- Berichten: 12
Mijn 164 (1974)
- Axel Oude Munnink
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-11-2013 16:36 #133630
door Axel Oude Munnink
Mijn 164 (1974) is gemaakt door Axel Oude Munnink
Allereerst even voorstellen: ik ben Axel, 22 jaar oud en kom uit Enschede.
Het is bij mij begonnen met het lenen van een 240 station. Daarna was ik verkocht en moest ik zelf een oude volvo hebben.
Op 21 september heb ik mijn eerste auto gekocht. Het is een 164 uit 1974, die in 2000 geïmporteerd is uit Zweden. De auto loopt op lpg.
Dit is em:
Aan de bodem moesten wat plekjes bijgewerkt worden. Dit is inmiddels bijna afgerond.
Verder ben ik afgelopen weekend druk geweest met roestpreventie in de holle delen.
Aan de carrosserie zit nauwelijks roest en alle delen zijn hard.
Volgend weekend wil ik (onder toeziend oog van iemand met verstand van zaken) met de motor aan de gang.
Het eerste verbruik was nogal schrikken (1 op 3,1 op lpg) en ben tot nu toe niet boven de 1 op 4,5 uitgekomen. Ook draait de motor op lpg vrij slecht en valt hij soms zelfs tijdens het rijden uit. Op benzine loopt hij wel goed.
Verder wil ik graag het leer behandelen. Er zitten nu alleen nog barsten in maar ik wil graag voorkomen dat het scheuren worden. Genoeg werk aan de winkel dus!
Groeten, Axel
Het is bij mij begonnen met het lenen van een 240 station. Daarna was ik verkocht en moest ik zelf een oude volvo hebben.
Op 21 september heb ik mijn eerste auto gekocht. Het is een 164 uit 1974, die in 2000 geïmporteerd is uit Zweden. De auto loopt op lpg.
Dit is em:
Aan de bodem moesten wat plekjes bijgewerkt worden. Dit is inmiddels bijna afgerond.
Verder ben ik afgelopen weekend druk geweest met roestpreventie in de holle delen.
Aan de carrosserie zit nauwelijks roest en alle delen zijn hard.
Volgend weekend wil ik (onder toeziend oog van iemand met verstand van zaken) met de motor aan de gang.
Het eerste verbruik was nogal schrikken (1 op 3,1 op lpg) en ben tot nu toe niet boven de 1 op 4,5 uitgekomen. Ook draait de motor op lpg vrij slecht en valt hij soms zelfs tijdens het rijden uit. Op benzine loopt hij wel goed.
Verder wil ik graag het leer behandelen. Er zitten nu alleen nog barsten in maar ik wil graag voorkomen dat het scheuren worden. Genoeg werk aan de winkel dus!
Groeten, Axel
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kevin de Leuw
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 880
03-11-2013 16:44 #133631
door Kevin de Leuw
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Mijn 164 (1974)
Mooie auto, dat verbruik moet beter kunnen 1 op 7 is makkelijk haalbaar.
Op zandvoort met conventionele gasinstallatie haalde ik nog 1 op 3,5-4
Op zandvoort met conventionele gasinstallatie haalde ik nog 1 op 3,5-4
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Axel Oude Munnink
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 12
03-11-2013 17:03 #133634
door Axel Oude Munnink
Beantwoord door Axel Oude Munnink in topic Mijn 164 (1974)
Hoi Kevin,
Dankjewel! Het verbruik moet inderdaad omlaag kunnen. Hij loopt uberhaupt slecht op lpg.
Hier een greep uit de voorvallen die ik inmiddels gehad heb:
- Auto start perfect maar valt vervolgens seconden later uit (op benzine)
- Plotseling uitvallen tijdens het rijden
- Stotteren bij ongeveer 1500 tpm
- Bij wegrijden niet verder komen dan 1500 tpm
- Tijdens het rijden gas loslaten, dan weer gas geven geeft soms een knal
- Zeer trage reactie bij het wegrijden
- Toerental verschil stationair (800 tpm) en in drive (400 tpm)
Tijdens korte ritjes gaat het meestal wel goed. Als ik wat langer rijd gebeurt er altijd wel één van bovenstaande problemen.
De garage waar ik hem in onderhoud heb (Tom's classics) vermoedde dat er ergens lucht ontsnapt.
Ik heb zelf weinig verstand van de techniek, maar de bougies en bougiekabels lijken me in orde aangezien hij goed loopt op benzine. Ik ga me maar eens verdiepen in het LPG-forum hier.
Dankjewel! Het verbruik moet inderdaad omlaag kunnen. Hij loopt uberhaupt slecht op lpg.
Hier een greep uit de voorvallen die ik inmiddels gehad heb:
- Auto start perfect maar valt vervolgens seconden later uit (op benzine)
- Plotseling uitvallen tijdens het rijden
- Stotteren bij ongeveer 1500 tpm
- Bij wegrijden niet verder komen dan 1500 tpm
- Tijdens het rijden gas loslaten, dan weer gas geven geeft soms een knal
- Zeer trage reactie bij het wegrijden
- Toerental verschil stationair (800 tpm) en in drive (400 tpm)
Tijdens korte ritjes gaat het meestal wel goed. Als ik wat langer rijd gebeurt er altijd wel één van bovenstaande problemen.
De garage waar ik hem in onderhoud heb (Tom's classics) vermoedde dat er ergens lucht ontsnapt.
Ik heb zelf weinig verstand van de techniek, maar de bougies en bougiekabels lijken me in orde aangezien hij goed loopt op benzine. Ik ga me maar eens verdiepen in het LPG-forum hier.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Laurens Zondag
- Senior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 78
03-11-2013 17:47 #133637
door Laurens Zondag
first car volvo 242 DL 1975
second one volvo 144 1968
Beantwoord door Laurens Zondag in topic Mijn 164 (1974)
hey axel,
heb je je al aangemeld voor de jeugdregister ?
heb je je al aangemeld voor de jeugdregister ?
first car volvo 242 DL 1975
second one volvo 144 1968
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Axel Oude Munnink
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 12
07-11-2013 19:55 #133772
door Axel Oude Munnink
Beantwoord door Axel Oude Munnink in topic Mijn 164 (1974)
Hoi Laurens,
Nee nog niet. Wat houdt dat in?
Nee nog niet. Wat houdt dat in?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Paul de Beer (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
- Berichten: 78
08-11-2013 13:49 #133795
door Paul de Beer (GAST)
164 - daily driver
Beantwoord door Paul de Beer (GAST) in topic Mijn 164 (1974)
Mooie nette auto!
Is de motor al eens goedafgesteld en onderhouden? Dat stotteren en knallen en de trage reactie bij gasgeven duidt volgens mij op een verkeerde afstelling (zowel benzine als LPG). Laat de LPG toevoer eens afstellen bij een specialist. Dat kan nooit kwaad.
Ik rij met mijn 164 (geen injectie) gemiddeld 1 op 6 op LPG en dat is vnl snelweg.
Succes!
Is de motor al eens goedafgesteld en onderhouden? Dat stotteren en knallen en de trage reactie bij gasgeven duidt volgens mij op een verkeerde afstelling (zowel benzine als LPG). Laat de LPG toevoer eens afstellen bij een specialist. Dat kan nooit kwaad.
Ik rij met mijn 164 (geen injectie) gemiddeld 1 op 6 op LPG en dat is vnl snelweg.
Succes!
164 - daily driver
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Laurens Zondag
- Senior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 78
08-11-2013 18:30 #133809
door Laurens Zondag
first car volvo 242 DL 1975
second one volvo 144 1968
Beantwoord door Laurens Zondag in topic Mijn 164 (1974)
het jongeren register is een gesloten facebookpagina die zelf activieteiten organiseren voor de jeugd. ook kun je op die facebook pagina om hulp vragen of advies meestal word daar vrij snel op gereageerd. dit is zn beetje het jeugdregister in een notendop
first car volvo 242 DL 1975
second one volvo 144 1968
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3560
09-11-2013 08:28 #133825
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Mijn 164 (1974)
Beste Paul, heb je je manifold (gasstuk) op de carburator al eens vervangen voor een van TT kan het verbruik wel eens gunstiger worden.
Standaard manifold heeft een doorgang van 28mm die van TT de volle carburator diameter wordt er minder vermogen verlangt van de motor om het gas aan te zuigen.
Je moet dan wel het regelventiel naar het manifold verder opendraaien.
De kosten van zo een manifold zijn het niet ik dacht nog geen 20 euro.
De motor reageert dan een stuk beter.
succes
Johan Geers
Standaard manifold heeft een doorgang van 28mm die van TT de volle carburator diameter wordt er minder vermogen verlangt van de motor om het gas aan te zuigen.
Je moet dan wel het regelventiel naar het manifold verder opendraaien.
De kosten van zo een manifold zijn het niet ik dacht nog geen 20 euro.
De motor reageert dan een stuk beter.
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Axel Oude Munnink
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 12
10-11-2013 15:33 #133858
door Axel Oude Munnink
Beantwoord door Axel Oude Munnink in topic Mijn 164 (1974)
Afgelopen zaterdag eens gekeken. De afsluitingen van bijna alle slangen zaten net iets meer dan vingervast.
Alles is nu aangedraaid en hij loopt nu weer prima. Het verbruik is nog afwachten.
Alles is nu aangedraaid en hij loopt nu weer prima. Het verbruik is nog afwachten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.