amazon met voorbank

  • Willem Govers re Movers bv
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
21-04-2014 11:43 - 05-08-2014 10:51 #139914 door Willem Govers re Movers bv
amazon met voorbank is gemaakt door Willem Govers re Movers bv
Een paar weken geleden liep ik bij toeval tegen mijn Amazon aan. Van oudere man sinds 2003 en hij moest er vanaf. Was niet eens op zoek, maar kon de wagen niet laten staan voor de prijs die de man vroeg. Met de trailer opgehaald want het startslot lag eruit en elektrisch was het een grote bende. Auto stond al zeker 1,5 jaar stil, maar heeft nog wel keuring. Thuis gekomen bleek bij nadere inspectie dat mijn inschatting juist was, maar ook dat de man er in de loop van de jaren wat dingen aan heeft gedaan die voorzichtig gezegd niet helemaal com-il-faut zijn. Zijkanten waren met de roller en alcydverf overgeschilderd, 1 wielrand achter was gevuld met plamuur, hele lelijke verstralers gemonteerd op het front, ruitenwissers half aangesloten op verlichtingsschakelaar, etc. etc. Heb 2 kleine stukjes gelast aan beide wielranden achter en dorpel rechts, paar beschadigingen bijgeplamuurd, wat spuitwerk links en rechts, halve auto met waterproof geschuurd om die alcydlak eraf te krijgen en alles in 3 gangen gepolijst. Vervolgens hele elektrische systeem nagelopen en gerepareerd, nieuw contactslot geplaats, wat rubbers vervangen hier en daar en de motor een beurtje gegeven. Resultaat mag er zijn. Auto loopt mooi. Tijdens het sleutelen bleek dat complete remmerij incl klauwen en slangen aan de voorzijde niet lang geleden is vervangen en ook de veren en dempers achter zijn zgan.

De Amazon is uitgerust met een B20a uit een 140 en een m40 bak met stuurschakeling.
Bijzondere aan deze auto is de bank voor. Dit is toch wel zeldzaam kom ik achter, maar ik vind er weinig over terug.
Geschiedenis van de auto ken ik niet en ook de vorige eigenaar kon me niet meer vertellen als dat hij de auto ergens in Helmond gekocht had.
Ooit heeft er iemand heel veel werk in gestoken. De auto is met veel liefde ooit gerestaureerd geweest. volgens het typeplaatje is de originele kleur donker groen, maar ook geel en rood zijn lakkleuren die ik teruggevonden heb. Als er iemand is die meer weet over deze origineel NL auto, dan hoor ik het graag.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-04-2014 11:52 #139916 door Maikel Groener
Beantwoord door Maikel Groener in topic amazon met voorbank
Mooi verhaal en strakke auto zo op de foto.
veel rijplezier. :)

244 GLE '79 als dagelijks vervoer, Ama '68 project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-04-2014 12:14 #139919 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic amazon met voorbank
Wow! Zo'n voorbank is inderdaad erg gaaf.
Zijn er volgens mij niet veel van. Hoop ik ook ooit nog eens tegenaan te lopen.
Veel plezier ermee!
Mooi dat je alweer zoveel hebt aangepakt aan de auto.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-04-2014 12:57 #139921 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic amazon met voorbank
Ziet er goed uit. Inderdaad enkele details van oudere types. Over de voorbank hebben we het hier al eens eerder gehad.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Willem Govers re Movers bv
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
21-04-2014 21:33 - 05-08-2014 10:52 #139939 door Willem Govers re Movers bv
Beantwoord door Willem Govers re Movers bv in topic amazon met voorbank
Zou er een mogelijkheid zijn te achterhalen welke eigenaren dit kenteken heeft gehad en wanneer?
Zijn er andere plaatsen op of in de body waar nummers te vinden zijn die refereren aan uitvoering e.d. dan op het schutbord?
Ik kom veel info tegen op het net die zowel bevestigd als ook weer tegenspreekt mbt uitvoeringen, codes e.d.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-04-2014 18:56 #139958 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic amazon met voorbank
Leuke wagen Willem, misschien kun je Martens Autoparts eens bellen mogelijk heeft hij hem wel eens langs zien komen.

Succes en heel veel rij plezier.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-04-2014 21:18 #139963 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic amazon met voorbank
Komt het type achteras ophanging wel overeen met bj 67?
Idd zijn veel details van een eerder bj.
heb je de platte draagarmen of de late verbeterde ophanging dat bij bj 67 hoort.
er is 1 vin of chassisnr ingeslagen .
dit kan rechts, links, of midden zijn , in het midden hooort bij een late > 66.
<66 meestal rechts onder de kachelkraan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Willem Govers re Movers bv
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
23-04-2014 00:09 - 05-08-2014 10:53 #139973 door Willem Govers re Movers bv
Beantwoord door Willem Govers re Movers bv in topic amazon met voorbank
Weet niet waar ik precies op moet letten bij achteras en ophanging, maar zal wel eens wat foto's maken.
Heb ook het volgende zitten denken: volgens VIN plate is de auto buiten zweden geassembleerd. Zover klopt het verhaal met wat er bekend is over de voorbank. Ook weten we dat de aantallen met voorbank erg klein zijn en verspreid over jaren voor zover ik heb kunnen achterhalen. Ook het uitvoeringsnummer S- 5091 is niet bekend en duidt dus op een uitvoering die in kleine aantallen is verkocht.

Zou het zo kunnen zijn dat body en interieur wel degelijk bij elkaar horen, maar dat de uitvoering met bank en stuurschakeling op speciale bestelling werd gedaan en de kale body die uit zweden naar zuid Amerika werd verscheept werd overgespoten op klantorder?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Willem Govers re Movers bv
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
23-04-2014 00:13 #139974 door Willem Govers re Movers bv
Beantwoord door Willem Govers re Movers bv in topic amazon met voorbank
En gezien de S- 5091 tot '67 loopt is het wellicht zo dat ze voorraden op aan het maken waren en dan wordt het hele verhaal nog aannemelijker. Zou zomaar kunnen dat dit een van de laatste is die met voorbank is geproduceerd..... Hmm, het wordt steeds raadselachtiger.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-04-2014 12:57 #139982 door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic amazon met voorbank
Wat de S- 5091 betekend weet ik niet, de S komt in het chassisnummer van een wagen met bouwjaar 1969 voor.
Als het een wagen met stuurversnelling is die door de fabriek is geleverd dan moet er in het type nummer op plaats 5 (hier wordt naar het type versnellingsbak verwezen) een 8 staan,= M40rv, four speed fully synchronized gearbox with collumn shifter (bench type front seat), dit heb ik in mijn documentatie kunnen vinden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.