De aanschaf van mijn eerste Amazon P131!

Lees meer
12-10-2013 15:44 #132953 door Heimen van Gens
De aanschaf van mijn eerste Amazon P131! is gemaakt door Heimen van Gens
Hallo allemaal!

Na even piekeren heb ik me dan zojuist ook maar aangemeld op de VolvoKV site :D . Ik ben benieuwd wat me dat allemaal gaat brengen.

Een beetje historie over mij:
Ik ben dus Heimen, 22 jaar en al sinds enige jaren een volvo-fan. Ergens in 2009 begon het virus denk ik via een maatje die oude volvo's ook wel gaaf vond. Afijn, begin 2010 had ik mijn eerste "volvo" gekocht: Een volvo 440 uit 1994 bordeaux rood. Ik had toen nog niet mijn rijbewijs, maar ik vond het al wel gelijk heel interessant. In april had ik mijn rijbewijs gehaald en kon ik hem van het postkantoor afhalen op mijn 19e verjaardag. Best een leuk verjaardagscadeau dus.

Datzelfde jaar zat ik een beetje te twijfelen. Ik widle graag een extra auto, een oldtimer het liefst, maar ik wist het nog niet helemaal. Mijn eerste gedachte ging uit naar een Volkswagen Kever, maar die ene maat van mij had me over gehaald om ook een keertje bij de volvo-afdeling te kijken. Ik had nog niet erg veel met volvo oldtimers toen, dus heb ik maar eens even rond zitten kijken en tot mijn verbazing vond ik die Volvo Amazon's toch ook eigenlijk wel erg leuke auto's.

Op 31-12-2010 was het dan zover. Ik had mijn eerste amazon (ongezien) gekocht via marktplaats! (wist ik veel, ik was nog redelijk onervaren met auto's dus het leek me wel grappig.) Op nieuwjaarsdag 2011 ben ik 's ochtendsvroeg op de trein gestapt met mn duffe kop richting het topje van Nederland in Groningen. Ik moest even wachten op de verkoper, omdat hij wat later was dan dat hij had gezegd. En daar kwam mn amazon dan aangereden (ik had nog nooit een Amazon in het echt gezien haha) Maar wat een gaaf ding vond ik het en hij was van mij :o !

Nadat ik een kort praatje met de verkoper had gehouden hebben we hem over geschreven en had ie nog wat dingetjes uitgelegd over de auto en heeft hij gedag gezegd. Daar stond ik dan een paar honderd kilometer verderop van waar ik woon met een oldtimer. Ik stapte in en graaide met mn rechterhand naar links. "hé waar zijn de gordels?" Ik had nog even een minuutje gezocht maar ik kon ze niet vinden. Niet gek, want hij had ze dus helemaal niet. De auto starten ging gelukkig wel in 1 keer goed. Nog een beetje onwetend zette ik hem in zn eerste versnelling en reed ik bij het station weg richting de snelweg.

Eenmaal op de snelweg aangekomen reed ik iets van 90 oid en wilde ik hem in z'n 5 zetten.

BROOOOAAAAAAPPPP! Oh shit! hij heeft geen 5 versnelling haha. Dat was wel even wennen. Op dat moment toen ik op de snelweg richting huis reed besefte ik pas dat ik een keivette auto gekocht had :D . Eenmaal toen ik in de buurt van huis was gekomen ben ik eerst nog even naar een andere vriend toe gereden om de auto te showen. Dit is de eerste foto die ik ervan gemaakt heb:


Volgens mij is er toen ongeveer een halfjaar voorbij gegaan en had ik in mei mijn 440 weggegeven aan een maatje en had ik i.v.m. mijn stage een S40 phase 2 op gas gekocht zodat ik goedkoop kon rijden. Deze heb ik vervolgens tot maart dit jaar gereden en heb ik hem vervolgens ingeruild voor een Volvo S80 Geartronic uit 2000.

In de tijd dat ik die S40 had, heb ik de Amazon naar Wim Bottinga gebracht in Barneveld om hem te laten restaureren. Voordat de restauratie begon heb ik met Wim overlegd of de auto het nog wel waard was. Ik had hem namelijk gekocht voor 1900 euro oid, dus dan kan er nog wel het een en ander rot zijn. Echter viel het bij deze auto reuze mee en hoefde er niet veel gelast te worden. Misschien is het op dit forum een beetje vloeken in de kerk, maar ik heb hem two-tone laten spuiten (wat normaal de amazon's van voor 1963 (?) niet zijn.) Maar je mag vinden wat je wilt, ik vind hem cool.

Laatst heb ik de amazon nog een beurt gegeven met o.a. deze onderdelen:
www.volvo-parts.nl/index.php?mai ... ts_id=4400

verder nog de condensator, een benzinefilter, kleppen gesteld en de carburateur schoongemaakt.
Genoeg geleuterd, hier zijn de plaatjes waarop "iedereen" zit te wachten:



















Zondag nog even uitgelaten op de boulevard:



Een van deze plaatjes staat ook bij Wimbo op de site, onder projecten, voor degene die het is opgevallen :D .

Het luchtfilter wat er eerst inzat had trouwens ook al 100 jaar geen zonlicht meer gezien waarschijnlijk:


Gelukkig heeft ie nu geen astma meer. :)

Dat was het wel zo'n beetje. Verder moet ik nog een nieuw dashboard en nieuwe voorstoelen, dan vind ik hem wel af. Misschien ooit nog op LPG, maar dat hoeft niet perse. Ook verbruikt/lekt ie behoorijk koelvloeistof en is het reservoir vaak leeg, dus dat wordt waarschijnlijk een keer een nieuwe radiator of nieuwe slangetjes.

Voor degene die het wat interesseert, zie hier de oude dame met de nieuwe dame:



En als afsluiter: een tweetal koude start video's

Eentje van toen ie nog blauw was:


En eentje van vorige week:

- Volvo Amazon sedan 1967, Volvo P1800 1968, Volvo 164 1973, Project: Volvo Amazon Combi 1967 en nog wat nieuwe modellen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-10-2013 16:08 #132955 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic De aanschaf van mijn eerste Amazon P131!
Hey Heimen!
Wat een mooie auto zo! En een heel mooie kleurcombinatie ook! Ik wens je veel plezierige kilometers en hoop jou en je auto nog eens tegen te komen!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-10-2013 16:20 #132957 door Heimen van Gens
Beantwoord door Heimen van Gens in topic De aanschaf van mijn eerste Amazon P131!

"Tom Steverink" schreef:
Hey Heimen!
Wat een mooie auto zo! En een heel mooie kleurcombinatie ook! Ik wens je veel plezierige kilometers en hoop jou en je auto nog eens tegen te komen!


Bedankt :P .

Ik denk dat dit forum me meer zal aanspreken dan het volvo-forum, aangezien dat meer een lease-rijder forum is en men hier meer met de oldtimers heeft.

- Volvo Amazon sedan 1967, Volvo P1800 1968, Volvo 164 1973, Project: Volvo Amazon Combi 1967 en nog wat nieuwe modellen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-10-2013 16:54 #132958 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic De aanschaf van mijn eerste Amazon P131!
Ach, ik zit ook vaak op het volvoforum, en die heeft ook een klassieker afdeling, maar hier zitten alle enthousiasten voor de oudere Volvo's en dus ook heel veel knowhow.....wlekom bij de cub dus, al ben je (voorlopig) alleen op het forum te vinden en niet als lid!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-10-2013 17:21 #132961 door Heimen van Gens
Beantwoord door Heimen van Gens in topic De aanschaf van mijn eerste Amazon P131!

"Tom Steverink" schreef:
Ach, ik zit ook vaak op het volvoforum, en die heeft ook een klassieker afdeling, maar hier zitten alle enthousiasten voor de oudere Volvo's en dus ook heel veel knowhow.....wlekom bij de cub dus, al ben je (voorlopig) alleen op het forum te vinden en niet als lid!


Als je daarmee bedoelt dat ik naar toekomstige evenementen kan, dan zal dat wel goed komen. Ik heb zojuist een mail de deur uit gedaan voor het jongerenregister. Misschien dat ik nog wel een aantal jongens die er gek van zijn mee kan sleuren haha.

- Volvo Amazon sedan 1967, Volvo P1800 1968, Volvo 164 1973, Project: Volvo Amazon Combi 1967 en nog wat nieuwe modellen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-10-2013 00:48 #133007 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic De aanschaf van mijn eerste Amazon P131!
Mooie auto, je had weining roest zo te zien glimt ook mooi.
Je kunt beter mechanisch wat op hoeven te knappen dan koetswerk ik weet er alles van.
Zie mijn project renovatie Volvo Amzone Filippijnen.

Veel rijdplezier en houd hem in ere.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-10-2013 09:29 #133008 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic De aanschaf van mijn eerste Amazon P131!
Mooi Heimen, hoe meer Volvo-zielen......

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-10-2013 11:39 #133012 door Richard van Wees
Beantwoord door Richard van Wees in topic De aanschaf van mijn eerste Amazon P131!
Welkom bij de club Heimen,
Nette auto hoor, en lekker belangrijk wat mensen zeggen over de two-tone.
Als jij hem gaaf vindt is dat toch het belangrijkste!

Veel plezier ermee!

VKO-Shop medewerker - dinsdagavondploeg

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.