Even voorstellen, Amazon '66

Lees meer
10-01-2017 11:56 - 10-01-2017 13:31 #166034 door Douwe Bootsma
Even voorstellen, Amazon '66 is gemaakt door Douwe Bootsma
Beste liefhebbers,

Al vanaf dat de 240 uit 1991 thuis voor de deur staat ben ik gek van Volvo's en oldtimers in het algemeen. Mijn naam is Douwe, ben 23 jaar en woonachtig in Friesland, vlakbij Sneek.
Van thuis uit ben ik technisch aangelegd en geïnteresseerd en op de zeevaartschool heb ik een zeer degelijke technische opleiding gehad. Nu ik klaar ben met school ga ik werken als scheepswerktuigkundige, wat betekend dat ik (lange) periodes van huis ben, maar ook (lange) periodes thuis. Ik ben niet iemand die stilzit, dus tijdens de verlofdagen moet er iets te doen zijn! Nu kan ik natuurlijk gaan werken op de jachtwerf van mijn ouders, maar een eigen project is leuker!
Tot nu toe alleen maar eigen projecten gedaan met (zeil)bootjes, maar het is tijd voor iets anders. Iets meer technisch, wat ook meer aansluit bij mijn werk. Een maatje van me heeft een type 96 van dat andere Zweedse merk (een prachtige wagen overigens) gerestaureerd en nadat we hiermee een paar weken op vakantie zijn geweest was voor mij het roer om: ik wilde ook een rijdend project, maar dan natuurlijk wel een Volvo.

Dus op zoek naar een oldtimer. Na eerst getwijfeld te hebben over een 142 is toch te keuze gevallen op een witte tweedeurs Amazon uit 1966 (p13134), waarvan ik sinds November 2015 eigenaar ben.





Op het eerste gezicht ziet de wagen er redelijk uit, maar dichterbij zijn er toch wat gebreken. Roestsporen op de (volgens dit forum) bekende plaatsen, zoals bij de koplampen en onderin de linker deur. Tot mijn grote teleurstelling vond ik ook gaten in de voorste dwarsbalken, maar verder lijkt de auto vrij 'hard' te zijn. Ook is ze gedeeltelijk overgespoten in een andere tint, wat geen gezicht is. Maar goed, opnieuw spuiten was al onderdeel van het project en zal pas in de laatste fase van het project aan de orde zijn. Wellicht kent iemand binnen de club een deel van de voorgeschiedenis van deze auto (AM-70-65)? Er zat namelijk een lidmaatschap sticker uit 2014 op de achterruit. De vorige eigenaar zei weinig te weten over de voorgeschiedenis.

Begin 2016 moest ik mijn laatste vaardagen halen voor de opleiding en heb ik de Amazon veilig en droog weggezet in een autobox in de buurt. Mijn maatje (van die 96) kreeg de instructies om deze zo nu en dan even uit te laten.

In Augustus kwam ik terug en ben ik eerst een poosje blijven rijden, totdat de olie lekkage bijna letterlijk de spuigaten uitliep. Nu was toch echt het moment om te beginnen met het project. Vanwege de stalling van jachten thuis heb ik weinig ruimte om iets aan de wagen zelf te doen, dus tussen de stallingswerkzaamheden door eerst de motor eruit gehaald en gedemonteerd. Deze breng ik morgen naar de revisie om een deelrevisie te laten doen. Ik heb zelf simpelweg niet alle gereedschappen om een complete revisie uit te voeren.
De B20B lijkt uit een 140 serie te komen, afgaande op het typenummer (496912) en informatie van dit forum. Er is dus eerder aan de wagen geknutseld, wat ook wel bleek uit de enorme hoeveelheid vloeibare pakking die ik vond bij het demonteren. Zelf ben ik niet zo'n fan van dit spul.

Sinds November 2016 ben ik officieel lid van de volvo klassieker vereniging en daarvoor was ik gast op dit forum. De expertise binnen de club zal me zeker nog van pas komen!

Tot zover eerst mijn verhaal. In Februari ga ik weer twee maanden varen, waarna ik weer meer ruimte heb om de auto zelf aan te pakken.

Gr, Douwe
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-01-2017 12:36 #166035 door Paul Schaap
Beantwoord door Paul Schaap in topic Even voorstellen, Amazon '66
Hallo Douwe! Welkom bij de club en op dit geweldige forum!
Proficiat met je mooie (op de foto iig) Amazon en succes met het klussen eraan.
Ik hoop nog vaak en veel erover te lezen hoe je de auto verbetert en restaureert. Succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-01-2017 13:20 #166036 door Adriaan Nagel
Beantwoord door Adriaan Nagel in topic Even voorstellen, Amazon '66
Beste Douwe,

Welkom bij de club! Mooie auto en met de plannen die jij hebt zal die alleen maar mooier worden.
Met jouw periodes van thuis zijn, blijft er vast tijd over voor je nieuwe Amazon.
Zelf heb ik ook een Saab 96 gehad en ook dat was een leuke en mooie auto, toch begrijp ik je keuze: er zijn er ongeveer evenveel van gemaakt zowel van de sedan als van de coach en de combi en kijk maar eens wat er van beide merken nog fond rijdt
Veel succes en plezier gewenst!

122S
C70 Cabrio Soft

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Mathieu van den Bosch
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
10-01-2017 13:50 - 10-01-2017 14:55 #166037 door Mathieu van den Bosch
Beantwoord door Mathieu van den Bosch in topic Even voorstellen, Amazon '66
Hoi Douwe,

Welkom in de oude Volvo wereld. Ook mooi te zien dat je vlak bij Sneek woont, zelf woon ik in Scharnegoutum. En ook toevallig, ik vaar als hwtk in de offshore. Mocht je ergens hulp bij nodig hebben lat je het maar weten.

Groet,

Mathieu.

www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 142E 1971.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 144GL 1973.
Citroen DS21 1970.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-01-2017 07:38 #166044 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Even voorstellen, Amazon '66
Welkom hier en veel plezier met je Amazon!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-01-2017 14:07 - 13-01-2017 14:16 #166098 door Douwe Bootsma
Beantwoord door Douwe Bootsma in topic Even voorstellen, Amazon '66
Bedankt voor de positieve reacties! De B20 is nu bij de reviseur in Leeuwarden, waar eerst de boel wordt afgeperst. Als het de moeite waard is volledig reviseren + balanceren en zelf weer in elkaar sleutelen. En anders opzoek naar andere alternatieven. Zodra er meer updates zijn zal ik deze waarschijnlijk onder een nieuw draadje plaatsen in de rubriek 'mijn project'.

Hoi Douwe,

Welkom in de oude Volvo wereld. Ook mooi te zien dat je vlak bij Sneek woont, zelf woon ik in Scharnegoutum. En ook toevallig, ik vaar als hwtk in de offshore. Mocht je ergens hulp bij nodig hebben lat je het maar weten.

Groet,

Mathieu.


Inderdaad toevallig Mathieu, er zijn dus meer machinisten met interesse voor oude Volvo's :) . En dat aanbod sla ik zeker niet af! Zie dat je over een mooie collectie 140'ers beschikt, ik zou graag eens komen kijken!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Mathieu van den Bosch
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
13-01-2017 14:27 #166099 door Mathieu van den Bosch
Beantwoord door Mathieu van den Bosch in topic Even voorstellen, Amazon '66

Douwe Bootsma schreef : Zie dat je over een mooie collectie 140'ers beschikt, ik zou graag eens komen kijken!


Ik ben thuis op het moment, je kunt altijd langs komen.

www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 142E 1971.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 144GL 1973.
Citroen DS21 1970.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-11-2017 17:06 - 13-11-2017 17:08 #173267 door Douwe Bootsma
Beantwoord door Douwe Bootsma in topic Even voorstellen, Amazon '66
Zo! Mijn laatste post was al een hele tijd geleden, maar dat wil niet zeggen dat er niks is gebeurd aan de Amazon. Ondertussen heb ik weer twee reizen gemaakt op zee en in de periode daartussen bezig geweest met de B20.
Toen ik in april terugkwam van mijn eerste zee reis stond de B20 in onderdelen voor me klaar. De koprevisie heb ik compleet uitbesteed, net als het opboren en honen van de cilinders. De krukas is geslepen en het geheel (krukas met zuigerstangen, nieuwe zuigers, vliegwiel, koppeling en pulley) is gebalanceerd. De achterste vriesplug aan de rechter kant van het blok bleek door te lekken bij het afpersen. De sponning waar de plug in viel was gedeeltelijk beschadigd. Er is een nieuwe grotere sponning in gefreesd, waar een grotere plug in paste.

De B20 heb ik in elkaar gezet met een nieuwe (K-type) nokkenas en nieuwe distributie tandwielen. Uiteraard zijn ook alle lagers vervangen. Het geheel is opnieuw in de rode motorverf gespoten en ook radiator en andere losse onderdelen (startmotor, luchtfilterhuis e.d.) heb ik gelijk maar meegenomen.


Geïmproviseerde spuitcabine in een stallingsbox


Spuit resultaat


Spuit resultaat. Hier is ook de nieuwe vriesplug te zien.

De olie pomp heeft wat ruimte, dus hiervoor heb ik een nieuwe lagerbus en tandwielen besteld en toen ik toch bezig was heb ik gelijk ook maar de kogel en de veer nieuw gekocht. De bus moet echter nog geruimd worden tot de diameter van de as van het aangedreven tandwiel. Heeft iemand hier ervaring met dit klusje? Moet de pomp ingespannen worden op een draai- of freesbank of kan het ook met een (conische) handruimer? Verder heb ik nog een aantal pakkingen/ringen welke ik niet met zekerheid kan thuisbrengen (onderstaande foto’s) Een zal wel voor de carter ventilatie zijn, daar zit nog niks tussen, maar welke is het? Iemand hier die me daarmee verder kan helpen? Ik vermoed dat er ook iets op de peilstok hoort?



Voor ik weer aan boord van de AudaxAudax ging ( Klikklik voor de geïnteresseerden) in Juli heb ik zo veel mogelijk losse delen van de Amazon gehaald en bij de jachtwerf thuis opgeslagen, zodat ik hier in de winter mee bezig kan. Het rollende koetswerk staat nu weer elders in een garagebox. De deuren zijn nu aan de beurt: ontlakken, ontroesten, waar nodig lassen, etc.. Welke schuurmiddelen kan ik het beste gebruiken om de deuren kaal te halen? Of wellicht chemicaliën toepassen? En welke 2K grondlak kan ik het beste gebruiken om te conserveren? Ik zou graag ervaringen van anderen horen!

Tot zover eerst weer mijn verhaal. In de toekomst zal ik proberen wat vaker updates te delen.

En dan nog even dit: De jachtwerf waar ik het meeste werk aan de Amazon uitvoer is ondertussen verkocht, dus nu ben ik op zoek naar stalling- en klusruimte in de buurt van Sneek. Iemand tips?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.