- Berichten: 118
Ik & mijn Volvo Amazon 121
- Eric van Vliet
- Offline
- Expert lid
Mijn naam is Eric van Viet, 21 jaar oud en woon in Nieuwegein. Ik heb net mijn studie Digitale Communicatie afgerond en ben gespecialiseerd in het maken van (web)video's. Wellicht kan ik nog eens een mooie video reportage maken van een mooie toertocht voor de website (mochten mensen dat leuk vinden).
Mijn eerste autootje was een japanner (zal de naam maar niet noemen) en na een jaartje wilde ik toch iets anders. Mijn vader heeft al jaren oldtimers en ik wilde er ook een!
Ik was een beetje Marktplaats aan het afstruinen op zoek naar een GT. Een specifiek merk had ik niet voor ogen, maar mijn oog viel op een Volvo Amazon. Dit is tenslotte één van de weinige auto's met een mooie voor- én achterkant. Het nadeel was wel dat het een twee in één koop was (121 & een "GT") en dan zat ik gelijk met twee auto's opgescheept. Bovendien wist de beste man niet of het überhaupt wel een GT was, er zat tenslotte alleen een GT stuur in... Ik was toen ook niet bekend met de chassisnummers, maar ik waagde de gok en kocht beide auto's.
Tja, dan heb je opeens twee gestrande projecten en waar begin je dan? Beiden hadden behoorlijk wat laswerk nodig en ik kan niet lassen. Gelukkig heb ik een hele handige vader die behoorlijk goed kan lassen (al zeg ik het zelf). Ondertussen begon ik met het netjes maken van alle losse onderdelen die we in kratten hadden gekregen.
Samen hebben we er zo'n twee jaar over de restauratie gedaan. We hebben grotendeels alles zelf gedaan (lassen, schuren & plamuren). Alleen het spuiten hebben we laten doen. Zo leer je de auto wel goed kennen
Sinds enkele weken is hij nu zo goed als af (je blijft immers altijd bezig aan zo'n auto). Helaas hebben we niet echt een mooie zomer gehad, dus heb geen recentere foto's. Inmiddels zitten de raamsierlijsten en wielnaafdoppen erop en zijn de richtingaanwijzerglaasjes vervangen door witte.
Hieronder enkele foto's van hoe hij er uitziet:
Bijlage 1.jpg niet gevonden
Bijlage 2.jpg niet gevonden
Benieuwd geworden naar het verloop mijn restauratie? En is mijn aangeschafte "GT" wel een echte GT? Ik houd jullie nog even in spanning en zal binnenkort een verslag maken
Groeten,
Eric van Vliet
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2144
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jaap Koning (GAST)
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
- Berichten: 25
Is de donor een 121 Favorit (zwarte voor- en achter raamrubbers)? Een GT heeft chroomranden. Het chassisnummer is belangrijk om te zien of een Amazon een echte GT is . Dan enkele visuele details: extra relais onder moterkap, speciaal stuur, toerenteller/aflegbak dashboard, beslag voorstoelen, overdrive, velgen/wieldoppen en speciale buitenspiegels op de spatborden.
Veel plezier en groeten,
Jaap (122S 1968)
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Eric van Vliet
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 118
Verder heb ik nog een 122S staan (het chassisnummer begint met 133), maar dat is nog een compleet restauratie object.
Hij is nu nog in slechte staat, maar heb er al een boel onderdelen voor verzameld(nieuwe achterpanelen links & rechts, nieuwe voorschermen, motorkap is nog nieuw) De planning is om hier volgend jaar mee te beginnen.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Gerben Polder
- Offline
- Platinum-lid
Veel succes met de P122S, daar zit inderdaad nog wel wat werk in
Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lars Rengersen
- Offline
- Platinum-lid
Ik kan me goed voorstellen dat je dan niet zit te wachten op gaten maken voor een airco doorvoer.
Op mijn site vind je wat info over hoe je een echte 123GT kunt herkennen.
www.oudevolvo.nl/volvo/123gt/hoe ... 123gt.html
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Eric van Vliet
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 118
Mijn andere project is trouwens definitief een 122S, het chassisnummer begint met 133941. De 4 verklaard dat het een model is zonder overdrive en dus geen GT.
Over lijstjes gesproken... zijn er ook nog andere mogelijkheden in plaats van die kunststof klemmetjes om die dunne sierlijsten vast te maken? Bij mij gaan ze steeds kapot aan de uiteinden.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Gerben Polder
- Offline
- Platinum-lid
"Eric Vliet" schreef:
Over lijstjes gesproken... zijn er ook nog andere mogelijkheden in plaats van die kunststof klemmetjes om die dunne sierlijsten vast te maken? Bij mij gaan ze steeds kapot aan de uiteinden.
Rene heeft een aantal jaar geleden een verslag over een combi restauratie gemaakt dat recent weer wat reacties had gekregen. Daar zag ik (op ongeveer 1/3 van pagina 1) een manier die in ieder geval voor de dashboard strip werkt. Het vereist namelijk dat je aan de achterkant er een moertje op kunt draaien. zoek naar 6 schroeven in een werkbank.
www.volvokv.nl/forum/viewtopic.php?f=149&t=8601
Ook meen ik ergens ooit een post te hebben gezien die klips van een Golf of zo gebruikten, maar als ik me goed herinner waren die nog steeds van plastic.
Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Eric van Vliet
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 118
De sierstrip onder het uitklapraam bij de achterbank wordt al lastiger, want daar kom je bijna niet bij.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- René Minnebo
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2284
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.