Motorcode B18

Lees meer
27-01-2011 10:28 #99953 door Erik Ciesluk
Motorcode B18 is gemaakt door Erik Ciesluk
Beste Experts,

Voor m'n Amazon heb ik een vervangend B18 blok gekocht.. Nu was ik benieuwd wat voor type B18 het is (of zou moeten zijn), dus heb ik het motornummer opgeschreven:

Gegoten nummer: 4968 (dus het is inderdaad een B18)
1e ingeslagen nummer: 1005 <-- zouden dit niet 2 cijfers moeten zijn??
2e ingeslagen nummer: 8480059

Het eerste ingeslagen nummer, dus rechts van het gegoten nummer, zou toch moeten bestaan uit 2 cijfers? Mijn blok heeft duidelijk 4 ingeslagen cijfers, weet iemand wat dat betekent?

Ik was vooral benieuwd wat de kans is dat er een nokkenas in zit die geschikt is voor de dubbele SU-H6 carbs die ik graag over wil zetten..
Mijn oude blok heeft wel gewoon 4 gegoten + 2 ingeslagen nummers en dat zou een B18D zijn.

Alle info is welkom! De lijstjes met B18/B20 motornummers (bijv. op scandcar.nl) geven allen 6-cijferige nummers.. (4 ingegoten + 2 ingeslagen) Wie weet hier meer van?

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Daan van Oosten Slingeland
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
27-01-2011 13:56 #99976 door Daan van Oosten Slingeland
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic Motorcode B18
Over het motornummer kan ik niet veel zinnigs zeggen, daar heb ik niet zoveel verstand van. Maar je belangrijkste vraag is eenvoudig te antwoorden: in principe kun je die dubbele SU gewoon overzetten.

Ik heb de enkele stromberg op mijn B20A verwisseld met een dubbele SU en dat gaat prima. Een enkele of dubbele carburateur is niet afhankelijk van de nokkenas. Wat wél bepaald wordt door de nokkenas is/zijn de naald(en) die je moet gebruiken.

Iets dat overigens genoeg zegt: het verschil tussen de vroegere B18A en B18D is slechts de enkele of dubbele carburateur, pas na verloop van tijd zijn er verschillende nokkenassen gebruikt.

Tenslotte kun je uit het nummer van je motor moeilijk een conclusie trekken over de gebruikte nokkenas: je weet na verloop van tijd niet of de nokkenas nog origineel is. Enige zinnige manier om daar iets over te zeggen is de distributiedeksel verwijderen enz.

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-01-2011 08:43 #100082 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Motorcode B18
Hallo Daan,

Bedankt voor de info! Ik ga de dubbele SU's sowieso overzetten maar heb nu wat meer vertrouwen dat het ook mooi gaat lopen..

Maar toch ben ik benieuwd naar de oorzaak van de vreemde motorcode. Iemand kwam om 't idee dat dit blok wellicht uit een laplander komt? Weet iemand hier daar meer over, of andere ideeen?

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-01-2011 10:49 #100085 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Motorcode B18
Het zou ook een revisieblok kunnen zijn, dat hij ooit al eens is gereviseerd.
Wellicht dat ze dan het oude nummer "uitwissen" en er een nieuwe inslaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-01-2011 10:53 #100086 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Motorcode B18
Da's ook nog een mogelijkheid! Zou ook verklaren waarom de compressie nog zo goed is (11.5 - 12 op alle 4 de cilinders) en de kleppen allemaal gelijk zijn afgesteld.. Laten we 't hopen 8-)

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-02-2011 08:57 #100135 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Motorcode B18
Nieuwe info:

Gisteravond carter en distributiedeksel los gehaald, zodat ik de boel eens kon bekijken.

Wat me opviel: in de krukas staat "V1" ingeslagen, wat vervolgens met een beetje verf gemarkeerd is. Iemand een idee wat dat inhoudt? Is dat wellicht om aan te geven dat de eerste overmaat (of ondermaat, in dit geval) gebruikt is?

Verder ben ik erachter dat er een A-nokkenas in 't blok ligt.

Volgende stap is dan uitzoeken welke sproeiernaald er goed bij deze combinatie past (B18, dubbele SU's en A-nokkenas), daarvoor eerst maar eens wat zelfstudie doen.





Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Daan van Oosten Slingeland
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
02-02-2011 09:24 #100137 door Daan van Oosten Slingeland
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic Motorcode B18
Erik,

Als ik mij niet vergis, is dit gelijk aan de eerste versie B18D, en dus zal je die naalden nodig hebben. Weet niet uit mijn hoofd welke, en heb nu geen mogelijkheid om dat uit te zoeken, maar kijk even in het motorhandboek van de B18 dat wellicht in de documentatie staat en anders te vinden is op www.volvoamazonpictures.se/ .

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-02-2011 10:53 #100141 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Motorcode B18
Hallo Daan,

Klopt deze redenering:

In het handboek (part_2B_engine_B18_B_D) staat inderdaad dat een B18 met A nokkenas een B18D type 1 is (p. 6).

Verder staat op pagina 8:



Dus hoort de KA of XI I naald bij deze motor. (heb geen sound-absorbing filter)

Dus als ik deze 2 maal bestel zit ik goed:
Volvo part.no.: 237145, SPROEIERNAALD SU-HS6 KA B18D

Stimmt?


Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Daan van Oosten Slingeland
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
02-02-2011 11:34 #100144 door Daan van Oosten Slingeland
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic Motorcode B18
Naar mijn idee is dat de juiste analyse, ik zou dezelfde naalden kopen.

Daarnaast kan je sowieso met deze naalden beginnen, en als je merkt dat je in een bepaald (toeren/vermogen)gebied niet helemaal tevreden bent kan je aan de hand van tabellen of in overleg met BCCP (aanrader!) doorzoeken.

Dit is bijvoorbeeld het geval bij mijn B20A: niemand heeft mij kunnen vertellen welke naalden nodig waren, heb toen maar de B20B naalden geprobeerd. Deze bleken te werken, maar niet optimaal, waarschijnlijk te rijk op topsnelheid. Ik zou dus eigenlijk nog wat dikkere naalden moeten proberen, ware het niet dat ik altijd op gas rijd en de benzine het wel gewoon doet als het moet.

Al met al geen zorgen, de KA gaan het gewoon doen. Bestel gelijk een revisiesetje, zodat je buizen en alles ook weer goed zijn!

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.