benzinetank hangt eronder voor een heel goede reden, als je de acceleratie wilt meten dan heb je een kalender nodig, maar als hij eenmaal gaat, dan gaat hij ook. En dan blijft hij gaan. Wat rijdt dat geweldig relaxed.

Zoals dat hoort bij een wat oudere wagen heeft ook deze wat probleempjes.
- Er zijn wat roestplekjes en het interieur heeft aandacht nodig.
- Er is een beetje een ochtendhumeurtje waar misschien wel wat aan gedaan kan worden door de ontsteking een keer goed af te stellen.
- De kilometerteller deed het toen ik hem kocht en heeft het daarna nog precies 900 meter volgehouden.
- Opeens wil hij niet meer op LPG rijden. 'Vroeger' hoorde ik bij het op contacts zetten een dubbele klik, eentje voorin, en eentje achterin waar (volgens mijn theorie) de gaspomp zit, nu klikt hij alleen nog maar van voren. Met een beetje geluk is er iets losgeschoten of is een relais defect, anders moeten we verder zoeken. Vlakbij zit een LPG-installatiebedrijf dat me al eerder goed heeft geholpen dus dat gaat uiteindelijk wel goed komen.

De plannen voor de nabije toekomst:
- het lpg-probleem oplossen. Hij rijdt prima op benzine maar tanken doet pijn.
- ik heb me opgegeven voor de sleuteldag van 25-9 waar ik eens wil kijken naar de kilometerteller.
- de auto laten taxeren.
- eens kijken naar opties voor andere banden. Hij staat nu op (zo goed als nieuwe) zomerbanden dus daar moet ik iets mee.

 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.