welk type motor is dit?

Lees meer
11-04-2022 13:49 #198536 door Lo Bouwens
welk type motor is dit? is gemaakt door Lo Bouwens
Ik lees veel over de verschillende motortypes in de Amazon..Ik weet alleen dat mijn combi een B18 motor heeft, maar welke uitvoering? Kan iemand mij op basis van deze gegevens op mijn motorblok uit de droom helpen: B18, VOLVO, 4968, KBO, 4118201 (zie foto). In de topics wordt vaak gesproken over een M40 of M41 motor. Dat schijnt relevant te zijn voor het type overdrive dat past, J of D.
De motor en bak zijn nu nog bij een revisiebedrijf en de motor is binnenkort klaar. Als ik een overdrive zou kunnen vinden kan die er nu nog vrij makkelijk aan gemonteerd worden .
Graag wat uitleg.
 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-04-2022 13:57 - 11-04-2022 14:02 #198537 door Stijn v.d. Linde
Beantwoord door Stijn v.d. Linde in topic welk type motor is dit?
Hoi Lo,
Je haalt twee zaken door elkaar ben ik bang.
M40/M41 is het type versnellingsbak en hoeft niet afhankelijk van de motor te zijn. 
Het motornummer die je noemt kan je wel opzoeken
4968 = B18
Vervolgens zie ik 21 staan, dat zou dus een B18D moeten zijn uit 1966 met dubbele SU HS 6 carburateurs.
Het nummer daar weer achter is auto-specifiek en is leuk om te checken bij het Volvo Museum of je 'matching numbers' hebt.
Bij een B18D hoort een M40 bak.
Het typeplaatje in het motorruim kan vervolgens vertellen wat erin hoort te zitten.
Een overdrive hoort bij een M41 en officieel niet bij de M40.

Edit: het gaat trouwens alleen om de nummers bovenaan (het stukje niet-rood). Het nummer daaronder is mogelijk gebruikt voor de productie, maar kan je voor zover ik weet nergens terugvinden. Mogelijk is dat vergelijkbaar met het 'body-nummer'- plaatje dat op de auto is geschroefd.

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Sjef van Giersbergen
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
11-04-2022 15:17 #198538 door Sjef van Giersbergen
Beantwoord door Sjef van Giersbergen in topic welk type motor is dit?
Hoi Lo,
Een overdrive vraagt om een M 41 bak. Een M40 bak heeft een korte uitgaande as, maar is om te bouwen naar een M41. Daarvoor heb je nodig: een lange uitgaande hoofdas voor J- of D-overdrive, een schakelaar bovenop het deksel, een flens (verbindt versnellingsbak met overdrive) en je moet de niveauplug hoger monteren ivm grotere hoeveelheid olie.
Be B18 had een D-overdrive, de B20 een J-overdrive. Onderdelenvoorziening voor de D is slecht. Ik zou daarom altijd voor een J-type gaan Die zijn er nog wel, is bovendien sterker is en de hoofdas is nog leverbaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-09-2022 17:00 #200167 door Lo Bouwens
Beantwoord door Lo Bouwens in topic welk type motor is dit?
Heel duidelijke antwoorden waarvoor hartelijk dank, zij het laat (excuus).. De motor is intussen gereviseerd, maar het is blijkbaar niet de originele, want de auto is uit 1965 en dit motornummer uit 1968. Voor mij echter geen probleem. Van het idee een  overdrive te zoeken heb ik afgezien. Ook zonder al dergelijke aanpassingen is er nog genoeg werk aan de auto.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.