originele(?) motor 245

Lees meer
13-06-2021 21:04 #194471 door Ad Beumer
originele(?) motor 245 is gemaakt door Ad Beumer
Ik heb een paar maanden geleden een leuke 245 uit 1979 gekocht. Daarvan was bekend dat hij mogelijk ooit een nieuwe motor heeft gekregen en dus ben ik maar eens op onderzoek uitgegaan.

Op de grill staat in grote letters 245 GLE en dat geloof ik ook wel. De kleur en interieur zijn in ieder geval typisch GLE.

Wat een beetje raar is dat volgens wikipedia de 245 GLE met een B21E-motor werd geleverd. Dat zegt niet alles, maar de mijne heeft waarschijnlijk een B21A. In ieder geval heeft hij geen injectie, maar zit er wel een dikke carburateur bovenop. Daarbij is aan het schutbord te zien dat daar het een en ander aan versleuteld is. Dat alles maakt het verhaal van een andere motor aannemelijk.

Ik heb volvo200.org gevonden waar ik op basis van het VIN-nummer heel eenvoudig de originele motor zou moeten kunnen vinden. Maar helaas, op het chassisnummerplaatje staat niet het volledige VIN-nummer. Wat ik heb is '2454 M 1 260366', zie foto. Misschien staat er wat ontbrekende informatie bij 'version type'. De '245-410-3121-10' zou ik kunnen lezen als 254-41..., dus misschien toch een B21A? Ik kom er even niet uit, dus ik gooi het maar in de groep. Iemand een idee?

Voor de volledigheid: hij heeft 4 versnellingen met overdrive, op de motor staat als ik het goed lees nummer 1000150.
 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.