voorstellen

  • Friso Ockhuizen (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
20-08-2011 19:43 #105542 door Friso Ockhuizen (GAST)
voorstellen is gemaakt door Friso Ockhuizen (GAST)
Hallo luitjes

Mijn naam is Friso Ockhuizen, 19 jaar, uit Nieuwegein en aangestoken met het Volvo virus.
Ik zit al van heel kleins af aan in de WW2 voertuigen en motoren en de Volkswagen kevers, als kleine jongen veel bij me vader over de schouders gekeken en nu is het toch echt tijd dat ik zelf een auto ga restaureren.
Ik ben sinds 2 dagen lid van de vereniging en vindt het nu al super!!
Ik heb het afgelopen jaar een beetje wat gerotzooid met een aantal sloper Amazones en ben nu eindelijk goed van start, sinds vandaag is mijn carrosserie weer helemaal solide, ik ga met deze ook verder.
Het is een Volvo Amazon p121 4 deurs uit 1960, 10 jaar geleden uit zweden getransporteerd, kaal gemaakt en in een schuur gezet. Er zullen nog wel wat vragen van mij op het forum komen want ben nog niet helemaal compleet.

Groet Friso

P.S. voor degene die nog iets van een B20b, overdrive j-type, ingekorte cardanas, en aangepaste 4bak voor overdrive heeft liggen, laat maar wat horen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-08-2011 01:03 #105551 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic voorstellen
Hoi Friso,
Welkom op dit forum bij een van de leukste fora van Klassiek Nederland.
Als de Amazon uit 1960 is, dan is het een P1200 met origineel een B16A, enkel remsysteem met trommels en 6 volt electrische installatie.
Misschien wil je de VIN typenummer en chassisnummer doorgeven dan zal ik het voor je opzoeken.

Toevallig heb ik morgen een zelfde P1200 op bezoek, in originele staat, voor wat onderhoud en reparatie werkzaamheden.
Het kan natuurlijk dat de wagen is ge-updated, ben hier wel benieuwd naar.
De onderdelen die je zoekt zijn dus voor een veel later type, andere ophanging achteras, zoals gezegd trommels rondom, op zich kan het wel maar dan moet je echt alles erbij zien te krijgen, complete kabelboom, instrumenten enz enz.
Misschien wil je ons vertellen wat je van plan bent

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Martijn Koning (GAST)
  • Martijn Koning (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
21-08-2011 07:34 #105559 door Martijn Koning (GAST)
Beantwoord door Martijn Koning (GAST) in topic voorstellen
MOD: even verplaatst naar het juiste plekje ;)

Welkom op het forum. We zijn hier gek op foto's en verhalen dus kom maar op.

Mijn Volvo projecten: www.volvo142-deluxe.blogspot.com

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Friso Ockhuizen (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
21-08-2011 20:58 #105600 door Friso Ockhuizen (GAST)
Beantwoord door Friso Ockhuizen (GAST) in topic voorstellen

"E.S.G. Zee" schreef:
Hoi Friso,
Welkom op dit forum bij een van de leukste fora van Klassiek Nederland.
Als de Amazon uit 1960 is, dan is het een P1200 met origineel een B16A, enkel remsysteem met trommels en 6 volt electrische installatie.
Misschien wil je de VIN typenummer en chassisnummer doorgeven dan zal ik het voor je opzoeken.

Toevallig heb ik morgen een zelfde P1200 op bezoek, in originele staat, voor wat onderhoud en reparatie werkzaamheden.
Het kan natuurlijk dat de wagen is ge-updated, ben hier wel benieuwd naar.
De onderdelen die je zoekt zijn dus voor een veel later type, andere ophanging achteras, zoals gezegd trommels rondom, op zich kan het wel maar dan moet je echt alles erbij zien te krijgen, complete kabelboom, instrumenten enz enz.
Misschien wil je ons vertellen wat je van plan bent


Hoi,

Ten eerste, is het vandaag goed gelukt met de p1200?
Ik heb nu een Amazon 4 deurs automaat uit 1963 uit elkaar gehaald en heb daarvan alle onderdelen nog, deze heeft een enkel remsysteem dus dat scheelt dan weer.
Ik wil de auto weer helemaal orgineel maken maar wel met wat meer performance, ik dacht zelf een b20b vanwege een groter vermogen, verder Bilstein als ophanging. ik heb nu 2 bruggen liggen voor schijf achter trommel, een b18a, automaatbak, en al het spul eromheen. Ik heb nog wat vragen.

Is het mogelijk om deze 2 bruggen van een 63'er te gebruiken?
Ik heb een druk-gaspendaal, moet ik ergens rekening mee houden?
Wat is het beste voor de auto en houd de meeste waarde, een b16a(heb eventueel nog verschillende dubbele carb) of een b20b?
Is de schakelbak een 3 bak of een 4 bak?

dit zijn een aantal gegevens die ik uit de Zweedse papieren kan opmaken:

fabrikat/typ - volvo p 12106 UHB
modellkod - VO0414
chassinummer - 82626

alvast bedankt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-08-2011 23:27 #105609 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic voorstellen
Ja, die P1200 had de rozetten van voor , achter zitten en omgekeerd, hij liep niet mooi soms op3 cylinders en de bougies bleken vies. Een bougie was helemaal vet in dat was erop gebrand, na vervanging liep de B16A weer als een zonnetje.

T.a.v. jouw vragen, er zijn verschillen tussen de voorbruggen, echter het blok past er altijd op omdat de steunen op dezelfde plek zitten bij B16, B18 en B20.

Er zijn een aantal gaspedalen gebruikt, kijk maar een s op modellen en dan amazon dan zie je een mooi overzicht, gemaakt door Siang Phoa. Het gaat om de motoraansluiting van het gaspedaal en dat moet passen als je alle beugeltjes hebt.

Tja wat is het beste, de B16A is natuurlijk ongeveer de minst sterke motor 60 pk en maar drie keer gelagerde krukas, de B20 is tot ongeveer het dubbele vermogen leverbaar en vijf maal gelagerd. B20B heeft 100 pk
Laat je originaliteit of PK's prevaleren. Als je dubbele SU HS6 monteerd heb je een ander spruitstuk nodig.
De Amazon heeft meestal een 4-bak , of een 4-bak met Overdrive.

Jouw Amazon is een 'D' type uit 1961, vanaf augustus 1961 zijn de chassisnummers 84300 tot 112799 gemaakt. Volvo jaren lopem van augustus tot augustus. Van deze serie zijn er een aantal met een M30 dus een 3-bak is mogelijk voor alleen deze serie.
Overigens heeft de wagen een 6 volt installatie en een B16A als originele motor, remtrommels rondom
Het goede nieuws is dat de achteras 4,56 : 1 is en hier kan zo een overdrive onder.

Je hebt weer wat informatie

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.