245 1978 special delevery..

Lees meer
19-06-2022 22:27 #199430 door 13677-dummy
245 1978 special delevery.. is gemaakt door 13677-dummy
Hallo allemaal, ik heb een 78'er 245 op een veiling gekocht. Nu blijkt volgens het chassisnr dat het een special is. Hola.. Het is heel wat complexer dan mijn dagelijke 245 van 1976 met carb. Het idee was dat deze mijn dagelijkse moet gaan vervangen, maar nu twijfel ik.. 
. Deze heeft inspuiting, een (kunst)lederen interieur , de bediening van de verwarming is met 3 knoppen ipv de schuifjes. Verder viel mij op dat de remleidingen aan de achterkant er anders uit zien en er een versteviging aan het chassis zit, waarvan ik mij heb laten vertellen dat bij een aanrijding van achteren de krachten naar de achterwielophanging verplaatst worden, zodat de tank niet beschadigd.. Zo zullen er nog wel meer dingen anders zijn.. 
De '78er heeft zeker 30 jaar stilgestaan in een droge verwarmde schuur in een verzameling. Hierdoor is ie relatief goed gebleven. 
Hoe speciaal is een special? :-) Is er docu van de verschillen? Wat is een reele waarde, nu en straks met apk? Ik zou graag het fijne willen weten van het inspuitsysteem. Doen is leren, maar wie zou mij daarbij willen helpen? 
Afijn, heel veel vragen. Ik ben heel benieuwd! Groet, Jeroen 
 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
20-06-2022 12:05 #199431 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic 245 1978 special delevery..
Hallo Jeroen,

Zo te zien is deze 245 geschikt gemaakt voor de amerikaanse markt, hierop wijzen de lampjes aan de zijkant en de kachel die geschikt is voor airco.
Je schrijft niet of de airco daadwerkelijk is ingebouwd.

Om aan de emissie eisen in Amerika te voldoen werd de motor ook van injectie voorzien. In de Volvo garage waar ik vroeger werkte werd bij dit soort motoren vaak een gasinstallatie ingebouwd omdat de motoren bepaald niet zuinig te noemen zijn,

Al met al een doorontwikkeling van de 145 tot aan de polar uitvoering in 1992. 

Over het injectiesysteem staat veel op de site van de VKV, zie ook de Volvo academy. Als je een keer langs Utrecht rijd wil ik wel even op de brug kijken of de achterwielaandrijving inderdaad bijzonder is of gewoon de gebruikelijke doorontwikkeling.

gr. Cor.
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.