automaat of 4-bak

Lees meer
06-04-2014 14:36 #139436 door Joop van Putten
automaat of 4-bak is gemaakt door Joop van Putten
Ik heb een Amazon 122S uit 1967. Amerikaanse import.
De B18 is in het verleden vervangen door een B20
Volgens het chassisnummer (132461) zou er een automaat (6) in moeten zitten, maar ik heb een 4-bak met overdrive.
Kan een automaat vervangen worden door een 4-bak of klopt er iets niet?

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-04-2014 14:50 #139438 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic automaat of 4-bak
Kan inderdaad Joop, er moet dan een ander vliegwiel op motor en voor de rest is het allemaal standaard maar wel een hele job om om te bouwen. Mogelijk is deze wissel samen gedaan met de B20. Verder zou ook de hele "armen en benen fabriek" voor de bediening van de automaat verwijderd moeten zijn inclusief het aangepaste zwarte stuurhuis kapje met wijzer. Dan moeten natuurlijk ook je voetpendalen aangepast zijn. Als ik me niet vergis zit er in het schutbord naast de stuurstang een extra gat waar het stangen stelsel uit kwam voor je automaat. Hier zou je even naar kunnen kijken, dan weet je het zeker dat het orgineel een automaat was.

Groeten, Rob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-04-2014 20:57 #139452 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic automaat of 4-bak
Ik zie geen restanten van een automaat, maar het kan aan mijn gebrekkige technische kennis liggen.
Vraag ik me toch af waarom iemand al die moeite doet. Andersom is nog enigszins voor te stellen.

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-04-2014 16:43 #139475 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic automaat of 4-bak

"Joop van Putten" schreef:
Vraag ik me toch af waarom iemand al die moeite doet.

Uitgerekend in de USA, waar de automaat zo wijdverbreid is, is (was) het vervangen van de BW35 automaat in de Amazon (of latere types) door een handbak een populaire conversie. Dat heeft te maken met het feit dat de koppelomvormer van de BW35 een aanzienlijk deel van het (toch al niet royale) vermogen van de B18/B20 wegneemt. Dus is de topsnelheid wat lager, maar vooral frustrerend is dat het accelereren aanzienlijk trager gaat en dat vinden veel liefhebbers niet leuk. Er heeft zelfs een aantal jaren een filmpje op internet gestaan waarop een Yank was te zien die over zo'n "gehate" BW35 stond te urineren...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-04-2014 20:46 #139490 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic automaat of 4-bak
Ja, wees blij met deze conversie.....inderdaad een zeldzaamheid in de US of A.
Wat voor achteras heb je er onder, deze zou ook moeten worden aangepast en als dit niet gebeurd is dan klopt je km-teller niet

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-04-2014 21:31 #140147 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic automaat of 4-bak
Excuus voor late reactie.
Ik weet niet wat voor achteras eronder zit, maar als ik de mijlen snelheid omreken en vervolgens vergelijk met de GPS snelheid van mijn navigatie dan kan ik sneller rijden dan de mijlenteller aangeeft zonder bekeurd te worden. Ik koers dus maar op de GPS.

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.