volvo amazon 133GT of 122S?

  • Mathijs Molenschot (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
24-10-2016 21:43 - 24-10-2016 21:45 #164442 door Mathijs Molenschot (GAST)
volvo amazon 133GT of 122S? is gemaakt door Mathijs Molenschot (GAST)
Dag volvo-liefhebbers

Ik ben sinds enkele weken trotse eigenaar van mijn 3e volvo amazon. Deze heb ik gekocht van de 2e eigenaar die de motor 5 jaar geleden heeft laten reviseren maar er nadien jammergenoeg niet heeft mee gereden en buiten laten staan). Met enkel jammere roestplekken tot gevolg. Hijzelf kocht deze wagen van de eerste eigenaar, een oude dokter, die hem nieuw had gekocht en 20 jaar geleden volledig liet restaureren.
Omdat de wagen enkele kenmerken vertoonde van de GT reeks en wat opzoekwerk naar het chassisnummer denk ik dat het mogelijk gaat om een 133GT. Ik ben alleen niet helemaal zeker van mijn stuk aangezien ik tegenstrijdige dingen lees op verschillende forums.
Het gaat om een amazon met een B20 blok ( dubbele SU carburator) uit 1969 met typenummer 13341S. Klopt het dat dit een 133GT is? Hier zijn enkele foto's om de Gt kenmerken te tonen die er op staan.














Als iemand me verder kan helpen. Zeer veel dank!

Groeten ,
Mathijs

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-10-2016 21:56 #164445 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic volvo amazon 133GT of 122S?
Wow, gave vondst!
Volgens mij: 133GT = 122s met B20b motor
Zie ook de vondst van Arjan (in mindere staat) een paar jaar terug www.volvokv.nl/forum/ik-en-mijn-volvo/17...on-133gt-1969#102908
Gezien de 9 in je chassisnummer vermoed ik dat hij in België geassembleerd is (in elk geval niet in Zweden).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-10-2016 17:38 #164461 door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic volvo amazon 133GT of 122S?
Een 133 GT bestaat eigenlijk niet, het is een 122S GT. Dat men dit model aanmerkt als 133 GT komt naar mijn optiek door de eerste drie cijfers van het chassis nummer nl 133, maar dat zegt niets over het al dan niet GT zijn. De GT uitvoering is door een GT stuur en het GT kofferbak embleem te voeren, het spatbord embleem is 122 S.
Als je het goed beschouwd is het een gewone amazone met een B20b motor en een GT stuur en kofferbak embleem, geen overdrive, geen slaapbeslag, geen toerenteller, geen spatbordspiegels, geen mistlampen ect zoals dat op de 123 GT wel standaard zit.
De 133 GT (laten we zo maar blijven noemen) was destijds 1000 gulden duurder dan de standaard uitvoering de 121
met B20 A motor, deze had als eerste drie letters van het chassisnummer 131.
De 133/122S GT zijn vrij zeldzaam.
Ik persoonlijk heb in 1975 een 133/122S aangeschaft, bouwjaar 1969. Merkwaardig genoeg zat daar een B20 motor in met 1 carburateur, ik heb me daar toen niet druk om gemaakt de auto was 6 jaar oud en nog geen 100000 km gereden, nu heb ik er een B20 B motor in, een overdrive, slaapbeslag, toeren teller, mistlampen zodat de auto wat meer past bij de kreet 133 GT.
Als er meer mensen zijn die wat meer weten over deze uitvoering dan hoor ik het graag.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Mathijs Molenschot (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
25-10-2016 22:28 #164467 door Mathijs Molenschot (GAST)
Beantwoord door Mathijs Molenschot (GAST) in topic volvo amazon 133GT of 122S?
Bedankt voor de reacties. Ben al heel wat wijzer geworden over dit type amazon. :)
Weet iemand toevallig hoeveel wagens er van dit type geproduceerd zijn? En hoeveel er nog rond rijden in Nederland en België?

Wat ik me ook afvroeg is wat het precieze verschil is tussen de motoren van de 122S GT en de 122S. Een kennis van mij heeft namelijk een 122S maar deze is motorisch minder krachtig hebben we al gemerkt. Ik heb namelijk ergens op een forum gelezen dat de 122SGT met B20B de krachtigste uitvoering was van de Amazon's met 118 pk. Klopt dit?

Alvast bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-10-2016 23:15 #164469 door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic volvo amazon 133GT of 122S?
Hoeveel wagens er geproduceerd zijn in de uitvoering 133 GT kan ik niet nagaan omdat in mijn gegevens het totale aantal staat vermeld met de serie letter S en dat waren er 27500, met de serie letter T (1970) waren dat er 19918.
Het verschil tussen de motoren van een 122 S en een 133GT zijn er niet, het waren de zelfde motoren, eigenlijk waren het de zelfde wagens alleen de een had een GT stuur en GT embleem op de kofferbak en de ander (122S) niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-10-2016 21:10 #164496 door Ad Adriaansen
Beantwoord door Ad Adriaansen in topic volvo amazon 133GT of 122S?
de verschillen met de 122S zijn inderdaad beperkt, maar toch leuk om net een apart type te kunnen rijden. Onze Amazon is "per ongeluk" een 133GT doordat we voor de sterkste motor gingen. Daarbij hebben we de auto opgeleukt met hoofdsteunen, overdrive, minilites, mistlampen etc.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-10-2016 00:56 #164566 door Cor Mulder
Beantwoord door Cor Mulder in topic volvo amazon 133GT of 122S?
Wellicht kan ik enig licht in het 133GT-verhaal brengen.
Voor het modeljaar 1967 presenteerde AB Volvo in haar 'Volvo Extra Nieuwsbulletin' het nieuwe model 144.
Verderop in dit nieuwsbulletin werd gemeld dat er (naast de 144) een nog grotere keuze van Volvo modellen was:
'Teneinde te voldoen aan de verlangens van zeer sportieve cliënten heeft Volvo haar personenauto-programma uitgebreid met een GT-versie'. Dit was dus de 123GT met het 115 pk B18B blok (ook gebruikt in de P1800S en de 144S) en in de kleuren wit, rood en donkergroen.
Naast de 123GT werden in het bulletin als Amazon-typen de 131 en 132 (2-drs), de 121 en 122 (4-drs) en de 221 en 222(combi) genoemd.
Importeur Niham wilde vooral de 144 promoten en had wat minder belangstelling voor de 123GT, die ook als (te) duur werd gezien (fl. 14.750,-).
In de folder van het modeljaar 1968 (P-serie) wordt naast de 121 en 122S ook nog de 123GT genoemd, terwijl die in 1968 niet meer standaard is geleverd in Nederland. Als alternatief voor de 'sportieve rijder' kwam er een zgn. GT-versie: een 122S met een GT-stuur, een GT-embleem op de achterklep en het 115 pk B18B blok. Op de voorspatborden de 122S-emblemen. Deze uitvoering was er alleen voor de Nederlands-Belgische markt en heeft het typenummer 133941 (assemblage in België).
In andere landen was in 1968 (P-serie), 1969 (S-serie) en 1970 (T-serie) de 122S in gewone uitvoering (typenummer 133341) en werd de 123GT (133351) nog wel geleverd.
De meeste extra accessoires die standaard op de 123GT zaten konden naar wens bij elke Amazon worden aangeschaft.
Opvallend is dat Volvo voor het modeljaar 1968 de typen 121 en 122 noemt, terwijl het om de tweedeurs-uitvoering ging.
Voor het modeljaar 1969 noemt Niham in haar nieuwsbulletin de Amazon typen 131 (fl. 11.475,-) en 133GT (fl. 12.375). De laatste met het 118 pk B20B blok.
De 133GT was er dus in twee series: de P-serie met het B18B blok en de S-serie met de B20B en verkrijgbaar in de gangbare kleuren van beide modeljaren. Het is mij niet bekend wat de precieze productieaantallen van de !33GT zijn.
Vermoedelijk zijn er in Nederland nu minder 133GT's dan 123GT's (later zijn er relatief veel 123GT's ingevoerd).
Als bijlage een foto met een '133GT-embleem' die ik op het parkeerterrein bij de Volvobeurs heb gespot. Leuk gedaan.

Vriendelijke groet,

Cor Mulder
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-10-2016 09:27 #164568 door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic volvo amazon 133GT of 122S?
Dag Cor, een compleet verhaal over de 133 GT, wat eigenlijk een 122S GT is naar mijn mening, maar dat heb ik eerder aangegeven. Ik heb geen folders meer uit die tijd, dus kan ik niet nagaan of deze wagen ook als 133GT in de folder stond, denk het niet zal wel 122S geweest zijn, weet jij dat?.
Leuk detail is Cor dat de foto van het spatbord embleem "133 GT " van mijn auto is, ik heb van een 123 GT embleem een 133 GT embleem gemaakt, ik vond dat beter passen bij auto, knap dat je het opgemerkt hebt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-10-2016 12:22 #164569 door Cor Mulder
Beantwoord door Cor Mulder in topic volvo amazon 133GT of 122S?
Dank voor je reactie, Kees. Een leuke en creatieve oplossing wat jouw 133GT-embleem betreft.

Als bijlagen heb ik een folder van 1968 en twee gedeelten uit de Volvo nieuwsbrief van de importeur over de 1969 modellen. In de folder van 1968 worden de typen van de 120-serie genoemd en in de nieuwsbrief worden de 131 en 133GT genoemd (ook in de prijslijst). Sowieso is het documentatiemateriaal waarin de 133GT specifiek wordt genoemd zeer beperkt.
De naam 122S GT ben ik nergens in folder-/brochuremateriaal tegengekomen. Ik vermoed dat dit in de volksmond werd gebruikt om het verschil met een 'gewone' 122S duidelijk te maken.

Wat het verschil in kracht tussen de motoren van de 122S en de 133GT betreft: dat hangt af van welk type motor er in de gewone 122S zit: de B18D met 100 pk of de B18B met 115 pk (de M-serie/P-serie). De S-serie met de B20B (118 pk) is de meest krachtige.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Peter (V44 regio zuid-west)
  • Peter (V44 regio zuid-west)'s Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
30-10-2016 21:18 - 30-10-2016 21:28 #164605 door Peter (V44 regio zuid-west)
Beantwoord door Peter (V44 regio zuid-west) in topic volvo amazon 133GT of 122S?
Ls,
Mooie onderwerp, zie foto van orginele type plaatje, in
deze volvo amazone Bj 1968, zit en orginele b18b motor
Groet Peter


Peter,
sinds 1993 eigenaar:
“Zeeuws-Vlaamse” Volvo 133 GT B18b,
(matching numbers)

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.