Mijn amazone combi

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
14-11-2017 20:42 - 14-11-2017 20:47 #173287 door Cor Kraaijeveld
Mijn amazone combi is gemaakt door Cor Kraaijeveld
Deze week de ama combi winterklaar gemaakt. Deze is dit jaar uitverkoren om als winterauto gebruikt te worden en daarom maar eens op de brug gezet om te kijken of de combi nog steeds pekelbestendig is. Dat viel niet tegen; hier en daar wat vliegroest, dit zoveel mogelijk verwijderd en met ML enkele keren ingespoten en na een paar dagen drogen dun ingespoten met bodyschutz.
Bovenstaande doe ik jaarlijks waardoor de auto na intensief zomer-en wintergebruik nog steeds in prima conditie is. De combi is van 1966 en na te zijn gebruikt door een meubelhandel in Arkel of Leerdam, dat weet ik niet meer, via een tussenpersoon door mij in 1982 gekocht. De auto technisch in orde gemaakt en toen de B18a versleten bleek te zijn, deze vervangen door een gebruikte B20a.
Met de auto zijn veel tochten gemaakt, zoals in 1995 naar de Noordkaap (met Hugo), een tocht door de Alpen naar Nice, in 2005 naar Amerika, de route 66, en naar Moskou in 2000.
Mede geholpen door een technische opleiding, doe ik al het onderhoud, met inbegrip van las en spuitwerk, zelf.
Omdat de oude techniek mijn hobby is en praktisch onverslijtbaar blijkt, vind je op de auto geen electronische ontsteking of stuurbekrachtiging. Het uiterlijk vind ik minder belangrijk, het liefst zie ik een oldtimer patina.
Sinds ik gepensioneerd ben werk ik als vrijwilliger in de shop van de club en geef wel eens een workshop aan leden die alles over het onderhoud en/of de staat van onderhoud van hun volvo willen weten.

Gr. Cor.

[attachment=16136]
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-11-2017 11:22 #173292 door Pieter
Beantwoord door Pieter in topic Mijn amazone combi
leuk verhaal en fijne auto (lijkt me)

Heb je nog wat merken van de producten die je gebruikt? Of merken die je door de opgebouwde ervaring niet zou gebruiken?
Ik ben nu mijn auto aan het verlossen van bitumen gevulde wielkuipen, maar heb (eerlijk gezegd) nu niet de ambitie om ook nog heel de bodem kaal te maken. Echter wil ik wel de plekken die 'schoon' zijn behandelen. En als ik weer moed heb verzameld ga ik dat tijdje weer op een ander gedeelte van de auto verder.
Zoals ik het lees maak je het tot op het metaal kaal of zit er nog wel wat op voordat je ML (van dinitrol?) erop spuit? En dan nog 1-2 lagen bodyschutz; ook toevallig van dinitrol?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
15-11-2017 12:06 - 15-11-2017 12:15 #173293 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Mijn amazone combi
Hoi Pieter;

Toen ik met oldtimers ging rijden (1975) werden de auto"s nog getectyleerd en dat heb ik trouw vol gehouden in de holle ruimtes, zoals balken en dorpels. Inmiddels zijn daar beter middelen voor in de markt, zoals schapenvet etc.
Kaal metaal eerst behandelen met een goede 2k roestwerende epoxy primer, zoals Sikkens en aflakken met 2k lak. Hier op een dunne laag antisteenslag. Ik haal oude bitumen alleen weg op de naden omdat de ervaring leert dat er alleen roest bij de naden ontstaat.Waarom weghalen wat nog prima vastzit. En verder een kwestie van elk jaar controleren en plekjes bijwerken. De merken? oeverloos discussie en iedereen heeft andere ervaringen. In ijzer zit nu eenmaal zuurstof en gaat zeker een keer roesten, ook in de lasnaadjes. Ik zelf kit de naadjes niet af omdat ik wil zien wat er gebeurt en na 30 jaar gebruik ben ik daar achteraf wel blij mee. Omdat ik vroeger met ML ben begonnen en mijn ervaring goed is, blijf ik dit gebruiken. Mijn P1800 staat aan de onderzijde strak in de lak met een dun laagje ML overheen, zodat ik kan zien wat er gebeurt, na 25 jaar gebruik nog steeds geen roest!

Wat erg belangrijk is al je roestplekken tegen komt, je dit eerst goed behandelt; dit kan mechanisch (stralen, borstelen, slijpen) maar ook chemisch en dat heeft de laatste jaren mijn voorkeur. HG roestverwijderaar is een prima product en bij herhaalde behandeling verdwijnt roest als sneeuw voor de zon!

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-11-2017 08:33 #173320 door Oscar Corsten
Beantwoord door Oscar Corsten in topic Mijn amazone combi
Leuk stukje Cor!

Mooi te zien dat je de auto's zo goed onderhoud en aardig om eens te lezen hoe iemand anders tegen dit soort dingen aankijkt.

Hartelijke groet,


Oscar

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.