Even voorstellen

Lees meer
05-04-2013 01:00 #125716 door Laurens Zondag
Beantwoord door Laurens Zondag in topic Even voorstellen
900 liter :shock: het is dat ik nu pas de plaatjes zie maar dacht eeven dat je de complete motorruimte liet vollopen :roll:
ziet er intressant uit allemaal er zullen vast wel 6 cilinder fanaten je verder kunnen helpen hier :)

first car volvo 242 DL 1975
second one volvo 144 1968

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-04-2013 01:08 #125718 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Even voorstellen
Het 6-cylinder B30 blok is een machtig blok, behoudens koelingsproblemen zijn er geen echte zwakke punten, heb jaren gereden met een marine spruitstuk met drie Strombergs erop.
Toevallig de wagen nu in de hal voor onderhoud en reparaties, lekte fors olie door een ' opgeblazen' oliesensor en de voorste krukas oliekeerring, zat een rubbere in en de rand was helemaal weggesleten.
Tevens had de rubbere keerkring een voelbare sleuf in de flens gesleten, dat liep tegen een millimeter en vond ik best fors.
Gelukkig hebben we een 164E sloper staan waar ik de flens uit heb kunnen gebruiken.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-04-2013 03:23 #125721 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Even voorstellen
Ja beste medeleden nu nog even wachten tot er iemand het idee oppakt om twee zes cilinde motoren in een 164 te bouwen een voor en een achterin of in de cabine.
Of nog ruiger twee van die motoren in een Volov 66 met variomatic das ook ruig.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-04-2013 04:44 #125722 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Even voorstellen
He Johan, misschien moeten we eens even met Wessel praten Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project die heeft vast wel een paar goeie ideeën :) Trouwens 170 pk is wel erg mooi uit zo'n motor, ik zou het geluid wel eens willen horen van die twee synchroon lopende 6 cylinders in een schip dat moet echt geweldig zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-04-2013 18:05 #125733 door Marco Elfferich
Beantwoord door Marco Elfferich in topic Even voorstellen
Ze beginnen pas mooi te klinken als je flink het gas erop hebt.
De uitlaten zitten namelijk in de heckdrives en bij rustig varen dus onder water.
Als je goed gas geeft komt de boot in plane en dus een stuk het water uit, dan klinken ze erg prettig.
Deze motoren hebben trouwens wel gewoon thermostaten, het verschil met automotoren is dat deze motoren met oppervlaktewater gekoeld worden i.p.v. met koelvloeistof.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-04-2013 18:24 #125736 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Even voorstellen
Maar voordat je start: goed de motorruimte afzuigen, want zoveel liter benzine aan boord geeft een klap hoor! (Ik vond de extra jerrycans met benzine voor de buitenboordmotor altijd al een beetje eng: 2x 25 liter!!

Hoeveel liter per uur gebruik je bij normale vaart en hoeveel knopen is de top? Mooi schip hoor, is-ie alweer zo oud als de motoren?

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-04-2013 18:49 #125737 door Marco Elfferich
Beantwoord door Marco Elfferich in topic Even voorstellen
Zeker voor het starten de blowers aanzetten, er zit overigens een sensor in de motorruimte die alarm geeft als er benzinedamp onder het luik hangt.
De brandstoftank zit een eind bij de motoren vandaan trouwens.
De motoren staan achterin onder de kuipvloer, daarvoor zit een grote bergruimte waar oa. de boiler staat en daarvoor ligt over de hele breedte de brandstoftank.
Ongeveer midscheeps dus, is ook wel prettig voor de gewichtsverdeling.
Bij normale vaart verbruiken ze ongeveer 15ltr. per uur met z'n tweeën, bij volgas rond de 90ltr. per uur.
De topsnelheid ligt rond de 40 km/u, een beetje afhankelijk van het gewicht van de boot (hoeveelheid brandstof en water)
en de golfslag.

Het schip is van 1979, de motoren staan er vanaf nieuw in.
Al denk ik dat dit type motor eigenlijk al ouder is.
Waarschijnlijk had Volvo Penta een voorraadje motoren op de plank liggen.

Als daar interesse voor is wil ik wel meewerken aan een artikel voor het clubblad zoals eerder genoemd werd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.