type grille

  • Jan Mannaert (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-12-2011 19:13 #108590 door Jan Mannaert (GAST)
type grille is gemaakt door Jan Mannaert (GAST)
Beste Mensen ik kom er niet uit waneer heeft een amazon sedan nog een oud type grill en rode achterlichten en waneer niet
ben er een op het spoor die heeft oud type luchtfilter oude kofferhandgreep,het lange type met in het midden het (runneteken)maar een gewone grill met smalle middenspijl en ook achterlichten in 3 kleuren
bouwjr 62 klopt dit wie o wie
alvast bedankt gr jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Marcel van den Berg
  • Marcel van den Berg's Profielfoto
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
04-12-2011 21:40 #108591 door Marcel van den Berg
Beantwoord door Marcel van den Berg in topic type grille
Beste Jan,

In deze kan ik je alleen mijn Amazon beschrijven, ook bj '62.Als ik het exact zeg modeljaar '62 en gebouwd eind '61. De mijne heeft rode achterlichten, grill type 2 (dikke dwarsbalk) en de langwerpige (mooie) koffergreep. Als je een 62er met driekleurig achterlicht treft heb je kans dat het witte stukje geen functie heeft omdat auto's uit dat modeljaar origineel helemaal geen achteruitrijschakelaar in de versnellingsbak hebben. Mijn wagen had bij aankoop ook een verkeerde grill. Na lang speurwerk (veel vragen en plaatjes kijken) heb ik er toch een grill met dikke balk op gezet, ook omdat ik deze veel mooier vind. Je kan ook het onderdelenboek (downloadbaar bij het kopje documentatie) raadplegen, daarin staat welke grill bij welk productienummer hoort.
Wat ik zelf een erg leuk detail vind ten opzichte van de latere Amazon's, is het gordijntje voor de radiateur. Dingen die vaak ook zijn gewijzigd in de loop der jaren zijn de velgen (moeten bij een 62er gesloten zijn) en het intereur. Ik ben verder niet zo'n fundamentalist dat ik alle details aan de bouwjaren kan koppelen, dit is al wat ik weet uit ervaring.
Als de auto verder goed is zou ik me niet door dit soort "mankementjes" laten afschrikken, ze zijn eenvoudig te herstellen.
Veel succes.

Marcel

Volvo 121, 1962, B18A, in de onweerstaanbare kleur reebruin. Ondergaat thans een totaalrestauratie........

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-12-2011 21:45 #108593 door Gertjan Tillema
Beantwoord door Gertjan Tillema in topic type grille
Hallo Jan, hier kun je alle aanpassingen vinden.
Een modeljaar '62 (gebouwd tussen augustus/september 1961 t/m augustus/september 1962) is een B18, met het 2e type grille. Die heeft een wat dunnere chromerand, met een dikke balk in het midden. Ik zal even zoeken naar een plaatje.
De B16's hebben een veel dikkere chromen rand, met kleinere gaten in het front. Daarna zijn er nog twee geperste versies geweest, uit een stuk per kant.

Een '62'er hoort inderdaad de brede achtergreep te hebben, met de rode achterlichten. Maar voor wel oranje/wit in plaats van helemaal wit.

Grille type 1:


Grille type 2:


Grille type 3:


Grille type 4:

1960 Volvo Amazon
1961 Barkas V901/2
1973 Trabant P601
2001 Volvo V70 T5

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-12-2011 11:31 #108603 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic type grille
Over de hierboven getoonde foto van grille type 3 het volgende:

De amazon lijkt mij donkergroen kleur 94.Deze kleur (evenals donkerblauw 96) werd pas geleverd voor modeljaar 1967.

Op dat moment werd ook de grille gewijzigd in type 4 en bovendien werden de letters volvo op de motorkap zilverkleurig( bij grille type 1,2 en 3 goudkleurig)

Alleen bij grille type 4 horen dus de zilveren letters,

In de getoonde donkergroene amazon (indien origineel) zitten dus verkeerde grilles en letters in de verkeerde kleur.

Het is natuurlijk niet zo erg ,maar ik zie best vaak grilles type 3 of 4 in amazons met niet bijpassende bouwjaren,Ook de kleur van de letters is vaak niet orineel voor de bouwjaren.Veel mensen weten dit niet en het is jammer als je aan het restaureren bent en spullen moet aanschaffen en dan achteraf te horen krijgt dat je het niet goed hebt gedaan.Vandaar dit berichtje.

Wat ,zoals ik gemerkt hebt,zeer weinigen weten ,is ,dat de B20 amazons een afwijkende vorm deurklinken aan de buitenkant hebben.Let er maar eens op:ze zijn gladder,de golving zit er niet meer in.Ook iets om bij restauratie op te letten dus.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-12-2011 11:32 #108604 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic type grille
Over de hierboven getoonde foto van grille type 3 het volgende:

De amazon lijkt mij donkergroen kleur 94.Deze kleur (evenals donkerblauw 96) werd pas geleverd voor modeljaar 1967.

Op dat moment werd ook de grille gewijzigd in type 4 en bovendien werden de letters volvo op de motorkap zilverkleurig( bij grille type 1,2 en 3 goudkleurig)

Alleen bij grille type 4 horen dus de zilveren letters,

In de getoonde donkergroene amazon (indien origineel) zitten dus verkeerde grilles en letters in de verkeerde kleur.

Het is natuurlijk niet zo erg ,maar ik zie best vaak grilles type 3 of 4 in amazons met niet bijpassende bouwjaren,Ook de kleur van de letters is vaak niet orineel voor de bouwjaren.Veel mensen weten dit niet en het is jammer als je aan het restaureren bent en spullen moet aanschaffen en dan achteraf te horen krijgt dat je het niet goed hebt gedaan.Vandaar dit berichtje.

Wat ,zoals ik gemerkt hebt,zeer weinigen weten ,is ,dat de B20 amazons een afwijkende vorm deurklinken aan de buitenkant hebben.Let er maar eens op:ze zijn gladder,de golving zit er niet meer in.Ook iets om bij restauratie op te letten dus.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-12-2011 11:38 #108605 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic type grille

"N.M. de Boer" schreef:
Wat ,zoals ik gemerkt hebt,zeer weinigen weten ,is ,dat de B20 amazons een afwijkende vorm deurklinken aan de buitenkant hebben.Let er maar eens op:ze zijn gladder,de golving zit er niet meer in.Ook iets om bij restauratie op te letten dus.


Inderdaad, nooit geweten!

Maar als ik in de onderdelenboeken kijk:
De deurklinken voor de B18 amazon: (uit P120,_P130,_P220_Amazon_(B18).pdf)
Links: 660711-3
Rechts: 660712-1

En voor de B20 amazon: (uit P130,_P220_Amazon_(B20).pdf)
Links: 660711-3
Rechts: 660712-1

Hetzelfde dus.. ?

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-12-2011 12:18 #108608 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic type grille
De klinken passen gewoon onderling, dus voor volvo geen reden een ander nummer te geven (komt vaker voor).
Groeten, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan Mannaert (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
05-12-2011 18:59 #108624 door Jan Mannaert (GAST)
Beantwoord door Jan Mannaert (GAST) in topic type grille
allemaal erg bedankt voor jullie reactie zal zien wat ik met aanscaf ga doen groet jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.