Kadettgek stelt zich voor

Lees meer
03-07-2015 12:47 #152569 door M. te Dorsthorst
Kadettgek stelt zich voor is gemaakt door M. te Dorsthorst
Inmiddels lees ik al een tijdje mee op het forum en lijkt het me een goed idee om mezelf even voor te stellen.

Ik ben Michiel, 27 jaar, en auto-gek.... of ja eigenlijk alles met wielen...
Vanaf 18 jaar een Opel Kadett en daarmee de nodige reparatie en onderhouds ervaring opgedaan.

Ik was marktplaats af aan het struinen op zoek naar een goedkope gasbak toen mijn oog viel op een 145.
De man aan de telefoon verzekerde mij dat het technisch een goede auto was maar zeker niet mooi, en behoorlijk wat werk nodig had.
afijn.... toch zo stom geweest om te gaan kijken en de auto gekocht.
Een 145 uit 1973 in Blauw, geïmporteerd en gerestaureerd in een ver verleden, een B20F met injectie (werkend) en LPG. met nog 1,5 jaar APK.
Eerlijk is eerlijk de man had niet gelogen....

(helaas geen betere aankoopfoto's)


De auto is nog maar weinig origineel en er is genoeg aan gewerkt.
soms ook giga beun... zie knipperlicht....

Systematisch aanpakken dus
Allereerst het spatbord vervangen met een legaal knipperlicht:


De motor loopt maar niet mooi, compressie, kleppen, ontsteking, contactpunten staan allemaal goed.
Een bus remmenreiniger leerde dat de inlaatspruitstukpakking aardig lek was.
Deze ligt klaar om te vervangen.

Alle deuren hadden behoorlijk last van roest voor mij te veel werk om ze te repareren.
Origineel houden/maken van deze auto is een onmogelijke opgave. dus dat laten we maar varen.
Na research kwam ik er achter dat een 240 behoorlijk lijkt op een 140. Via Marktplaats in de buurt een kofferklep, 4 deuren en een hele hoop andere onderdelen gescoord. (nog super bedankt Erik!)

De kofferklep paste naadloos en zonder enige aanpassing. Nu nog de draden uitzoeken zodat ook de verwarming en ruitenwisser weer werkt. ( heeft iemand een schema?)

De deuren passen ook alleen is de slotvanger dus anders.
Aan de deurzijde is het slot breder.
De slotvanger in de deurstijl heeft ook andere bevestings punten, deze heb ik aangepast.

De to-do lijst is nog eindeloos. maar er zijn 3 belangrijke punten die op korte termijn moeten.
- inlaatspruitstukpakking
- kachelventilator (doet helemaal niks)
- spatborden bijwerken (roest)


Maar toen ging het mis..... Ik ben voor een stage naar het buitenland geweest en heb uit verveling gezocht naar onderdelen voor de volvo.
Ik kwam een 142 tegen die er goed uit zag.

Mijn broertje heeft de auto voor me gekocht zonder lopende motor. Na lang heen en weer gemail waren de distributietandwielen waarschijnlijk de oorzaak.
Deze bij terugkomst ter plekke op straat vervangen en de volvo liep als een zonnetje.

De automaat bleek droog te staan, na inspectie leek de kmteller-kabel los te zitten (hopelijk nu opgelost)

Er was aan de auto gelast en bijgewerkt met mat-leger-groen. Bovendien was de lak enorm dof.


Na menig uurtje poetsen:



Ik heb ook een spuitbus in de lak kleur laten mengen, hiermee heb ik even snel over het leger-groene heen gespoten. Dit zal ik later beter afwerken.


De velgen een beetje opfrissen:




Begint het er weer een beetje uit te zien:


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-07-2015 15:45 #152570 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic Kadettgek stelt zich voor
Dus als ik het goed begrijp heb je nu een 145 die te slecht is om op te knappen en een 142 waar je ju in rondrijdt. Van harte gefeliciteerd met je aankopen. ;)

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-07-2015 17:04 #152571 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Kadettgek stelt zich voor
Mmm , gek op alles met wielen , komt mij bekend voor.
zo als je zelf al aangeeft , het ging mis bij de aanschaf van de 2e , de 142 ;) , komt mij ook bekend voor.
misschien voel je je thuis bij het jongerenregister.
veel plezier met je volvo"s.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-07-2015 18:08 #152572 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Kadettgek stelt zich voor

"Dorsthorst" schreef:
...De velgen een beetje opfrissen:

Zeer originele methode van "afplakken"... :lol:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-07-2015 21:53 #152582 door M. te Dorsthorst
Beantwoord door M. te Dorsthorst in topic Kadettgek stelt zich voor
@ Joop
Nouja de 145 zal gewoon blijven rijden en ik wil er graag wat dingetjes aan verbeteren nog. maar zo'n pronkstuk zoals velen van hun auto maken zal dit nooit worden.
Dan had ik de originele raamranden over moeten zetten etc.
de 142 is inderdaad nu de daily.


@Gert
Helaas niet zelf bedacht maar het werkt fantastisch. Kaartjes kosten helemaal niets en scheelt een hoop tijd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-07-2015 23:39 #152587 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Kadettgek stelt zich voor
Als je aan de B20F injectiemotor gaat prutsen, kijk dan op de volvo1800pictures.com site, daar kun je een handig boekje downloaden, Fuel injection fault tracing, waarin stap voor stap wordt uitgelegd hoe de onderdelen langs te lopen en te checken.
Onmisbaar is een spanningsmeter.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-07-2015 10:16 #152590 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Kadettgek stelt zich voor
Welkom! En een auto-hart-verwarmend verhaal! Ik ben ook ooit begonnen met een B-Kadett, en mijn eerste Volvo was een 1972 - 142, een rode. Hij had zelfs de extra lampen op de bumper...dat was wel in 1979! Ik heb nog steeds een 140, een 144 met deze grille, en jouw groene kleur en ik geloof zelfs dezelfde bekleding. Als ik auto's zou moeten wegdoen, blijft alleen de 144! 8-)
Een tip: laat de 145 niet verder verslonzen, ze beginnen waarde te krijgen doordat je ze bijna niet meer kunt vinden! Het is zo zien een amerikaan, heeft-ie ook airco?
Veel plezier gewenst met je auto's en dit forum!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-08-2015 15:28 #153307 door M. te Dorsthorst
Beantwoord door M. te Dorsthorst in topic Kadettgek stelt zich voor
Al een tijdje niks meer van me laten horen maar niet helemaal stil gezeten.

De 145 liep niet lekker. Ik heb de standaard afstelling gecontroleerd en bijgesteld waar nodig.
Kleppen,
compressie
Ontstekingstijstip,
contactpuntjes,
bougie's

Toch bleef de motor niet mooi lopen. Na controle met remmenreiniger tot de conclusie gekomen dat er valse lucht werd aangezogen bij de spruitstukpakking. Deze vervangen. en nu loopt de motor al een heel stuk beter.
Ik vrees alleen dat het uitlaatspruitstuk zelf het niet overleefd heeft.
Het spruitstuk lag los, was niet warm of warm gestookt. maar op het moment dat ik even de schuur in liep om wat te pakken hoorde ik een geluid. Aan het spruitstuk was aan de bovenkant niks te zien, maar gemonteerd is er een fors uitlaatgeluid.
De pasvlakken heb ik 100% vlak geschuurd
Ik kan geen duidelijke scheur zien zitten.
Om het spruitstuk los te halen moeten de bouten aan de uitlaatpijp los. Deze zien er kats verroest uit en ik durf ze niet zomaar los te halen.

Iemand tips voor deze bouten/moeren?
Is het spruitstuk te lassen met Mig/Mag? of moet ik op zoek naar een vervangend exemplaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-08-2015 15:30 #153308 door M. te Dorsthorst
Beantwoord door M. te Dorsthorst in topic Kadettgek stelt zich voor
Ow, en nog bedankt voor het Forum-kaartje onder de ruitenwisser van de 145 in Nuenen!

Misschien wil die gene een keer een biertje drinken en buurten over de volo's?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-08-2015 19:30 #153319 door Paul Franse
Beantwoord door Paul Franse in topic Kadettgek stelt zich voor
Graag gedaan! We spreken wel een keer af. Ik woon in Helmond, dus niet te ver bij jou vandaan. En anders zien we elkaar wellicht op de beurs. We rijden overigens nagenoeg identieke auto's (zie de foto links...)

Met vriendelijke groet,

Paul Franse

Life is what you make it!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.