Geldig chassisnummer voor VIN?

• Frank van Oosterhout
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • P544 B 1960, idem als donor auto, P130 uit 1969
Meer
27-01-2026 18:25 #1479755 door Frank van Oosterhout
Geldig chassisnummer voor VIN? is gemaakt door Frank van Oosterhout
Goedendag allen die mij willen helpen met de onderstaande vragen.
Na vele jaren rust in opslag probeer ik mijn P544 B, motor B16A, vermoedelijk M40 versnellingsbak, typenummer P544-11194 en chassisnummer 316437 en voormalig kentekennummer 56-45-ND weer in orde te brengen. De 9 in het type nummer wijst op assemblage buiten Zweden.
De auto heeft een bewogen geschiedenis waarbij een brand in een loods net werd overleefd. Helaas is het kentekenbewijs verloren gegaan en ook nooit geschorst.
Nu maak ik aanstalten om de RDW een vooronderzoek te laten doen teneinde een VIN te krijgen en straks bij een technische kleuring niet meteen identificatie problemen te krijgen.
    Een foto van het plaatje en het ingeslagen chassisnummer is bijgevoegd. Beide bevinden zich, gezien in de rijrichting, rechts boven op het schutbord.
Vragen: is dit voor deze wagen de juiste plaats voor het ingeslagen nummer? Is het verticaal ingeslagen nummer zonder sluittekens etc. zo een geldig nummer? Maak ik bij een vooronderzoek van de RDW enige kans op een VIN? Is er ergens zichtbaar bij welke assemblage buiten Zweden deze auto in elkaar is gezet? Waar of bij wie van de Volvo organisatie kan je tegenwoordig terecht om meer informatie te achterhalen?

Wie kan mij op weg helpen?
Groet van Frank

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-01-2026 19:36 #1479772 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Geldig chassisnummer voor VIN?
Tot medio 60-er jaren was er geen chassisnummer ingeslagen, het chassisnummer stond dus uitsluitend op het typeplaatje.
Omdat dit fraudegevoelig was is besloten om het chassisnummer daadwerkelijk in de carrosserie in te slaan.
In de loop der jaren is, bijvoorbeeld bij import etc., het chassisnummer dus alsnog in de carrosserie ingeslagen. Daarvoor zijn wel wat logische plaatsten aan te wijzen maar de uitzonderingen bevestigen de regel. Bij een Amazon hebben we het uiteindelijk in de kofferbak gevonden!!!

Als de RDW opnieuw een kenteken moet afgeven is het van belang dat je aan kunt tonen dat jij eerlijk aan die auto gekomen bent en dat de auto niet omgekat is.
Helaas zijn de oorspronkelijke kentekenpapieren verloren gegaan; dat is lastig maar je schrijft dat het een slapend kenteken is.
Het ingeslagen chassisnummer ziet er, getuige de roest, wel eerlijk uit.

Dus even goed kijken op de site van de RDW, de auto op een trailer zetten en laten schouwen op een RDW station.
Succes.

PS bij het archief van Volvo in Zweden kun je wel info opvragen t.a.v. productiegegevens etc maar ik weet niet in hoeverre jou dit gaat helpen.

• Jan Venema
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
28-01-2026 20:33 #1479776 door Jan Venema
Beantwoord door Jan Venema in topic Geldig chassisnummer voor VIN?
Goedenavond Frank,

Had je al bericht gedaan pas geleden.
Auto is ven een clublid V44 Vereniging geweest oa. in de ledenlijst 1976.
We komen dus mogelijk verder. Denk dat de auto wel origineel is verkocht in Belgie (of mogelijk Duitsland) en in 1970 dit kenteken 56-45-ND gekregen.

Ga morgenochtend even graven in de ledenlijst van 1976 en mogelijk andere.
Wordt vervolgd. Stuur nog maar even bericht naar : coordinator-dic@volvokv.nl

Met groet&
Jan Venema

• Frank van Oosterhout
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-01-2026 18:06 #1479793 door Frank van Oosterhout
Beantwoord door Frank van Oosterhout in topic Geldig chassisnummer voor VIN?
Dank je wel Han,
Wat mij vooral boeit is het feit dat er eerder door de RDW voor deze auto een kenteken is afgegeven, 56-45-ND. Als de RDW dat op 18 augustus 1970 deed, wellicht bij import (zie de aanwijzingen van Jan Venema) en dat kenteken nog een keer bevestigd heeft bij overschrijving op mijn naam op 9 juni 1976 dan ga ik er, wellicht naïef, van uit dat bij het ontbreken van sporen van geknoei (omkatten) er nu geen bezwaar tegen een VIN kan bestaan. Een nieuw kenteken komt daarna als het voertuig weer  een auto is geworden. Ik heb ook nog wat foto's uit de oude doos waar de auto rijvaardig en met nummerplaten op te zien is. Uiteraard is dat geen hard bewijs van wat dan ook, behoudens het zichtbaar zijn van de brandschade. En ik ga er zeker mee naar de RDW.
Wat is het e-mailadres van het archief van de Volvo company?
Groet van Frank

• Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-01-2026 20:09 #1479796 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Geldig chassisnummer voor VIN?
Als je een mail stuurt met het chassisnummer dan krijg je een overzicht wat er bekend is in het archief.

adm.historical.archive@volvo.com

• Jan Venema
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
29-01-2026 21:44 #1479797 door Jan Venema
Beantwoord door Jan Venema in topic Geldig chassisnummer voor VIN?
Hoi Frank,

Het kan wezen dat het chassisnummer in de rechtersnip (gedeelte waar de motor eigenlijk op rust) aan de rechterbinnenzijde boven de vooras is ingeslagen.
Dit gebeurde met de geassembleerde auto's die bij Beijnes in Beverwijk werden geassembleerd. Maar in die tijd werden er ook nog Volvo's in België op kleine schaal in Alsemberg (bij Brussel) in elkaar gemonteerd. Voor Beijnes : zie de website van Rene Mathot
Verder zou je kunnen kijken of de voor en of achteruit de tekst onderaan de hoeken heeft met Staalglas Amsterdam.
Heb inderdaad gezien dat je de auto in 1976 al had en  je kan daarvan ook een kopie van mij ontvangen, net als die van 1988. Ook in de digitale lijst staat het chassisnummer in de lijst van 2014 (zie Documentatie -> Kentekens en chassisnummers -. chassisnummerlijst 444 / 544)
Dan heb ik nog wel een mailadres van je nodig.

Met groet&
Jan Venema

• Frank van Oosterhout
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2026 14:08 #1479804 door Frank van Oosterhout
Beantwoord door Frank van Oosterhout in topic Geldig chassisnummer voor VIN?
Dag Han en Jan

Dank voor het e-mailadres van het archief van Volvo. Ongeveer gelijktijdig kreeg ik het ook van Jan, waarvoor uiteraard ook dank.
Gisteravond laat een e-mail gestuurd met een verzoek om productie data bij het serienummer. Vanochtend al een antwoord met de gegevens en een kopie van een folder van de 544 B voor de Belgische markt. Nu weet ik ook zeker dat er een M40 in moet en geen M4 en ik kan het serienummer van de B16 motor vergelijken want ik denk dat ik het originele blok nog heb. Zo wordt het geheel steeds beter identificeerbaar.
Vervolgens na mijn bedankje voor deze snelle en accurate reactie nog een e-mail over de betekenis van de '9' in het typenummer gekregen, nu dus bevestigd van de zijde van de fabrikant. En een kleine uitleg over de opstart van de productie in België Gent. Daarbij een leuke foto die ik nog niet kende, bijgevoegd.
Het vermoeden bestaat nu dat het ingeslagen chassisnummer aangebracht is bij import in België of bij import van België naar Nederland. Dat zou een actie van de douane kunnen zijn geweest. Ad Koenders stuurde mij een foto van een vrijwel identieke 544 B, zelfde kleur en bekleding, waarbij er geen nummer naast het typeplaatje ingeslagen was en op het typeplaatje 11134 stond, dus geheel gefabriceerd in Zweden. Dat sluit dan mogelijk aan bij de op het forum te lezen aanwijzingen dat er bij de Volvo's voor de Zweedse markt tot de zestiger jaren (1960-1961?) geen serienummers ingeslagen werden.

Wordt vervolgd.
Bijlagen: