Volvo Amazon Turbo

Lees meer
31-07-2018 08:56 - 31-07-2018 17:11 #178046 door Niels den Ouden
Volvo Amazon Turbo is gemaakt door Niels den Ouden
Ik ben al een tijd geregistreerd, maar nog nooit voorgesteld. Ik heb me van de week aangemeld als lid en bij deze wil ik me toch voorstellen. Ik ben altijd van mening geweest dat mijn Amazon hier niet thuis zou horen als niet originele Volvo. Ik zie nu echter meer 'projecten' voorbij komen, dus ik durf het wel aan :-)

De Amazon heb ik inmiddels een jaar of 6 en rijd ik met veel plezier. Dit is mijn derde 2-deurs Amazon en dat is het model dat ikzelf ook het mooiste vind. De tweede Amazon had ik al aardig aangepast en ik was bezig met de ombouw naar een B21ET. Door tijdgebrek vanwege werk en kleine kinderen duurde dit veel te lang en kwam ik op een gegeven moment onderstaande Amazon tegen. De auto had alles wat ik met mijn eigen auto van plan was. Ik wist hoeveel werk het was en ik moest hem gewoon hebben. Tot op de dag van vandaag heb ik er in ieder geval geen spijt van gehad.

De auto is in de eerste instantie gebouwd door Joost Buiting (wel bekend hier geloof ik) en vervolgens gekocht door een ander baasje. Ik heb hem daar weer van over genomen. De techniek zit er al meer dan 10 jaar in en heeft zich inmiddels wel bewezen. Ik kocht hem met een B230FT met een M46 en een 240 achteras. De motor had last van kantelende zuigers, maar liep verder prima. De bak was wel aardig, maar had een slechte derde versnelling. Ik had nog een B230FK met een M90 liggen, dus die zou wel een keer goed van pas komen.

Het volgende heb ik inmiddels gedaan aan de auto;
  • B230FK waarbij alles uit elkaar is geweest en voorzien is van nieuwe pakkingen en keringen
  • M90 met nieuwe keringen, koppeling en olie
  • Alle delen van het brandstofsysteem en de ontsteking vernieuwd
  • Aangepaste en gebalanceerde aandrijfas
  • Flexibel stuk onderaan de downpipe en de uitlaat hoger gelegd, het spruitstuk scheurde steeds
  • Geventileerde schijven voorzijde van een 164
  • Verlaagd
  • Saab interieur vervangen door een Volvo interieur
  • Nieuwe raamrubbers van de deuren en nieuwe deurpanelen
  • Nieuwe hoedenplank afwerkingen en nette aluminium gordelgeleiders van een MG gemonteerd
  • Zonneklep
  • RVS bumpers
Ik ben nog zat met de auto van plan, maar ik wil beginnen met een beetje meer power. Stage 0 is in ieder geval gedaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
31-07-2018 09:23 #178048 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Volvo Amazon Turbo
Ha Niels, wat leuk dat je toch de stoute schoenen hebt aangetrokken om jezelf met je amazon voor te stellen!

Volgens mij heb je het goed ingeschat dat " het wel moet kunnen", wat mij betreft heb je een schitterende auto en zou ik er graag meer van zien, de motor, de onderzijde, het interieur etc. etc.
Het klinkt als een heel goede en degelijke keuze, ik snap ook best dat de techniek zich al zo lang bewezen heeft.
Zeker zolang er onderdelen van andere volvo's gebruikt worden vind ik dat je ver "mag" gaan.
Een motorblok van een ander merk maakt het voor mij wat minder geslaagd maar zelfs dan, wie ben ik :-)

Groet Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-07-2018 09:53 #178049 door Niels den Ouden
Beantwoord door Niels den Ouden in topic Volvo Amazon Turbo
Hoi Jan,

Ik beschouw mezelf wel als een Volvo idioot, dus dat komt wel goed :-) Enige niet Volvo onderdelen zijn volgens mij de achterste gordels, degordelgeleiders, wat zelfgemaakte onderdelen en de LPG installatie. De Amazon bevat onderdelen van een Amazon, 140, 164, 240, 740 en 940. Ik zal wel eens wat meer foto's plaatsen, maar die houd ik je tegoed aangezien ik op vakantie ben.

Groeten Niels

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-07-2018 16:03 - 31-07-2018 16:04 #178062 door Bob Marcelis
Beantwoord door Bob Marcelis in topic Volvo Amazon Turbo
ik hou er wel van als een auto gepersonaliseerd word :-)

ik ben benieuwd naar de foto's onder de kap!! Waar rijd deze beauty rond?

www.mostardyvonneregister.nl
instagram : @mostardyvonne
Bijlage:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-07-2018 17:24 #178063 door Niels den Ouden
Beantwoord door Niels den Ouden in topic Volvo Amazon Turbo
Hoi Bob, hij rijdt voornamelijk in Limburg rond.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-08-2018 09:02 #178085 door Maikel Groener
Beantwoord door Maikel Groener in topic Volvo Amazon Turbo
Hoi Niels,

Leuk dat je ook een topic bent begonnen.
Nog bedankt voor de onderdelen.
prettige vakantie.

Gr. Maikel,

244 GLE '79 als dagelijks vervoer, Ama '68 project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-08-2018 09:11 #178086 door Niels den Ouden
Beantwoord door Niels den Ouden in topic Volvo Amazon Turbo
Dank je Maikel, ik ben nu wel benieuwd welke onderdelen :-) De afgelopen maanden is er aardig wat spul weggegaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-08-2018 09:24 #178088 door Maikel Groener
Beantwoord door Maikel Groener in topic Volvo Amazon Turbo
Hoi Niels,

zie app ;-)

244 GLE '79 als dagelijks vervoer, Ama '68 project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-08-2018 22:28 - 03-08-2018 22:29 #178131 door Niels den Ouden
Beantwoord door Niels den Ouden in topic Volvo Amazon Turbo


Iemand een idee wat voor een embleem in de achterklep hoort? Zijn originele gaatjes, maar geen idee wat hierin hoort. Ik vraag me dit al een aantal jaar af en ik heb wat dingen geprobeerd, maar ik weet niet meer wat :-(...
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-08-2018 22:59 - 03-08-2018 23:00 #178132 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Volvo Amazon Turbo
Hoe weet je zeker dat het originele gaten zijn?

Als ik op afbeeldingen zoek kom ik soms een B18 embleem tegen op deze plek op de achterklep, maar die heeft 2 pinnen op 1 lijn.

Het overdrive embleem lijkt me waarschijnlijker, en dan het type zoals hieronder. Maar volgens mij hoort dit type overdrive embleem bij vroegere Amazons, die het oudere type handgreep op de klep hebben..

(foto via Wikipedia)

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.