Kogelman stelt zich voor

  • Pascal Kogelman (GAST)
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
30-12-2018 21:53 #181120 door Pascal Kogelman (GAST)
Kogelman stelt zich voor is gemaakt door Pascal Kogelman (GAST)
Mijn naam is Pascal woonachtig in Salland en ben ooit (15 jaar geleden) begonnen met als eerste Volvo een robijnrode Amazon P131 B20, uit 1967 op lpg, deze Amazon heb ik jaren als dagelijks vervoersmiddel gereden. Destijds ben ik ook lid geweest van deze VKV. Toen de kinderen de kleuterleeftijd bereikten heb ik deze verkocht en een zilvergrijs metallic 245 uit 1993 aangeschaft (7-zitter) een fijne robuuste auto, toen ook meteen lid geworden vh Volvo200Register.
Na een aantal jaren wilde ik graag iets meer actieve veiligheid maar wel achterwielaandrijving en verkocht ik de 245 en kocht een 940 LPT estate automaat uit 1998 met prins VSI installatie in de mooie kleur Black Berry Pearl. Ondertussen lid geworden van de Volvo700 Vereniging .Deze auto was na twee jaar spik en span gemaakt, toen we helaas in het centrum van Kopenhagen aangereden werden door een Mercedes E-Klasse taxi. Einde oefening voor de Paarse Toerbuffel. Er moest een andere 940 weer komen en dat werd een Nautic Blue 940 LPT automaat maar miv een MBC gekieteld tot HPT specs. Dit is nog steeds mijn dagelijkse auto. Heerlijke, betrouwbare reisgezel met bijna 350 dom op de teller, waarvan 320 dkm op lpg (Vialle installatie). Afgelopen zomer heb ik daarmee met mijn jongste zoon een rondtrip door Z-Zweden gemaakt: tentje en kampeerspullen achterin en gaan. In Gotenburg oa het Volvomuseum bezocht, verder ruim 2500 km zonder problemen afgelegd in 8 dagen tijd. Ondertussen heeft mijn partner nog een tijdje een Volvo V50 T5 gereden met 356 dkm op de teller, heerlijk roffelende 5 cilinder met 220 pk, maar afgelopen zomer verkocht toen zij meer woon-werk km moest gaan maken.

Sinds gisteren ben ik samen met onze oudste zoon (die komend zomer zijn rijbewijs hoopt te halen) eigenaar geworden van (weer) een P130 Amazon ook weer op gas (B20, M40 met overdrive, Weber 32/36 carb.). Dit keer een hemelsblauw exemplaar (kleurcode: 99) uit 1969. Mijn zoon en ik hebben er beiden geld in gestoken en zien het als een leuk vader-zoon project om de auto weer helemaal spin en span te maken. Het is een auto voor er bij, hobbymatig.

Wat moet er gebeuren: behoorlijke olielekkage (zowel onder de auto als in het motorcompartiment: hiervoor heb ik al een draadje met de vraag om advies in de rubriek 'Motor' geopend), passagiersdeur die soms als je hem sluit spontaan op slot gaat en die ook niet helemaal goed afgesteld is (valt niet strak in het slot als je de deur dichtgooit). Beide portieren hebben ook andere sleutels en de kofferbak en tankdop ook, samen met de contactsleutel maakt dat 5 sleutels die bij de auto horen.
Veel voorgeschiedenis zat er niet bij de auto. De verkoper (mede-Volvo liefhebber, hij rijdt een Volvo 740, is nu met een Laplander bezig en zoekt nog een 164 om op te knappen) had de auto 4 jaar en heeft er veel aan verspijkerd. Kleine opsomming van wat er de laatste 4 jaar zoal nieuw opgekomen is:
Weber 32/36 carburateur + spruitstuk, 123 ontsteking, Ferrita rvs uitlaat van voor tot achter, cilinderkop laten aanpassen voor gas bij Classic Job in Dalfsen, verbrede velgen, nieuwe rembekrachtiger, nieuwe Fulmen accu, nieuwe waterpomp, nieuwe distributie, nieuwe Levato verdamper, nieuwe remklauwen en blokken voor en nieuwe remvoering in de trommels achter, ophangingsrubbers achter in de PU gezet, 4 nieuwe Blauw-gele Bilstein schokbrekers rondom, bodem getectyleerd en alle holle ruimtes behandeld met ML, 4 kunststof wielkasten gemonteerd (Dries Bakkenes), 4 Michelin Cross Climate banden 185-65 15 inch., nieuwe deurrubbers, 2 verstralers op de voorbumper, stoelzittingen opnieuw gevuld.
Verder is de auto nagenoeg roestvrij (mede dankzij een vroege Dinitrol behandeling in Zweden destijds, getuige de sticker op de achterruit) en opnieuw gespoten. Dat laatste heeft hij zelf gedaan en dit heeft helaas niet goed uitgepakt, gezien de vele zakkers die er te zien zijn in de lak. Dit drukte ook de prijs :)

Kortom: Technisch goed bijgehouden. De motor start goed op gas (even 2 keer het knopje om gas in te spuiten indrukken) en daarna starten en mooi rond lopen, loopt ook op benzine zoals het hoort. Choken is niet nodig, compressie heb ik gemeten en was: 11, 10,5 ,10,5 en 11 bar met warme motor maar zonder olie door de bougiegaten gegoten te hebben. Verder ziet de auto er van binnen en buiten netjes uit. Ik was vooral te spreken over de nagenoeg roestvrije, ongelaste staat (enige gelaste plekje is een klein plaatje van 5x5 cm bij de benzinetank) en de leuke opties: werkende overdrive, LPG installatie met nieuwe verdamper, trekhaak, ongeschonden interieur, anti-roest behandeld, veel technische componenten reeds vervangen etc.
De olielekkage willen we zsm zien te verhelpen (zie; desbetreffende draadje) en verder lekker rijden en genieten van deze Zweed. Ik hoop hier veel kennis op te doen en bij technische problemen hulp/tips te krijgen. Dit was mijn voorstelrondje. Bijgevoegd nog wat plaatjes vh (ex)wagenpark.
groet,
Kogelman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
31-12-2018 08:59 #181125 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Kogelman stelt zich voor
Wat een mooi verhaal en ook nog eens opgeluisterd met dito foto's.
Hartelijk welkom bij de club!
Ik hoop dat jullie veel plezier mogen gaan beleven met / aan de amazon.
Als ik zo die 240 zie denk ik ook weer met plezier te rug aan mijn eigen 3 245's , gewoon heerlijke karaktervolle bakken. Jammer dat ze bij tientallen in elkaar gereden worden door auto-bangers....
Maar ja, het is een vrije markt, niemand verbied mij er ook snel nog eentje te kopen.
Fijne tijd hier op het forum., groet Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-12-2018 12:09 #181129 door Paul Schaap
Beantwoord door Paul Schaap in topic Kogelman stelt zich voor
Welkom, Pascal! Mooie auto's had/heb je! Prachtige kleur die 69-er Amazon!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pascal Kogelman (GAST)
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
31-12-2018 16:53 #181135 door Pascal Kogelman (GAST)
Beantwoord door Pascal Kogelman (GAST) in topic Kogelman stelt zich voor
Mensen, bedankt voor het warme welkom!
@Paul: De kleur van onze nieuwste aanwinst is hemelsblauw (Volvo lakkleur 99), al is die van ons niet zo mooi gespoten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-01-2019 10:32 #181139 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Kogelman stelt zich voor
Welkom Pascal en je zoon natuurlijk ook. Ik ben ook samen met mijn zoon aan een Amazon begonnen, echt heel leuk om te doen. Op dit moment staat het project even stil omdat het afstuderen prioriteit heeft en ik zelf mijn eigen project wil afmaken. Wij hebben de wagen 4 cm laten zakken, ook brede velgen en een weber :-) maakt de wagen wel erg ruig :-) Toys for the boys :-)
Heel veel succes en rij plezier

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pascal Kogelman (GAST)
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
03-01-2019 20:30 - 03-01-2019 20:31 #181186 door Pascal Kogelman (GAST)
Beantwoord door Pascal Kogelman (GAST) in topic Kogelman stelt zich voor
Bedankt Rob!
We zijn nu bezig te onderzoeken waar de olielekkage vandaan komt. Vandaag de auto op de brug gezet en de gehele onderkant was baggervet van uitgewaaide olie. Alles zo goed mogelijk droog gedept. Mooi om te dan zien dat de onderkant knetterhard is, zonder een spoortje roest of rottigheid (zie: foto's). Mede dankzij de anti roest behandelingen (tectiel op de onderkant en holle ruimtes met ML volgespoten). De lekkage schijnt weg te komen tussen de bak en het blok, de bekende lekkende keerring. Weer een klusje te doen dus. Ik wil het graag zelf leren/doen onder begeleiding van de monteur van mijn dorpsgarage is dat mogelijk.
groet,
Pascal.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
03-01-2019 23:13 #181198 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Kogelman stelt zich voor
Leuke vrij gemakkelijke klus Pascal; snel lid worden kun je alle benodigdheden kopen in de webshop van de vereniging tegen gunstige prijzen en weer inleveren wat je niet nodig hebt.

Weet wel dat alle bouten en ook de imbusbouten van de bak, engelse maten zijn. Als je metrische maten gebruikt draai je mogelijk de koppen rond.

Succes met je klus!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pascal Kogelman (GAST)
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
04-01-2019 22:44 #181236 door Pascal Kogelman (GAST)
Beantwoord door Pascal Kogelman (GAST) in topic Kogelman stelt zich voor
Ik ga volgende week sleutelen bij Dries Bakkenes. Kijken of we de lekkende keerring kunnen vervangen en of daarmee alle lekkage verholpen is en wellicht ook de carterventilatie nalopen.
groet,
Pascal

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pascal Kogelman (GAST)
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
17-01-2019 19:08 #181401 door Pascal Kogelman (GAST)
Beantwoord door Pascal Kogelman (GAST) in topic Kogelman stelt zich voor
Onlangs olie ververst 20W50 Classic olie i.p.v. 10W40, kleppen gesteld. Met remmen trekt de auto naar links, dus op de brug maar eens bekeken: 1 schijfrem wordt nog maar half benut, er zaten twee verschillende remklauwen op (een oude versleten exemplaar en een redelijk goede). Dat verklaart het remgedrag.
Omdat ik geen concessies wil doen aan de veiligheid, heb ik besloten de complete voorremmen aan beide kanten vervangen voor nieuw (schijven, klauwen, blokken, wiellagers) nieuwe DOT 4 remolie er in, daarna alles ontluchten. Tijdens de proefrit liepen de remmen na verloop van tijd aan. Terug op de brug bleek dat ze vast zaten; hoofdremcilinder gelost en ze remmen waren weer los. Compensatiepunt vd hoofdremcilinder pakte niet meer goed, deze is iets afgesteld, toen opnieuw ontluchten en naar huis gereden. Op de snelweg A1 merkte ik dat de auto moeite had zijn snelheid vast te houden, gestopt bij een tankstation: schijfremmen loeiheet en vast. De tip om even het rempedaal te trappen hielp: ik kon daarna de auto met de hand heen en weer rollen: de remmen waren weer los. Toen voorzichtig naar huis gereden, verder geen problemen meer gehad behalve dat de pedaaldruk erg laag was en het rempedaal vrij onderin pas aangrijpt. Nieuwe hoofdremcilinder besteld om dit in de toekomst te voorkomen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
17-01-2019 20:04 - 17-01-2019 20:12 #181403 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Kogelman stelt zich voor
Heb je zelf de voorremmen compleet vernieuwd of heb je dit in een garage laten doen?En opweg naar huis loopt de boel vast. Ik krijg hier kromme tenen van en vraag mij af hoe gekwalificeerd die garage of die monteur?? is. Levensgevaarlijk.

gr, Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.