Even voorstellen

Lees meer
29-01-2016 14:42 #157797 door Eelco Jaegers
Even voorstellen is gemaakt door Eelco Jaegers
Hallo allemaal. Ik wil me even netjes hier voortellen. Mijn naam in Eelco. Ik woon in Eschebrügge, een klein dorpje in Duitsland, net over de grens bij Coevorden.
Ik heb mij aangemeld omdat ik een Volvo 164 injection heb gekregen. komt uit een erfenis en dan weer via via. Lang verhaal. Maar morgen haal ik hem op met de trailer. Ik heb hem vluchtig even gezien maar ik heb geen idee van de totale staat. Spannend dus.
Ik ben wel een ervaren sleutelaar. Ik heb aan motorvoertuigen ook nog een Chevrolet G20 Globemaster V8, een Hyundai FX Coupe, een Peugeot 306 break, een Opel Ampera, een Yamaha FJ1200, een Yamaha FJ1100 en een Fiat 450. Nu komt daar dus een Volvo 164 bij.
Ik zal komend weekend wel even een update schrijven. Misschien zou iemand mij alvast wat nuttige dingen kunnen vertellen over de 164. Ik weet er vooralsnog bar weinig van.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-01-2016 20:18 #157804 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Even voorstellen
Welkom! Je bent op autogebied duidelijk een alles-eter, niets mis mee hoor!
Als je de zoekfunctie gebruikt kom je al heel wat te weten! De 6-cilinder lijnmotor in de 164 is eigenlijk hetzelfde als de B20 4-cilinder die in de latere Amazon en 140 serie ligt, met 2 cilinders eraan geplakt. Zelfde techniek dus... De 164 was het topmodel in de jaren tot 1974, toen werden de 140's vervangen door de 240 en 260 serie.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-01-2016 21:03 #157809 door Eelco Jaegers
Beantwoord door Eelco Jaegers in topic Even voorstellen
Dank. Ik had me al even ingelezen over de 164.

Alles eter? Ja denk het wel. Ik hou van alles op 2 of meer wielen met een motor. Al moet ik wel zeggen dat mijn hart ligt bij de Chevy en de V8. Eerlijk is eerlijk, ik kreeg de Volvo in mijn schoot geworpen. Ik heb op dit moment zoveel projecten dat ik er überhaubt helemaal geen auto bij wilde eigenlijk. Maar ja, gratis hè?

Ik heb in mijn leven al heel veel gesleuteld. 5 kevers gerestaureerd en een VW Buggy. Daar lag vroeger mijn hart. Vervolgens een ris motoren. Op motorengebied ligt mijn voorkeur bij de Yamaha FJ. De Peugeot is onze boerderij-auto. Deze wordt voor alles en nogwat misbruikt. Hij is trouwens ongelofelijk goed en degelijk. De Coupé heb ik gepimpt voor mijn oudste zoon. Spoilers, verlaagd, dikke wielen enz. Strijkijzertje geworden en een echte vullingenkraker. De Opel Ampera is mijn zakenauto. Is geleased dus daar sleutel ik officieel :roll: niet aan. De Fiat is mijn trekker van 1977.

Maar ik vind de 164 wel een supermooie auto. Ik hoop dat ik hem met niet te veel moeite weer op de weg kan krijgen. Ik heb helaas geen tijd voor een omvangrijke restauratie.
Hebben 164s nog zwakke punten? Roest bijvoorbeeld?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-01-2016 22:40 #157810 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Even voorstellen
Ja, de zwakke plekken zijn de reservewielbakken achter (2x), dorpels met name de achterste delen voor het achterwiel.
Onderzijde de rand van de bodem naar de dorpels.
Check gelijk of alle waterafvoer openingen aan de deuren (2x) en de onderzijde open zijn.
Vuil en te veel tectyl zijn de boosdoeners.
Ook lekkage door de voorruit, wat achter de bekleding naar de bodem het interieur in loopt.

Ook de D-Jetronic is voor de meeste lastig te begrijpen en af te stellen.
Ik zou alle olieën vervangen van achteras, bak en motor.
Verder nivo checken van bak en stuurhuis.
Als de B30E lang niet heeft gelopen, dan moet hij eerst worden gesmeerd, verse olie op de kleppen, zonder bougies met de hand rond laten draaien.
Alle benzine uit de tank en leidingen laten lopen, remmen olie flushen, nieuwe motorolie en filter.

Ik zit in Arnhem, desgewenst kan ik de wagen ophalen en de werkzaamheden hier doen, met jouw hulp, wellicht kan je het helemaal alleen.
Laat maar horen,
Ed

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-01-2016 15:07 #157840 door Eelco Jaegers
Beantwoord door Eelco Jaegers in topic Even voorstellen
Dank je.
De auto staat inmiddels bij mij op het erf. Een snelle inspectie heeft opgeleverd dat de linker dorpel gaar is, net als de reservewielbak links. Verder is de spatbordrand rechtachter wat minder maar nog niet helemaal gaar. Links en rechts wel wat blaasjes maar voor een 44 jaar oude en niet gerestaureerde auto is het nog wel te overzien. In de kofferbak ligt een extra versnellingsbak omdat de huidige schijnt te gieren in de derde versnelling. Hij rijd op LPG. Of zou moeten rijden.
Ik stal hem eerst maar even. Even het andere project afmaken.

i205.photobucket.com/albums/bb17 ... vqcuep.jpg
i205.photobucket.com/albums/bb17 ... fsaa5k.jpg
i205.photobucket.com/albums/bb17 ... n1xs7j.jpg

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-01-2016 22:55 #157852 door 14702-dummy
Beantwoord door 14702-dummy in topic Even voorstellen
Mooi kar man,

Je boft maar, qua "smoel" vind ik de 164/165 de mooiste uit die tijd (de jaren 70).

Ik heb weinig kaas gegeten van de 164 dus qua specifiek zaken kan ik je niet helpen.

Succes met het opknappen en veel plezier hier.

Met vriendelijke groet,

Maarten de Rijke

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-04-2016 17:18 #159649 door Henry van Eeuwijk
Beantwoord door Henry van Eeuwijk in topic Even voorstellen
Hallo,

ik heb naast mijn combi uit 65 inmiddels ook een 164 aangeschaft,
en deze lekt waarschijnlijk door voorruit zoals jij beschrijft, is dit eenvoudig te verhelpen ?

groet Henry van Eeuwijk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.