Mijn Amazon P220

Lees meer
23-12-2011 22:18 #109115 door 02114-dummy
Mijn Amazon P220 is gemaakt door 02114-dummy
Het moest er toch eindelijk van komen, ook ik zal mijn Volvo geschiedenis even vertellen.
Ik rijd al sinds 1979 Volvo, was ooit begonnen met een Amazon B18D 4 drs uit 1966 van mijn grootmoeder, deze vele jaren gehad en zeer veel aan gesleuteld. Deze ingeruild op een gegeven moment voor een Amazon Kombi P221(=B18A) uit 1965. kleur grijs, ik meen no 81.
De auto is origineel afkomstig uit Zweden, alle oude papieren en kentekens zijn nog in mijn bezit.
Auto heb ik aangeschaft in1998 en toen direct laten aanpassen aan mijn wensen.
Zo zijn er direct Lokari binnenschermen (voor) gemonteerd een M41 met overdrive , IPD stab.stang voor, hoofdkussen ruitenwisserinterval, alarmlichten, verwarmde achterruit en nog wat kleine details.
Auto heeft in 2003/04 een kleine deelrestauratie ondergaan, waarin de deuren en achterklep zijn behandeld.
In 2008 heb ik de motor eruit gehaald en mijn oude motor uit mijn vorige Amazon van 1966 na revisie er in gehangen.
De revisie is uitbesteed, maar het opbouwen van de motor heb ik zelf gedaan. Toen is er een gaskop op gekomen met harde klepzittingen en een "look a like" veranginscarb van Weber voor de inmiddels lekkende Zenith V36 unit en is een K-nokkenas gemonteerd.
Motor liep een stuk beter, maar toch met de nieuwe K –nokkenas nog niet helemaal tevreden.
Echter er werd te weinig mee gereden om het project verder op te pakken.
De auto werd tot voor de revisie dagelijks gebruikt, door mij echtgenoot.
Toen de kinderen ook groter werden en gingen rijden heb ik mijn oude VW Kever Cabrio met pijn weggedaan en een Volvo 240SE van 1991 aangeschaft, is toch ook een erg trouw werkpaard.
Deze auto is inmiddels het dagelijks vervoersmiddel geworden naast mijn reguliere leasebak.
Hierdoor werd de Amazon steeds minder gebruikt en bleef in de garage staan.
Helaas heeft de roestduivel weer toegeslagen en wel op de spatbordranden achter.
Aangezien ik zelf niet kan lassen, auto weggebracht voor herstel.
Zoals wel verwacht bleek de auto in het verleden al eens eerder aangepakt te zijn en helaas niet op een professionele manier. Delen over elkaar gelast en geen enkele roespreventie.
Wordt nu allemaal hersteld en moet de auto weer vele jaren mee kunnen gaan.
Inmiddels verblijft hij al een tijdje bij een restaurateur voor het laswerk en volgt straks het spuitwerk.
Ondertussen kreeg ik zelf de behoefte om het motorproject weer op te pakken om een beetje extra trekkracht en vermogen te creëren.
Dus ben ik op zoek gegaan naar wat “lekkers” en gevonden
Dubbele Weber 32-36, 4-2-1 spruitstuk, Simons uitlaat, 123 ontsteking, nieuwe “blauwe” Bosch Bobine, Dashboard Cover , 3e remlicht, RVS bumpers.
Ook nog een middenconsole met een “period” VDO toerenteller gescoord en een klassieke radio die geen cd , usb of andere aansluiting heeft, luister liever naar de auto zelf.
Als laatste een setje stalen distributie tandwielen Ja, ik weet het had ik direct moeten doen in 2008, maar domweg niet gerealiseerd op dat moment.
Dit alles ligt nu te wachten tot de auto terug is om ingebouwd te worden.
Moet als de auto terug is ook het Tellerblok demonteren omdat de lint teller een vreselijk reutelend lawaai maakt. Bij een oude teller al even gekeken hoe het misschien op te lossen is.
Al met al nog veel werk te doen en zal jullie op de hoogte houden van de vorderingen.

Volvo XC70, T5, aut, 2016, USA import,
Volvo Amazon Kombi P221 1965, B18, M41(Verkocht mei-2023),

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.