Ik en mijn rode amazone

Lees meer
04-06-2011 22:02 #103510 door G.T. Meulman
Ik en mijn rode amazone is gemaakt door G.T. Meulman
Ik heb altijd oude auto's geweldig gevonden, als kind al. Mensen kijken er nog wel eens van op, omdat ik een vrouw ben, maar nee, ik heb niet van mijn vriend en ook niet van mijn broers (alhoewel een broer van mij aangestoken is en nu een VW 412 en Ford Mustang heeft). 10 jaar geleden durfde ik de stap te nemen om een rode Volvo Amazone uit 1965 aan te schaffen:

(ik ben degene met de gele broek)


In de sneeuw bij Exloo, reed in alle seizoenen:


Ik heb er erg veel plezier mee beleefd. O.a. een reis naar Tsjechië mee gemaakt (op 1 dag ruim 1000 km gereden, en dat 2x: heen en terug). Van de techniek wist ik nagenoeg niks en ik had de auto in onderhoud bij Nova Classica. Zij leverden prima service en legden altijd uit wat ze gedaan hadden (waarbij het oude en nieuwe onderdeel getoond werd). Maar na een paar jaar was de auto aan een totale restauratie toe. Laswerk, motor-revisie... Ik moest dus sowieso veel geld investeren en besloot de Amazone in te ruilen tegen een witte Volvo P1800 uit 1964. Een overgangsmodel: de koehoornbumpers uit de Jensen-tijd, maar toch gebouwd in Zweden (P1800S). Ook weer een geweldige tijd mee beleefd, o.a. mee op vakantie in Frankrijk (ik haalde 1 op 13 op LPG!).



Maar ik hou van afwisseling en inmiddels had ik een aardige collectie oude auto's opgebouwd:
- 1960 MG A (Inmiddels verkocht)
- 1977 Mercedes 350SL (cabrio voor de zomermaanden)
- 1949 Buick Super Sedanette (zelf gekocht in de VS, schuurvondst, inmiddels aan het restaureren; leerproject voor mij; ik wil steeds meer zelf kunnen doen)
- 1956 Desoto Firedome (goede staat, APK gekeurd, zelf geimporteerd uit de VS)
- 1972 Buick Riviera (project auto, moet nog aan begonnen worden)
- 1930 Franklin 147 (luchtgekoeld, 7-persoons, inmiddels ook begonnen met restaureren, meeste werk zal het houten frame zijn)
- 1986 Mercury Grand Marquis Colony Park (vervoer voor onze honden)

Ja... en je kunt dan niet alles houden, dus om (financiële) ruimte te maken de Volvo P1800 verkocht. Tussendoor nog een Volvo Duett uit 1965 gehad, diende als werkauto en auto om onze honden mee te vervoeren. Op zich reed hij goed, maar de carrosserie was niet in al te beste staat en we (ja, "we", inmiddels woon ik samen met Maarten) wilden daar niet zoveel tijd insteken.


Werkpaard:


Maar enkele jaren later miste ik soms wel mijn oude rode Volvo Amazone. Lekker zuinig (vergeleken met mijn Amerikanen en de Mercedes) en super praktisch, ook in de stad. Dus toch weer op zoek gegaan. Gewoon in Nederland eentje gevonden, uit 1969, met overdrive en een wat zwaardere B20-motor. Iets meer comfort dus, maar toch met de Amazone-charme. Nu wat probleempjes met de oliedruk, maar voor de rest een prima gebruiksauto. Mijn wens? Dat onze kleine Duke van 10 maanden als hij 18 jaar wordt met deze Amazone gaat rijden (al zal hij hem dan misschien wel moeten ombouwen naar electrisch of voor brandstof van die tijd).

Zie hier, mijn huidige Volvo:




Ik heb me voorgenomen hem nooit te verkopen.


Voor degenen die ook geïnteresseerd zijn in mijn andere auto's, zie: www.carrelation.nl (en dan zoeken op lid meulmani)

Mijn vriend Maarten heeft ook een verzameling. Ja, we zijn knettergek...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • luuk verburgh (GAST)
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
04-06-2011 23:31 #103512 door luuk verburgh (GAST)
Beantwoord door luuk verburgh (GAST) in topic Ik en mijn rode amazone
Leuk verhaal enne veel plezier met je mooie Amazon!

groeten van mij en mijn volvo ('s)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Martijn Koning (GAST)
  • Martijn Koning (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
20-08-2011 20:07 #105543 door Martijn Koning (GAST)
Beantwoord door Martijn Koning (GAST) in topic Ik en mijn rode amazone
Leuk verhaal en een mooie verzameling. En het is dat je het zelf zegt....

Mijn Volvo projecten: www.volvo142-deluxe.blogspot.com

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-08-2011 01:33 #105555 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Ik en mijn rode amazone
Ik zal me in het rijtje 'knettergekken' aansluiten, want een rode '67 Amazon 122-S met B18D motor was mijn eerste wagen in 1976.
Destijds ging ik geneeskunde studeren in Amsterdam, een half leven verder ben ik nog steeds 'knetter' en vele Volvo's gingen door mijn handen.
Zo'n Amazon blijft toch trekken, ik had en heb een hele verzameling en vorig jaar na ziekte en tijdelijke inkomsten vermindering mijn cypres groene '61 P1200 verkocht en de grijze '71 164.
De wagen was perfect maar de trommelremmen en de povere B16B naar normen van 2011, maakten dat hij veel te weinig werd gebruikt. Als er op dit forum nog geïnteresseerden zijn, hij staat bij de Gallery te koop.

Gelukkig ben ik op mijn pootjes terecht gekomen en heb weer een groene '69 Amazon gekocht, staat bij de plaatwerker.
Afgelopen januari kon ik een hal huren in het havengebied van Arnhem, een Stichting opgezet met drie vrienden voor de exploitatie, en dit is enorm leuk. Hier is een jongensdroom in vervulling gegaan.
Wat een luxe om lekke drroog, warm en met goed gereedschap op de brug aan je Volvo te sleutelen.

De collectie is inmiddels uitgebreid met 2x 164, 2x Amazon (1 sloper) en een 144-S die helemaal gerestaureerd is.
Ben rustig bezig een bordeaux rode 164 op te bouwen, en sinds vandaag is er een '72 164E bij gekomen. Rijdend met wat laswerk aan de achterschermen en reservewiel bakken, maar deze échte Zweed is verder nog heel goed.
De Amazon is mogelijk al verkocht, dan toch maar weer opzoek naar zo'n rode (kleur 46 Kirschrot) Amazon....

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-08-2011 01:36 #105556 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Ik en mijn rode amazone
PS wat jammer dat de LPG vuller in de zijkant is geplaatst, dat kan prachtig worden weggewerkt in de reflector aan de achterzijde, maar de wagen ziet er verder prachtig uit !! Veel plezier ermee

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jaap Koning (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
16-09-2011 17:52 #106084 door Jaap Koning (GAST)
Beantwoord door Jaap Koning (GAST) in topic Ik en mijn rode amazone
Helemaal eens met Ed, zo'n Amazon blijft trekken. Onlangs een kopie van mijn auto van toen gekocht, een groene 122S uit 1968. Mijn Golf Gti is praktisch gezien een prima auto. Maar je mist toch een 'oude heer', waaraan je iedere week even gaat rommelen, wat poetsen, iets losschroeven en hopen dat ie lang moet blijven leven. Die liefde wordt terugbetaald met een dankbaar gegrom bij het starten en geslurp van de carburateurs bij het rijden (valt mee 1:10). Alles werkt nog, zoals de bekende zenuwachtig tikkende benzinemeter. De rode of groene Amazon vind ik het mooist. Groeten, Jaap

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.