Een grijze en een blauwe 144

  • Marc van der Marek (GAST)
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
06-07-2011 19:55 #104500 door Marc van der Marek (GAST)
Een grijze en een blauwe 144 is gemaakt door Marc van der Marek (GAST)
Omdat ik geen zin had om mijn kinders op de achterbank van een DAF 66 te wringen, ben ik begonnen met 144's. En om de robuste techniek waar lekker aan te sleutelen valt. En om het fijne staal met roestgaten waar makkelijk een ander stuk ingaat (stuk dikker dan DAF staal). Aanwezige LPG installaties zijn ook fijn.
Eerst een "steelblue metallic" (grijs) opknapper uit 1970, paar dagen ouder als mijzelf, die ik nu lichtgrijs aan het rollen ben:

Deze is de winterauto, met M+S banden en een M40, om eventuele gladde bochten heelhuids door te komen. Grootste bijdrage aan de opknapper status was de losgerotte vooras:



Maar eigenlijk vind ik blauw mooier, en zeker bij het glimgebeuren van de Volvo, dus heb ik een blauwe gekocht. Uit 1969, een rijdend draaiorgel met al z'n trekknoppen, achterruitblazer en brommende achteras:


Een 144 automatic nog wel, met pook aan het stuur, die ondanks deze kleine aerodynamische aanpassing nog de 120 haalt!

Grootste probleem bij deze was dat een zuiger contact maakte met de onderkant van de cilinderkop, en een verbrande klep elders. Toch nog 2 km mee gereden, sterke motor. Het kabaal staat me nog levendig op de trommelvliezen, en daarom is de blauwe nu voor mij de meest luxe mooiweerauto die er bestaat.





Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-07-2011 21:16 #104502 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Een grijze en een blauwe 144
Die P1800 badge op de motorkap van de steel blue metallic is wel een mooie feature.
Welke kleur ben je hem aan het rollen?

Stuurversnelling is wel een mooie feature, dat zie je niet zo vaak.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Marc van der Marek (GAST)
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
06-07-2011 21:42 #104503 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Een grijze en een blauwe 144
De vroege 140's hadden ook zo'n badge daar, volgens mij dezelfde.

Hij wordt lichtgrijs (ik dacht aan PTT grijs) maar het is zo licht uitgevallen dat het eigenlijk alleen in vergelijking met sneeuw te zien is:



Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-07-2011 23:29 #104508 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Een grijze en een blauwe 144

" van der Marek (GAST)" schreef:
De vroege 140's hadden ook zo'n badge daar, volgens mij dezelfde.

Ah, dat wist ik niet. Weer wat geleerd!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-07-2011 17:42 #104522 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Een grijze en een blauwe 144
De badges van de vroege 140 zijn kleiner dan die van de 1800 en dus niet uitwisselbaar, maar zien er verder hetzelfde uit.
Een volgende keer de badkuip met de schuine kant naar voren op het dak, is iets gestroomlijnder, mischien dan 125 km/h ;)

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-07-2011 01:12 #104582 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Een grijze en een blauwe 144
Jongens het is Volvo, het lijkt hetzelfde maar is het NIET, de driehoek voorop de P1800 is groter én heeft de bevestigingspootjes in de lengte en de 140 in de breedte. Zijn maar details maar is wel belengrijk want dan moet je gaan boren in je motorkap.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.