- Berichten: 7
volvo 142
- Max en Akke Guérin
- Offline
- Nieuw lid
wij zijn 2 jonge broers uit het verre België en zouden zeer graag een 142 kopen. Onze ouders zijn volvo fans en nu zouden wij graag meedoen.
We zijn de wagen die we op het oog hebben al eens gaan bezichtigen, maar hierbij zijn er een paar vraagjes opgekomen waar we niet direct een antwoord op hebben.
als eerste: de volvo heeft een B18a motor (die naar verluid zeer betrouwbaar zijn) op gas. Nu bleek deze maar op 3 van de 4 cilinders te draaien als hij stationair draaide. Gaf je een beetje gas en ze leek op alle 4 te lopen. Nu vraag ik mij af of het gewoon slecht afgestelde kleppen of gewoon de bougie kan zijn (maar waarom werkt de 4e cilinder dan wel als er gas wordt gegeven?). Verder zag de motorruimte er goed bij. Enkel hier en daar wat oppervlakte roest, geen duidelijke olielekken en geen enkel rubberslangetje was verduurd.
Verder de lpg installatie. De wagen staat te koop bij een Belgische garage, maar origineel is ze afkomstig uit Nederland. Ik dacht dat in Nederland een lpg installatie maar eenmalig gekeurd moest worden, maar in België om de 6 jaar. Gaat dit moeilijkheden geven bij het inschrijven van de wagen? Want lpg is wel een meerwaarde. Ook zijn er praktisch geen documenten bij geleverd (geen onderhoudsgeschiedenis en dergelijke). plus de wagen heeft 430000 km...
als laatste is het benzinepompje stuk, maar die is simpel te vervangen veronderstel ik.
we vroegen ons af of dit dan wel een goede koop zou zijn. de vraagprijs is 1500 euro. we willen een leuke volvo waar we zelf aan kunnen prutsen voor een studentenprijs.
ziehier de link
www.2dehands.be/autos/autos/volv ... 75433.html
hij is niet volledig origineel, en de kleuren zijn nogal opvallend, maar daar kunnen we voorlopig nog met leven.
greetz
Max en Akke
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Kevin de Leuw
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 880
430k is veel voor een b18 dus bovenstaande word nog belangrijker.
Bij een lpg auto slijt een normale cilinderkop sneller en kunnen de klepzittingen versleten zijn en krijg je ook minder compressie.
Benzinepomp is redelijk makkelijk te vervangen, maar door het lopen op lpg zal de carburateur ook wel versleten zijn.
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1953
tja, en die 430000 km hoeft natuurlijk ook niet alles te zeggen; 45 jaar is lang genoeg om eens een motorwissel te hebben gehad. iets verdere inspectie, een compressietest zoals Kevin ook suggereert, zegt veel meer.
en minstens zo belangrijk, hoe is de carrosserie? is de bodem en zijn alle balken heel? zo op 't oog ziet-ie er goed uit, maar dat doen de meeste auto's op een foto. til de matten eens op.
succes met de beslissing, € 1.500,-- lijkt me niet te veel als de motor nog goed is en er geen sprake is van te veel roest.
Groet, Hans
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2144
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Vijgenboom
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 508
- "140.000 - 160.000 km", da's wat anders dan 430.000 km ....
- "de wagen kan gemakkelijk ingevoerd worden"
Vwb dat laatste :
Ja, in principe als er een geldig NL kenteken bij zit moet ie in ieder EU land geaccepteerd worden. Maar hij moet dan wel gelijk in Belgie door de Belgische APK (controle technique). En dan is het maar de vraag of de Belgische LPG eisen identiek zijn als in NL, want dat is binnen Europa nog niet 'geharmoniseerd'.
Bijvoorbeeld :
- in NL mag de tank bij installatie niet ouder zijn dan 10 jaar; maar als de tank er eenmaal inzit en LPG staat op kenteken, dan wordt er daarna nooit meer naar gekeken !
- in Frankrijk daarentegen wort bij de Franse controle technique wel degelijk naar de LPG tank gekeken; deze moet het E67-R01 kenmerk hebben. Als dat er niet op zit (en de auto is van voor 1 Juli 2001) moet er een test certificaat overlegd worden dat niet ouder dan 8 jaar mag zijn. Is dat er niet dan moet opnieuw getest worden : dat houdt in uitbouwen, afpersen en weer inbouwen, door een erkende GPL installateur. Dat alles mag je daar dus niet zelf doen, dus da's een kostbare grap.
Ik zou dus sowieso even de Belgische eisen vwb LPG opvragen bij de Belgische dienst voor het wegverkeer ..... dat voorkomt onaangename verassingen achteraf .....
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Max en Akke Guérin
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 7
ik had wel nog iets over het hoofd gezien: als we wat gas gaven bleef hij mooi draaien, maar van het moment dat we echt wat door trapte viel hij bijna weer stil. nu dacht ik misschien dat dit kwam doordat er niet genoeg lpg meer in de tank zat. en de wagen startte ook op lpg. ik wist niet dat dit mogelijk was. en er is praktisch geen roest.
Blijft een moeilijke knop om door te hakken. Moesten er nog iemand een wagen te koop weten staan rond deze prijs, altijd welkom!!!! (onze huidige bolide gaat de herfst niet meer halen, praktisch geen chassis meer en dat is nog maar het tipje van de ijsberg)
nogmaals dank voor de nuttige info en de snelle reacties.
Max en Akke
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Vijgenboom
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 508
Nog een aandachtspuntje :
In NL hebben we wegenbelasting, en kennen dus niet het systeem van "fiscale PK's" dat bestaat in bijv België en Frankrijk. Die 'fiscale PK's", zoals jullie ongetwijfeld weten, bepalen o.a. de kosten van het kentekenbewijs.
Dat heeft als consequentie dat als er in NL ooit een revisiemotor geplaatst is, het niet vanzelfsprekend is dat dat het motornummer van de originele motor overgenomen (opnieuw ingeslagen) is op de revisie motor ...... en dat is in Frankrijk - en naar ik dus aanneem in België ook - verplicht !
Geen flauw idee of dit bij de Belgische APK gecontroleerd wordt, maar wel een aandachtspuntje.
(Als het ontbreekt kun je op de web de originele motornummer series van Volvo opzoeken; dan kies je er een uit dat overeenkomt met jouw motor type (B18A, B18B, B20A, etc), koop je een setje slagcijfers en mept het vervolgens zelf in. Hoogst illegaal natuurlijk, maar het werkt wel
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Max en Akke Guérin
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 7
maar er is niets gezegd geweest over een nieuw blok en daar zijn ook geen documenten van. en natuurlijk ben ik het nummer vergeten na te kijken op het blok. maar eerlijk gezegd, ik ben al vaak naar de control geweest en ze checken niet altijd het chassis nummer. plus dat van de fiscale pk's is voor wagens jonger als 25. sinds 1 juli betaal je voor elke wagen ouder dan 25 40euro per jaar, ook al heb je de wagen gewoon ingeschreven en niet als oldtimer. daarom dat het nog interessanter om een oldtimer te kopen. als hij ingeschreven is als oldtimer moet hij ook ni meer naar de keuring.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Vijgenboom
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 508
Alleen : ik weet van Frankrijk dat ze er bij de CT ook niet naar kijken. Maaaar : als je daar een oldtimer importeert moet je wel het motornummer invullen op een formulier om een certificaat van de FFVE te krijgen, waarmee je dan, na de CT, weer een carte grise aan kunt vragen (waarop het motornummer vermeld wordt). En met formulieren is het vaak zo : vul je niets in, dan geen certificaat! Geen flauw idee hoe dat in België werkt :
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lars Weffers
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 178
Afgelopen week de bodem gelast en sinds vandaag APK.
Op lpg. Niet mooi maar wel super hard.
Aandacht punten: spatborden, dynamo kapot en slecht interieur
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.