144 DL '73

Lees meer
23-02-2012 13:33 #110955 door Patrick Smans
144 DL '73 is gemaakt door Patrick Smans
Ik ben Patrick en ik heb sinds augustus vorig jaar een blauwe 144 DeLuxe uit '73.
Heb de auto gekocht met een kapotte koppakking en behoorlijk wat achterstallig onderhoud.
Hij is eind vorige eeuw uit zweden geïmporteerd met nog geen ton aan kilometers. Bij 107000 is de teller stil blijven staan maar er is naar schatting niet meer dan 70000 bijgekomen.

Ik wil de komende jaren deze 140 opknappen, het zal gaan showauto worden, ik wil gewoon een auto waar ik in de winter aan kan werken en in de zomer bij mooi weer een stuk mee kan toeren, naar meetings gaan etc.

Vooral in de laatste 2 jaar is hij hard achteruit gegaan, de vorige eigenaar had 'm altijd buiten staan en daardoor is hij op een paar plekken gaan roesten. Binnen in ziet het er nog erg goed uit, behalve een scheur in het dashboard en een paar kapotte naden in de bestuurderstoel is alles nog heel.

Dit is niet mijn eerste Volvo, ik heb een 240 2.3 met 319000km uit '90 waar ik elke dag in rij en heb daarvoor een S40 en 440 gereden (en nog een zooi niet-Volvos).

Fotos van de 144: picasaweb.google.com/patricksma ... directlink




Ik zal binnenkort een keer fotos buiten maken en die hier plaatsen.

Eind vorig jaar heb ik samen met m'n vader de koppakking vervangen en de carburateur gereviseerd, eergisteren is hij voor het eerst sinds augustus vorig jaar weer buiten geweest.

Wat is gedaan sinds augustus:
- Motorblok en versnellingsbak schoongemaakt (zat een bijna halve centimeter dikke laag aan olie/zand en andere bagger op
- Koppakking vervangen.
- Uitlaatkleppen vervangen (oude waren verbrand)
- Nieuwe bougies geplaatst.
- Contactpuntjes vervangen en gesteld.
- Condensator vervangen.
- Stromberg gereviseerd.
- Benzinepomp vervangen.
- Waterpomp vervangen.
- Alle koelsysteem slangen vervangen. (incl. slangen in motorruimte naar kachel)
- Thermostaat vervangen.
- Olie sensor vervangen.
- Roest in motorruimte zover mogelijk weggehaald.
- Motorsteunen vervangen.
- Nieuwe zonnekleppen geplaatst.

Wat ik dit voorjaar nog wil doen:
- Olie + oliefilter vervangen en nog een keer kleppen stellen. (eerst nog een paar keer mee rijden)
- Kachelmotor weer aan de praat krijgen (werkte wel bij aankoop)
- Benzinefilter monteren.
- Er zit wat opervlakkige roest op de dorpels (is nergens doorgerot dus daarvoor is geen lassen nodig.)
- Koplamp wissers in de juiste stand zetten (ga nu van onder naar boven)
- Kilometerteller en dagteller weer aan de praat krijgen.

Wat ik in de loop van dit jaar en volgende winter wil doen:
- Deur LA is vanboven doorgerot, hierdoor kan bij regen water binnenlopen dus moet wel wat aan gedaan worden.
- Voorruit vervangen (zit een ster precies in zichtveld voor bestuurdersstoel) + wat roest om voorruit repareren.
- Zijscherm RA net onder klein zijruitje is doorgerot.
- "reservewielbakken" zijn doorgerot.

Ik heb nog een originele Volvo 8-track radio die onderin het dashboard past, deze ga ik proberen weer werkend te krijgen zodat ik die kan monteren in plaats van de moderne radio die er in zit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-02-2012 15:00 #110957 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic 144 DL '73
Hallo Patrick,
welkom hier. Nogal wat werk gedaan en te doen, veel plezier en succes!
Wat me opgevallen is: met jouw kenteken mag je geen blauwe platen hebben (zie RDW), of dit eventueel eens problemen oplevert weet ik niet. Bij het invoeren van de wagen is er blijkbaar geen historisch kenteken aangevraagd (werd vaker niet gedaan of kon toen niet), dit kan echter alsnog aangevraagd worden als je legaal blauwe platen op je auto wilt hebben (je ontvangt dan een ander, historisch, kenteken met 2x 2cijfers en 1x 2 letters).
groeten, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-02-2012 17:48 #110965 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic 144 DL '73
Ook welkom van mij, een 140 erbij is nooit weg! Leuk dat je hem zo opknapt, en Rudi heeft gelijk: gewoon het kenteken opsturen naar de RDW met het verzoek om een historisch kenteken. Heb ik met mijn amazon ook gedaan.
Veel plezier gewenst!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-02-2012 22:19 #110971 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic 144 DL '73
De RDW weet zelf niet hoe ze met kentekens om horen te gaan. Mijn 144 was TJ-NH-99, uit 1973. Met blauwe platen. Dus over je kenteken zou ik me geen zorgen maken, hij stamt uit de 'blauwe' jaren, dat is voldoende.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-02-2012 22:31 #110972 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic 144 DL '73
Die koplamp wissers zijn vet! Maar horen die niet gewoon in de ruststand beneden?
Ik heb tot nu toe alleen maar plaatjes "halverwege" gezien, dus vroeg het me nog wel af voor montage van een set op mijn 144.

Defecte teller is vermoedelijk gebroken tandwieltje.

Zie blogpost: Kilometerteller unit 144GL gedemonteerd
Een teller uit een vroege past ook in jouw dashboard unit (de unit in z'n geheel niet).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-02-2012 11:00 #111157 door Patrick Smans
Beantwoord door Patrick Smans in topic 144 DL '73

"Lars Rengersen" schreef:
Die koplamp wissers zijn vet! Maar horen die niet gewoon in de ruststand beneden?
Ik heb tot nu toe alleen maar plaatjes "halverwege" gezien, dus vroeg het me nog wel af voor montage van een set op mijn 144.

Defecte teller is vermoedelijk gebroken tandwieltje.


Zie blogpost: Kilometerteller unit 144GL gedemonteerd
Een teller uit een vroege past ook in jouw dashboard unit (de unit in z'n geheel niet).


Ik zou ook wel willen weten hoe de koplampwissers origineel gemonteerd zouden moeten zijn, op de meeste fotos die ik kon vinden staan ze in de ruststand horizontaal. Toen ik de auto had gekocht stonden ze ook naar beneden alleen het mechanisme zat verkeer gemonteerd waardoor het elke keer vastsloeg bij inschakelen. Dit leek voor mij en mijn vader de meest logische manier van monteren.

Ik ga binnenkort de teller er uit halen, ik verwacht ook dat het tandwieltje kapot is. Weet iemand of dat tandwieltje nog nieuw te krijgen is? Ik wil het liefste de originele teller er in houden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-02-2012 11:21 #111158 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic 144 DL '73
Ja, die tandwieltjes zijn nog wel te vinden.
Zorg wel dat je exact hetzelfde tandwiel neemt, met hetzelfde aantal tanden.

Bijv. bij VOMD 25 tands
Of hier bij ETS reparatie of losse tandwielen

Of in de USA allerlei soorten en maten bij Dave Barton

Of een complete tellerunit bij Willem&Willem voor hetzelfde geld in de hoop dat het tandwiel nog goed is.

Of eentje uit een 265 in Nieuwleusen (wel letten op dezelfde r-waarde)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-03-2012 22:58 #111763 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic 144 DL '73

"Patrick Smans" schreef:
Ik zou ook wel willen weten hoe de koplampwissers origineel gemonteerd zouden moeten zijn, op de meeste fotos die ik kon vinden staan ze in de ruststand horizontaal.

Kwam zojuist een plaatje tegen op volvolvo.nl
Dit type (wat dus op en neer beweegt en niet draait) hoort inderdaad van boven naar beneden te wissen met ruststand boven als je dit plaatje mag geloven:
Bijlage:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-03-2012 15:24 #111824 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic 144 DL '73
Op de Volvo-kv kalender van 2011, maand oktober, staat ook een 144 met koplampwissers. Ruststand: boven.

(Toch maar eens de 2012 kalender op de wc gaan hangen)

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.