Wat voor type rijd ik?

Lees meer
10-05-2016 21:46 #160281 door Jorn Venema (GAST)
Wat voor type rijd ik? is gemaakt door Jorn Venema (GAST)
Hallo, mijn naam is Jorn en ik rijd in een 240GL uit maart '85. De auto is geïmporteerd uit Frankrijk en ik heb er dan ook een Frans instructieboekje voor de Volvo 240GL bijgekregen. Nu ben ik echter zeer benieuwd naar het motortype maar blijkt het plaatje onder de motorkap verdwenen te zijn. Het kentekenregister geeft in ieder geval aan dat het om een 2.3 gaat en ik weet van mijn garagehouder dat ik een CAI-injectiesysteem heb (als ik dit goed zeg). Maar nu zie ik op de aankoopformulieren uit maart '85 dat het type 244 betreft. Waarom heb ik dan 240 als type aanduiding en ziet de RDW dat ook zo?

Ik hoop op enige duidelijkheid.

Met vriendelijke groet,
Jorn

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Saskia De Vos
  • Saskia De Vos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
11-05-2016 16:38 #160305 door Saskia De Vos
Beantwoord door Saskia De Vos in topic Wat voor type rijd ik?
Hallo Jorn, welkom op het forum.

Welk 'plaatje' onder de motorkap bedoel je juist? Toch niet waar het chassisnummer op staat?

Het motornummer - wat je dus nodig hebt - staat op het blok zelf. Aan de rechterzijde, tussen oliefilter en motorsteun. Of achter de verdelerkap; daar is volledige nummer het ingeslagen.

Maak eens wat foto's van wat onder de kap zit en details van het blok, dan zullen de experten hier je vast wel meer kunnen vertellen.

Als ik me niet vergis hanteerde Volvo vanaf modeljaar 1986 enkel nog de typenummers 240 en 260 in plaats van 242, 244, 245, 264 etc.. Dus '240' is de algemene aanduiding en op zich dus niet incorrect. Alle 244's zijn dus '240's', maar niet alle '240's' zijn 244's ;) Ik zou me trouwens niet blind staren op wat de RDW heeft geregistreerd, daar zitten wel vaker allerhande kemels tussen..

...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-05-2016 18:14 #160309 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Wat voor type rijd ik?

Saskia De Vos schreef : Als ik me niet vergis hanteerde Volvo vanaf modeljaar 1986 enkel nog de typenummers 240 en 260 in plaats van 242, 244, 245, 264 etc..

Misschien in België en Frankrijk, maar in NL was dat vanaf 1984 het geval, hetgeen ook de keuze van de RDW verklaart.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-05-2016 22:17 #160318 door Jorn Venema (GAST)
Beantwoord door Jorn Venema (GAST) in topic Wat voor type rijd ik?
Bedankt voor jullie reacties. Ik ben het typeplaatje nummer 4, links boven het voorwiel plots kwijtgeraakt. Helaas. Echter, door jullie tips ben ik er achter gekomen dat ik eigenlijk een 244 rijd. Met een volgens mijn garagehouder KAI (of CAI)- injectiesysteem. Maar wat voor motortype rijd ik dan? Ik heb enkel een een instructieboekje voor de 240GL. Ik ben wel erg benieuwd. Saskia, de ingeslagen motornummers vind ik tot nu toe moeilijk te lezen en daarom moeilijk te interpreteren. Er staan zelfs getallen met letters ondersteboven.. Maar fijn, ik heb het idee dat ik nu aardig op weg ben om uit te vinden wat er onder mijn motorkap ligt. Ik hoop op jullie respons.

Groet,
JOrn

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Saskia De Vos
  • Saskia De Vos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
18-05-2016 17:33 - 18-05-2016 17:35 #160533 door Saskia De Vos
Beantwoord door Saskia De Vos in topic Wat voor type rijd ik?
@ Gert: dat kan zijn, ik weet het exacte jaartal niet.

Mooie kar, met de turboneus, zelfs!

Uitvogelen welke motor je juist hebt, is heel simpel aan de hand van het chassisnummer. Als de motor tenminste in de loop der tijden niet werd gewisseld. Je weet het enkel absoluut zeker met de motorcodes op het blok zelf.

Via deze link kan je de vincode (chassisnummer) ontcijferen: Klik

Daaruit blijkt:

YV1: personenwagen
244: model; type 244
24: motor; B19E of B200E
3: versnellingsbak; M47
F: modeljaar; 1985
1: fabriekscode; Zweden (Torslanda)
111193; motornummer

Gezien het modeljaar (1985) zal het eerder om een B200 (1985 - 1995) gaan en niet een B19E (tot/met 1984). De "E" staat voor injectie. Zowel B19 als B200 wijst op een 2.0L motor, en dus niet een 2.3L.
Dus ofwel heeft de RDW een fout gemaakt, ofwel ligt er inmiddels een 2.3 in het vooronder. Ik heb niet genoeg kennis om louter aan de uiterlijke kenmerken uit te maken welke motor je Volvo heeft. Dat is meer voor de kenners hier (iemand?).

Meer details over de B200;

Early B200 and B230, years 1985 to 1988

These are found in Volvo 240, Volvo 300 and Volvo 740 series cars.

Stroke: 80 mm
B200 bore: 88.9 mm
B230 Bore: 96 mm
Con-rod lenght (c to c): 152 mm
Crankshaft main journal diameter: 55 mm
Con-rod's bearing's journal diameter: 49 mm
Wrist pin diameter : 23 mm
Piston height: 39.7 to 41.9 mm
Firing order: 1-3-4-2

Bron


...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-05-2016 19:25 #160535 door Jorn Venema (GAST)
Beantwoord door Jorn Venema (GAST) in topic Wat voor type rijd ik?
Bedankt allen, nu heb ik ineens een torboneus (Saskia, waar basseer je dat op met mijn waarschijnlijke 200E) Wauw.. Volgens de typeplaatjes heb ik inderdaad een B200. Doch spreken de buren over een DC 60 wanneer ik vertrek. Misschien er toch eens een expert naar laten kijken?
Groet, 6

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Saskia De Vos
  • Saskia De Vos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
18-05-2016 22:15 #160540 door Saskia De Vos
Beantwoord door Saskia De Vos in topic Wat voor type rijd ik?
KAI/CAI? DC60? Nooit van gehoord. Ga het niet te ver zoeken, B200E is alles wat je hoeft te weten. Met modeljaar, motortype en vin-code heb je in principe alle info nodig voor onderhoud en het vervangen van onderdelen.

De "turbo-neus" is slechts een bijnaam voor de enigszins vooruitstekende grille en meer geprononceerde motorkap die je auto heeft. Kwam aanvankelijk enkel voor op de 26x dacht ik, en de turbo's, maar werd ook toegepast op de modeljaren 1983 t/m 1985. Dus in die zin komt het wat minder vaak voor. De vroege modellen 240 hadden dan weer een "flatnose" (motorkap had vooraan een rechte rand).

...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-05-2016 00:21 #160542 door Jorn Venema (GAST)
Beantwoord door Jorn Venema (GAST) in topic Wat voor type rijd ik?
Dank voor je antwoord Saskia. Mijn garagehouder beweerd nu ik verneem dat ik een injectiesysteem genaamd "CI" heb. Met het geluid van de DC60 bedoelen mijn buren op één of andere manier een vliegtuigmotor. Ik ga er nu vanuit, gezien jullie info dat ik een B200E rijd. Wel leuk om te weten dat ik een turbo-grill heb :) Ik ga morgen naar de Serva dealer in Amersfoort voor bevestigng.

Groet,
Jorn

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.