onderdelen P1800 en Amazon

Lees meer
21-03-2011 10:20 #101620 door Rob Spoon
onderdelen P1800 en Amazon is gemaakt door Rob Spoon
Voordat ik onderdelenboeken ga napluizen, wilde ik eerst even hier vragen welke onderdelen uitwisselbaar zijn tussen de P1800 en de Amazon. Motor uiteraard, wielophanging voor een groot deel? Vering, schokbrekers? Tot de E/ES-series de remschijven en trommels, bekrachtigers enzo.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-03-2011 16:46 #101626 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic onderdelen P1800 en Amazon
Hallo Rob,
natuurlijk zonder volledig te zijn en zonder garantie, maar zover ik mij herinner:
- techniek zoals bekend grotendeels uitwisselbaar
- overdrive (tenminste D-Type) niet hetzelfde wormwiel (in overdrive) en tandwiel voor kilometerteller
- deksel versnellingbak anders (oudere ook anders dan 140 serie)
- voorwielophanging hetzelfde behalve het aslichaam zelf (en mischien enkele stabilisatiestangonderdelen anders)
- achteras met ophanging compleet hetzelfde (natuurlijk bouwjaarverschillen)
- schokdempers achter origineel minimaal verschillend (zover ik weet wordt echter nu maar 1 soort voor beide verkocht).
- stuurinrichting anders (ook stuurarmen aan stuurhuis en hulpstuurhuis)
- ruitenwissers anders, ook ruitenwisseraandrijving (wel deels aanpasbaar) en bevestiging anders
- aandrijfas voorste deel hetzelfde, achter korter
- enkelsysteem remsysteem grotendeels hetzelfde (ook rembekrachtiger), gescheiden systeem rembekrachtiger niet passend
- diverse remdrukbegrenzers voor achterwielen (bouwjaar/model met hun waardes vergelijken), handremkabels anders
Samengevat: techniek grotendeels hetzelfde, maar toch enige afwijkingen (onderdelenboeken toch maar bekijken als je iets nodig hebt). Als iemand een echte vergelijkende onderdelenlijst heeft: daarin hebben geloof ik meer mensen interesse (voor iemand die de tijd en mogelijkheden ervoor heeft: mischien eens de onderdeelnummerregisters van de modellen met textherkenning scannen en daarna vergelijken). Een tip: als de handelaren van nieuwe onderdelen hetzelfde artikel leveren voor amazon en 1800 ofschoon de onderdeelnummers verschillend zijn is dit onderdeel blijkbaar vrijwel hetzelfde.
Groeten,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-03-2011 22:39 #101635 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic onderdelen P1800 en Amazon
Ik dacht juist dat de stuurinrichting van de 1800 vrijwel gelijk was aan de Ama...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-03-2011 12:18 #101640 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic onderdelen P1800 en Amazon
Correctie stuurinrichting (was te kort door de bocht ;) ): stuurhuis zelf hetzelfde (arm echter niet) en "verbindingsstangen" hetzelfde, mischien hulpstuurhuis zelf ook hetzelfde (maar arm zeker niet). Rest van stuurinrichting anders.

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-03-2011 13:08 #101641 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic onderdelen P1800 en Amazon
dank, dank.
Ik heb ondertussen ontdekt dat de vroege radiateur van de 140 serie ook in de 1800 toegepast is. Mogelijk alleen in de E/ES, dat weet ik niet. Ik kan in ieder geval gaan passen om te kijken of, als de rad past, er ook een visco-fan achter kan.
Meer waai, minder warmte-ophoping. Samen met de isolatie om het uitlaatspruitstuk kan dat geen kwaad bij LPG-warmteproductie.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-03-2011 15:35 #101643 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic onderdelen P1800 en Amazon

"Rob Spoon" schreef:
dank, dank.
Ik heb ondertussen ontdekt dat de vroege radiateur van de 140 serie ook in de 1800 toegepast is. Mogelijk alleen in de E/ES, dat weet ik niet. Ik kan in ieder geval gaan passen om te kijken of, als de rad past, er ook een visco-fan achter kan.
Meer waai, minder warmte-ophoping. Samen met de isolatie om het uitlaatspruitstuk kan dat geen kwaad bij LPG-warmteproductie.


Klopt! Radiateur van een vroege 140, met de radiateurdop in het midden, pas in de amazon en sowieso in de 1800E/ES!

Viscofan moet ook passen. Geloof namelijk niet dat het blok van een S verder naar voren ligt dan van een E/ES!

Waar ga je de verdamper plaatsen?


Hulpstuurhuis is ook hetzelfde, althans, de rubber bus wel. Toevallig laatst nog naar gezocht omdat ik er een PU versie van wil hebben. Bevorderd het draaien en is iets stijver.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-03-2011 15:38 #101647 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic onderdelen P1800 en Amazon
Is de rad van de S dan dikker ofzo? De viscofan past er nu niet tussen. De verdamper zit rechtsvoor, net onder/voor de luchtfilters. Veel andere plekken zijn er niet.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-03-2011 15:49 #101649 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic onderdelen P1800 en Amazon

"Rob Spoon" schreef:
Is de rad van de S dan dikker ofzo? De viscofan past er nu niet tussen. De verdamper zit rechtsvoor, net onder/voor de luchtfilters. Veel andere plekken zijn er niet.


Ik heb het ruitenwissertankje verplaatst. Daar zit hij bij mij.

Misschien helpt een foto van jouw type radiateur?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-03-2011 15:57 #101650 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic onderdelen P1800 en Amazon
Ik heb het nieuwere type rad liggen. Ik kan dus passen.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-03-2011 19:56 #101657 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic onderdelen P1800 en Amazon
Een radiateur van een vroege (B20) 140 past in een 1800S (heb ik zelf bij mij gedaan), veel plek tussen de waterpomp en de radiator is er dan niet meer omdat het koelnet van een B20 radiator dikker is dan de B18 radiator (en wel meer richting motor). Zover ik mij herinner was er niet genoeg plek om met geplaatste radiator de bouten van de fan te plaatsen (kan ik eind van de week nameten). Er is een andere waterslang boven nodig (andere diameter en aansluiting op radiator in het midden en niet iets opzij) en een andere aansluiting op de kop (het aluminium deel waaronder de thermostaat zit) met een grotere diameter.

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.