Amazon '66

Lees meer
10-06-2012 03:16 #114420 door Raf Soef
Amazon '66 is gemaakt door Raf Soef
Hallo daar :)

Ik lees al enkele maanden mee op dit forum, hartelijk dank aan iedereen die aan deze schat van informatie bijdraagt!

In februari heb ik voor een appel en een ei een Amazon '66 gekocht. Wat een prachtig autootje! Voor die prijs had ik wel verwacht dat er wat opknapwerk aan te pas zou komen, en dat was de ideale kans om eens iets van autotechniek te leren :)

Inmiddels heb ik met de B20 die erin ligt al 15000 km gereden waarvan de laatste ~10000 met volgens mijn garagist een kapotte koppakking. Nu is het welletjes geweest met dat hoge olieverbruik en de smurrie die uit de oliedop komt! 2 maanden geleden heb ik nog een andere Amazon op de kop getikt die heel slecht is gespoten, maar voor de rest wel nog in bijzonder goede staat is. Op termijn wil ik van de twee Amazons 1 goede maken door alle beste stukken te combineren :) Nu ja, voorlopig moet ik kunnen rijden dus de eerste transplantatie is zich aan het voltrekken : kapotte B20 eruit, en de B18 is klaargemaakt om er morgen in te gaan.

Om de motor klaar te maken heb ik de volgende reparaties uitgevoerd:
- carburateur helemaal gedemonteerd, ultrasoon gereinigd, geparelstraald en vervangen wat stuk was
- pakking van bet klepdeksel vervangen
- kleppen afgesteld
- in elk bougiegat een beetje diesel laten lopen. de motor heeft al 6 jaar stil gestaan en de diesel kan vastzittende segmentringen los maken
- oliefilter vervangen
- krukaskeerring aan de achterkant vervangen en de smeerboel die het koppelingshuis was volledig schoongemaakt
- carterpanpakking vervangen
- koppelingscilinders gereviseerd

De meeste van deze herstellingen heb ik uitgevoerd met behulp van dit forum, nogmaals dank aan iedereen die hieraan een bijdrage levert!

In bijlage een foto van het blok zoals het er morgen in gaat : B18A met enkele Stromberg, M40 versnellingsbak, J-type overdrive uit een P1800

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-06-2012 08:55 #114423 door Rob Kooi (GAST)
Beantwoord door Rob Kooi (GAST) in topic Amazon '66
Zou wel even starten met inloopolie en deze na 1000-1500 km vervangen. Waterpop en radiateur in goede staat neem ik aan. Evenals je ontsteking?!

Ama Favorit '67, Kawa Z650 '77

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-06-2012 22:41 #114457 door Raf Soef
Beantwoord door Raf Soef in topic Amazon '66
Waterpomp en radiator zijn in goede staat. Is inloopolie noodzakelijk? De kop is namelijk niet eraf geweest. Het beetje diesel stond vandaag al een dag in het blok, ik heb even een sleutel op de polie gezet en aan de krukas gedraaid, ging heel soepel!

Foto nog vergeten toevoegen; bij deze de foto van het blok dat er hopelijk zo snel mogelijk in kan :)

Bijlage 20120609_234346.jpg niet gevonden

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.