"Volvo for live", dat lukt niet helemaal meer...

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
08-08-2013 21:42 - 10-08-2013 16:03 #130674 door Jan van Bochove
"Volvo for live", dat lukt niet helemaal meer... is gemaakt door Jan van Bochove
Hallo klassieker-vrienden,

Nadat ik mijn amazon combi via dit forum gevonden en aangeschaft heb is het natuurlijk wel zo netjes om mezelf even voor te stellen.

"Volvo for live" zoals ik al aangaf in de topictitel gaat hem niet meer worden, ik heb namelijk ook wat andere merken gereden waarmee ik jullie hier niet zal vermoeien :o Maar zolang ik in de gelegenheid ben zou ik wel willen roepen "Volvo for the rest of my live"
Mijn eerste was een 245 B23E van '81 , toen een 245 diesel van '87 en daarna een 265 met een hele duitse historie (grappig genoeg staan alle technische veranderingen in de "duitse brief"(kenteken) de 265 is begonnen als V6 automaat, toen heeft een Duitse eigenaar er een B21 in laten zetten met handbak en daarna heb ik er een D24 (6-cilinder diesel in gezet), de RDW vond het toen geen 265 meer en heeft hem geregistreerd als 245. (nog voorzichtig geprobeerd uit te leggen dat de 6 betrekking heeft op het cilindertal maar keurmeester stond er niet echt voor open :evil:




Later nog een upgrade gedaan naar D24TIC

volvolvo.nl/threads/2788-engine- ... ght=d24tic

Omdat het nu over is met het belastingvrij dieselen gaat de 245 er ut, ik rij puur voor de hobby < 5000KM/jaar en dan is een slordige 1500,- euroMRB / jaar een beste factor op de KM prijs......
Nee ik ben niet één van die figuren die enkel voor het voordeel "jullie" oldtimerregeling om zeep heeft geholpen, ik ben een dieselliefhebber in hart en nieren, als jochie van 12 stond ik naast de 245 van m'n oom te luisteren naar de machtige diesel en dacht; "als ik later groot ben...." en ja, die tijd kwam gelukkig en helaas, die tijd is nu voorbij.
Voor het voordeel hoef je nu ook niet direkt te gaan dieselen met de D24's t'is een beetje haat-liefde verhouding soms :lol:

En dan wordt het rondkijken naar een andere auto, ik hecht veel waarde aan overzichtelijke techniek, het liefst techniek die je langs de weg zo ver kunt krijgen dat je bij panne in elk geval weer thuis kunt komen. Veel auto's hangen bomvol elektronica waar je als techneut alleen in kan met een computer , niet erg , ik ben vrachtwagenmonteur en weet wel hoe je met een laptop in een ECU komt maar daar heb je onderweg weinig aan..... Daar komt nog iets bij; ik houd gewoon van oude dingen, gerestaureerd of niet, ik vind het gewoon prachtig die sfeer van vroeger!! Als je dan ook altijd gehouden hebt van de lijnen van de amazon is de keus snel gemaakt.

Eerst had ik van Wim Bottinga al een amazon combi gekocht, deze heb ik begin deze week opgehaald, kort daarna zag ik dus de witte schade combi op dit forum, die heb ik er bij genomen voor de onderdelen.
Genoeg gepraat, mijn zoon heeft een serie foto's gemaakt dat zegt meer dan al die letterbrij die ik nu produceer :shock:






















Van de blauwe combi heb ik pas één foto t'is niet veel maar toch iets





De witte is een '67 B20 (gescalpeerd, mist z'n kop) met M40 bak
De blauwe is (net als ik) een '66 B20 met M40 bak

O, nog één ding, ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben door het mooie welkomstpakket van de Volvo Klassieker Vereniging. Het ziet er aantrekkelijk uit, en het blad is erg leuk/informatief! Misschien dat jullie er al jaren aan ge(ver)wend zijn maar ik wilde dat toch even noemen.


Hartelijke groet, Jan














Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-08-2013 23:19 #130680 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic "Volvo for live", dat lukt niet helemaal meer...
welkom, mooie club he.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ronald Stallmann (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
09-08-2013 15:17 #130694 door Ronald Stallmann (GAST)
Beantwoord door Ronald Stallmann (GAST) in topic "Volvo for live", dat lukt niet helemaal meer...
welkom . mooi project . succes hier mee . en laat ons meegenieten met veel foto"s . eneh welkoms pakket ?? . ben sinds 09 lid . maar nooit iets ontva ngen :(

groetjes RONALD

zweeds engels en duits gaat prima samen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-08-2013 19:03 #130702 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic "Volvo for live", dat lukt niet helemaal meer...
Een mooi verhaal en natuurlijk welkom bij de club.
maar moet er zoveel vervangen worden aan de blauwe dat daar een hele auto tegenaan moet :mrgreen:
Wat is het verhaal, heeft de blauwe soms een harde carrosserie en slechte techniek en of interieur?
De witte wordt gesloopt toch??
Wat wordt er van de witte dan gebruikt?.
Foto's zijn natuurlijk helemaal mooi ook ter inspiratie van anderen.
Wat is de doelstelling, een rijdbare gebruiksauto of een perfecte restauratie?.
Hoe dan ook geluk met de 2 combi's.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-08-2013 19:20 #130703 door 13589-dummy
Beantwoord door 13589-dummy in topic "Volvo for live", dat lukt niet helemaal meer...

"Ronald Stallmann" schreef:
welkom . mooi project . succes hier mee . en laat ons meegenieten met veel foto"s . eneh welkoms pakket ?? . ben sinds 09 lid . maar nooit iets ontva ngen :(


Hè Roland ik hat ook een welkoms cadeau. En uh wel andere poggen voor project foto's en verslagen maar van je zelf vind je je wielkastraneden een treklijn project haha :lol:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-08-2013 19:21 #130704 door 13589-dummy
Beantwoord door 13589-dummy in topic "Volvo for live", dat lukt niet helemaal meer...
Te klein project bedoel de ik

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
09-08-2013 23:45 #130712 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic "Volvo for live", dat lukt niet helemaal meer...
Ha jongens, bedankt voor het welkom.

Het welkomstpakket; er is mij vandaag zoveel zwijggeld geboden dat ik ineens niets meer van dat pakket af weet.Heb ik dat echt geschreven??? 8-)

Alle gekheid op een stokje; ik kreeg een raamsticker,ledenpasje jullie mooie verenigingsblad en het jubileumboek.Dat mag in mijn ogen toch wel een mooi pakket genoemd worden.

En ja wat ik met de blauwe en de witte ga doen? Morgen ga ik eerst de witte een heel eind demonteren zodat de zo-goed-als-kale koets op een stelling boven onze vouwwagen past. De motor,bak,achteras,vooras duw ik dan in hoeken en gaten van de schuur die ik huur. Ik heb dan redelijk overzicht van de staat van de genoemde onderdelen en houdt dat in mijn achterhoofd bij het sleutelen aan de blauwe.

Ook ga ik dan een besluit nemen of ik de witte weer op de weg ga brengen of toch niet.Als alles los is kan ik daar wat zinniger over oordelen.


Wat in elk geval de bedoeling is; de blauwe technisch goed maken/ APK keuren voor 9 sept. 2013 .Daarna ga ik verder met bekijken hoe de koets/carrosserie van de blauwe is.Als dat mee toch nog wat tegenvalt maak ik misschien eerst de witte koets wel klaar (die moet het dan nog wel waard zijn uiteraard) terwijl ik met de blauwe rond rij.

Maar wit of blauw, het zullen geen concourswagens worden, het zijn voor mij gewoon gebruiksvoorwerpen waar ik voorzichtig mee om ga. Natuurlijk ga ik wel alle roest wegwerken door lassen van rotte delen.


Hoe dan ook, ik heb oorlog als ik voor volgende zomer niet "iets" heb om de vouwwagen de Ardennen in te slepen. :twisted:

Nou, lekker wazig verhaal, ik heb de ama's nog maar net dus moet alles even op me in laten werken....

groet, Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ronald Stallmann (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
10-08-2013 07:52 #130718 door Ronald Stallmann (GAST)
Beantwoord door Ronald Stallmann (GAST) in topic "Volvo for live", dat lukt niet helemaal meer...
Alle gekheid op een stokje; ik kreeg een raamsticker,ledenpasje jullie mooie verenigingsblad en het jubileumboek.Dat mag in mijn ogen toch wel een mooi pakket genoemd worden


je heb helemaal gelijk . idd een mooi pakket . :
:D

oke john . ik maak eenverhaaltje :mrgreen:

groetjes RONALD

zweeds engels en duits gaat prima samen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
10-08-2013 16:00 #130725 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic "Volvo for live", dat lukt niet helemaal meer...
Ik plaats het demontageverslagje maar even hier, om er nu een heel nieuw topic aan te wijden....

Vanmorgen eerst maar eens de witte combi gedeeltelijk gedemonteerd om beter inzicht te krijgen in de ernst van de schade.
Ik werd na het demonteren van het RV spatbord een beetje minder blij; bovenste draagarm staat "naar achteren" .
Later viel mijn oog op de vulplaatjes welke tussen het vooraslichaam en de bovenste scharnierpen zitten voor instelling van wielstand. De achterste bevestiging zaten 2 shims tussen en de voorste maar één........ Dat de draagarm dan "naar achteren"staat (van bovenaf gezien) kan dan wel kloppen. Misschien valt het dus nog iets mee met schade aan de vooras.

Dat de chassisbalk flink in elkaar gedrukt is hoeft verder geen betoog. Om eventueel de zaak nog te richten of te modificeren moet de koets toch kaal dus motor en bak er ook gelijk maar uit, vooras er onder vandaan en stuurinrichting idem.

O ja, hoe krijg ik hen nu nog buiten.......? Gelukkig had ik van een eerder project nog een stel zwenkwielen liggen die ik dus maar onder de voorkant van de combi gezet heb met een paar hulpprofieltjes.

Er waren ook nog zaken die wél mee vielen; vrij nieuw uitlaatsysteem, nwe handremkabel,vrij nieuwe koppelingsset en nog wel wat klein spul waaruit ik toch wel op kan maken dat de auto geregeld onderhoud heeft gehad.

Ik ga de carrosserie in elk geval bewaren om een keer een leuk projectje mee te doen, hij is te goed in mijn ogen om zomaar te verschroten.Ik denk dan aan het plaatsen van een 240-kop met de nodige versterkingen.Ik weet dat ik daarmee niet de eerste ben, de inspiratie er voor heb ik op dit forum op gedaan ;) .

Oke, genoeg geschreven, plaatjes bij bovenstaande praatjes;

De schade zoals hij er bij stond toen ik hem ophaalde;




Alle getoonde detaifoto's hebben dus betrekking op die schade, je ziet de chassisbalk RV vanuit diverse hoeken evenals het schutbord welke ook licht vervormd is;













































Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.