Julian en zijn Zweedse Amazon stellen zich voor

Lees meer
02-03-2021 11:58 - 02-03-2021 12:03 #192788 door Julian Siebum
Julian en zijn Zweedse Amazon stellen zich voor is gemaakt door Julian Siebum
 Hallo mede volvo-liefhebbers,


Ik ben Julian een 21-jarige autoliefhebber woonachtig in het mooie Almelo. Mijn eerste auto is een Volvo Amazon B18 uit 1965 die ik vanuit Zweden heb geïmporteerd.


Waarom nou een Amazon?

Mijn liefde voor Volvo’s is er met de paplepel ingegoten. Pa heeft een paar Volvo’s gehad en rijdt nog steeds Volvo maar ook m’n moeder is trotse eigenaresse van een Volvo. 

Ik heb altijd iets gehad met klassieke auto’s ik vind het altijd prachtig om er eentje te zien rijden, het geluid, de geur, het leek me geweldig om ooit zelf voor zoiets te gaan. Toen ik mocht beginnen met lessen voor m’n rijbewijs, had ik les van een instructeur met ook een sterke liefde voor klassiekers. Zelf had hij een silver grijze Porsche 356 in de garage staan en zijn vrouw reed dagelijks een donkerblauwe Volvo Amazon Combi. Sindsdien is mijn liefde voor klassiekers nog meer gegroeid. 

Aangezien ik nog studeer en geen vaste baan heb wist ik niet wat de kosten zouden zijn van het aanschaffen van een klassieker en het onderhouden daarvan. Het is misschien goedkoper om een jonge VW polo of golf te rijden maar ik ben van mening dat iedereen zoiets kan rijden en ik wilde graag iets bijzonders als het voor bijna hetzelfde bedrag mogelijk is. 

Op een gegeven moment ben ik gaan zoeken naar Volvo klassiekers die te koop stonden en op YouTube ben ik veel filmpjes gaan kijken over klassieke Volvo’s, reparaties e.d. Op een gegeven moment was ik eruit. Het moest en zou een Volvo Amazon worden. Ik ben gerichter gaan zoeken in NL en Zweden en ik kwam ook het filmpje van Stijn en zijn Amazon tegen.  Ik heb contact met hem opgenomen en binnen no-time zat ik al met Stijn in zijn Amazon om te ervaren hoe zoiets nou rijdt. 

Pas toen begon de zoektocht echt, er stonden in Nederland een paar Amazons te koop, ze zaten allemaal redelijk tegen het plafond van mijn budget aan. Toen ben ik gaan uitzoeken wat de kosten en activiteiten zijn die horen bij het importeren van een auto uit Zweden. Daar was het aanbod iets groter en kon ik me beter vinden in het bedrag waarvoor ze daar te koop stonden.  Na contact te hebben gehad met een aantal eigenaren die hun Amazon te koop hadden staan in Zweden, maakte ik een lijstje met route die ik in Zweden kon afgaan. 

Alhoewel men vaker zegt dat je nooit een auto moet kopen zonder proefgereden te hebben in meerdere, was het toch bij de eerste raak. De koets is volledig roestvrij, bodemplaat is goed hard, het blok is nog recentelijk gereviseerd, ze rijdt goed. Alleen de kachel, de claxon en benzinemeter werkten niet helemaal naar behoren. Verder zaten er geen gordels meer in en konden er nog wat andere dingen verbeterd worden aan de wagen vond ik zelf.  Na alles in orde te hebben gemaakt en te hebben geregeld, kon de terugreis vanuit Zweden beginnen. Meteen een goede test ;-)   Voordat ik ben vertrokken uit Zweden heb ik nog de claxon weten te fixen en nog een paar originele gordels op de kop weten te tikken. De benzinemeter was in Zweden niet gelukt, dus ik heb iets vaker getankt onderweg, voor de zekerheid ;-) De terugreis verliep geheel voorspoedig en de Amazon gaf geen kick. Zonder problemen teruggereden tussen de vrachtwagens.


 Sinds ik thuis ben heb ik er een set spatlappen onder gemonteerd, hoofdsteunen aangebracht, de kachel gereviseerd, de benzinemeter gefixt (was het contact van de tankvlotter). Ook had ik lekkage vanuit het schutbord. De vorige eigenaar heeft een vreemd gat geboord waar iets doorheen heeft gelopen maar vervolgens heeft weggehaald en niet afgedicht. Tijdelijk gerepareerd met glasvezel maar op den duur nog netjes wegwerken. 


 Momenteel zet ik haar steeds in de garage en heb ik haar dit winter weinig gebruikt ivm de pekel die gestrooid werd. Dit jaar wil ik een goede roest behandeling uitvoeren, ik hoor graag wat daarin jullie adviezen / ervaringen van zijn!

 Daarnaast wil ik in de toekomst (waarschijnlijk ook dit jaar) aan de ophanging ook het een en ander  vervangen en aanpakken. Rubbers vervangen, draagarmen afborstelen en van een nieuwe laag verf voorzien etc.Wie heeft daar ervaring mee en zou een aantal aandachtspunten kunnen schetsen?     

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-03-2021 19:04 #192793 door Edwin
Beantwoord door Edwin in topic Julian en zijn Zweedse Amazon stellen zich voor
Prachtig verhaal om zo je eerste Amazon uit Zweden te halen.Welkom bij de club!!

Ik weet niet of het bekend is maar je kunt via bv biluppgifter met het Zweedse kenteken de Zweedse historie van de auto bekijken.
 

Groet Edwin

Volvo Amazon P131 B20 ’68

Regio Noord nu ook op Facebook:
www.facebook.com/groups/vkvregionoord

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-03-2021 21:57 #192798 door Stijn v.d. Linde
Beantwoord door Stijn v.d. Linde in topic Julian en zijn Zweedse Amazon stellen zich voor
Welkom Julian, leuk je ook hier te zien nu!
Snel een keer een tourtje maken!

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-03-2021 18:20 #192812 door Julian Siebum
Beantwoord door Julian Siebum in topic Julian en zijn Zweedse Amazon stellen zich voor
Dankjewel Edwin! Biluppgifter ken ik inderdaad en heb ik gebruikt om dingen te checken. Bij de Zweedse RDW (transportstyrelsen) is meer technische info in te zien over de auto zelf maar biluppgifter is handig om terug te leiden welke eigenaren de auto heeft gehad. Dankjewel voor de tip!

Dankjewel Stijn! Ja laten we een datum prikken om een keer te touren! 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-03-2021 18:50 #192831 door Marnix van der Pol
Beantwoord door Marnix van der Pol in topic Julian en zijn Zweedse Amazon stellen zich voor
Hi Julian,
knap zoals jij die prachtige Amazon hebt gevonden in Zweden

ik vraag me af via welke site, want ik vind ze in Zweden alleen maar duurder dan hier, en vask veel slechter. Ik kijk nogal eens op blocket

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.