Mijn PV 544A uit 1958

Lees meer
20-05-2014 22:46 #140659 door Guus Klunder
Mijn PV 544A uit 1958 is gemaakt door Guus Klunder

Bijlage pv3.jpg niet gevonden

Bijlage niet gevonden

Bijlage niet gevonden

Bijlage niet gevonden



Beste medeleden.

Dit zijn een paar foto's van mijn PV. Ik heb hen nu 15 jaar gekocht als gestrand restauratieproject .
De auto is orgineel Nederlands. Heeft tot 1972 gereden daarna van de sloop in Velsen gered en daarna al die jaren
deels gerestaureerd en een paar maal doorverkocht . Ik rijd er nu zo'n 10 jaar zeer beperkt in 's zomers.
Er zit een wat vreemde combinatie van een 16B in met een 3 bak. Wel een mooi stalen en goed functionerend schuifdak
wat het gelijk wel meer fun geeft om in te rijden.

Groeten Guus Klunder uit Diepenveen

Bijlage pv.jpg niet gevonden



Bijlage pv1.jpg niet gevonden





Bijlage pv3.jpg niet gevonden

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-05-2014 09:07 #140664 door Paul Schaap
Beantwoord door Paul Schaap in topic Mijn PV 544A uit 1958
Mijn complimenten; een prachtige auto!
Veel plezier ermee, Guus!
Met vriendelijke groet,
Paul

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cees Quaak (GAST)
  • Cees Quaak (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
21-05-2014 09:08 #140665 door Cees Quaak (GAST)
Beantwoord door Cees Quaak (GAST) in topic Mijn PV 544A uit 1958
Ziet er geweldig uit Guus, mooie combinatie ook bekleding/buitenkleur.
Veel rijplezier.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-05-2014 14:16 #140668 door 12712-dummy
Beantwoord door 12712-dummy in topic Mijn PV 544A uit 1958
Mooie vroege 544 Guus!

Of de combinatie B16B met een driebak vaker voorkomt weet ik niet. Er zij vast mensen op het forum die deze vraag kunnen beantwoorden.

Veel plezier met je Volvo!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-05-2014 15:26 #140671 door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic Mijn PV 544A uit 1958
Mooie auto Guus, of de combinatie motor- versnellingsbak klopt, zal je eerst zeker moeten weten welke motor erin zit B 16A of B16B. Op vroege uitvoeringen zit tegen de rechter zijkant van de motor , bij de startmotor, een plaatje met het motortype (B16A of B16B), het onderdeelnummer en het motornummer. Latere types is het aan de linkerkant ingegoten (B16) aan de hand van het motornummer wat daar ook in buurt zit kun je nagaan welk type motor het is, maar dan moet je wel een lijst met motornummers van de B16 hebben en die heb ik niet.
Is het een B16B dan hoort er een vierversnellingsbak achter, is het en B16A dan hoort er drie-bak (H6) achter.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-05-2014 16:16 #140672 door Leo Foederer
Beantwoord door Leo Foederer in topic Mijn PV 544A uit 1958
Hallo Guus,

Welke uitrusting jouw 544 heeft kun je aan het chassisnummer zien. Tot 1960 bestaat dit nummer uit:
- 3 cijfers die het model aanduiden; dat zou in jouw geval dus "544" moeten zijn;
- 2 cijfers die de uitvoering aanduiden:
01 = standard USA B16A, 3 gear
02 = special USA B16A, 3 gear
03 = standard B16A, 3 gear
04 = special B16A, 3 gear
05 = special B16A, 3 gear
06 = sport B16B, 4 gear
07 = sport B16B, 3 gear
08 = sport USA B16B, 4 gear
09 = sport USA B16B, 3 gear
Auto's bestemd voor Nederland kregen als eerste cijfer een "2" i.p.v. het cijfer "0".
- 1 letter die het modeljaar aangeeft. Voor jouw auto is dat de letter "A" die van augustus 1958 tot augustus 1960 is gebruikt.

Je ziet dus twee combinaties van B16B met 3-versnellingsbak: de 07 en de 09. De 09 valt af omdat die voor de USA bestemd was. Het is mij niet bekend waar auto's met "07" voor bestemd waren.
Leo

P544B B16A, P220VE B18A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-05-2014 21:54 #140687 door Guus Klunder
Beantwoord door Guus Klunder in topic Mijn PV 544A uit 1958
Dank voor jullie positieve reacties.
Het is inderdaad een vroege 544 uit november `58 ze zijn gemaakt vanaf augustus.
Het is een -5 dus een special 2 dat was een uitvoering met alle chrome etc maar wel een 3 bak en B16A motor.
Het meest luxe type toen de ?6 had wel de 4 bak en de overbrenging met minder toeren bij hogere snelheden.
Je moet echter bedenken dat in 1958 90 % van de wegen in Zweden onverhard was (grindwegen)
De foto flateerd wel mn de lak deze is aangebracht door de laatste eigenaar echter zonder goede voorbereiding zodat er erg veel blaasjes roestputjes ontstaan zonder dat er overigens ernstige roestvorming is na 15 jaar het is alleen optisch niet goed.
De bekleding heb ik zelf aangepakt : het skai was redelijk de stof totaal vergaan de veren staken door de zittingen.
Eerst het skai gereinigd en hier en daar bijgekleurd met een goede schoenpoets. Daarna de oude stof als patroon genomen voor de nieuwe en deze met de hand weer helemaal aan het skai genaaid. Best wel een klus maar goed te doen op wat winteravonden. Ik heb de oude gaatjes in het skai gebruikt dat gaat goed door te naaien met de hand met een machinenaald en een naalvoerder (zoals een dokter gebruikt bij operaties (ja ik ben huisarts) en een tegendraad met stompe naald gebruiken.
Zo krijg je het machine-effect met de controle van handwerk.
Afgelopen seizoen heb ik de Marschal fantastic verstralers geplaatst een echte 50er jaren accesoire en een 6v blaupunkt autoradio
uit 59 een zogenaamde half transistor dus ook nog met deels buizen. Via marktplaats gekocht en hij deed het ook nog! Via Via een adresje in Heerhugowaard gevonden en deze heeft voor een paar tientjes een PM3 speler aansluiting aangebracht zodat ik er mijn MP speler met 50er jaren muziek op laat spelen en niet afhankelijk ben van de schaarse LW en KW zenders.
Ik zal binnenkort eens foto's plaatsen van de radio/het nog te restaureren dashbord en het open dak omdat ik niet weet welk merk het is (lijkt noch Coenen noch Hollandia)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-05-2014 19:49 #140742 door Henry Hoogenberg
Beantwoord door Henry Hoogenberg in topic Mijn PV 544A uit 1958
Beste Guus,

Leuke auto en zeker met het schuifdak.
Mijn vraag: zou je mij enkele foto's willen sturen!
En dan speciaal van het schuifdak (van de rest mag natuurlijk ook)!

Ik ben namelijk met een restauratie van een 544er van '61 met origineel schuifdak bezig.
Maar mijn auto was helemaal uit elkaar dat ik hem kocht, dus ik heb hem zelf niet uit elkaar gehaal, dat maakt het behoorlijk lastig.
Dus als je wat foto's zou willen sturen, zou heel mooi zijn......

Alvast bedankt

Groet
Henry
h.hoogenberg@gmail.com

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-05-2014 20:57 #140743 door Leo Foederer
Beantwoord door Leo Foederer in topic Mijn PV 544A uit 1958

"Leo Foederer" schreef:
Welke uitrusting jouw 544 heeft kun je aan het chassisnummer zien.

"Chassisnummer" moet natuurlijk zijn: "typeplaatje".

P544B B16A, P220VE B18A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-05-2014 22:31 #140746 door Henry Hoogenberg
Beantwoord door Henry Hoogenberg in topic Mijn PV 544A uit 1958
Beste Leo,

Chassisnr. P54404 289626

gr
Henry

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.