Bobine aansluiten

• Rob Postema (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
21-12-2007 23:42 #50691 door Rob Postema (GAST)
Bobine aansluiten is gemaakt door Rob Postema (GAST)
<p>Ik heb een '65-er 122S met B20 op LPG en de volgende vraag:</p><p>Mijn oude bobine heeft de (denk ik) de geest gegeven, en wil ik een nieuwe aansluiten.</p><p>De oude was van het type dat op het schutbord geschroefd zat en heeft maar 1 aansluitpunt bovenop
Er ging 1 draad van de verdeler naar de bovenkant vd bobine (is dat de +?)
en aan de achterkant was hij verbonden met een pantserkabel aan het contactslot (ook +?)
Massa werd verkregen via de voet.</p><p>Vervolgens liep er nog een draad van "ergens" achter de klokkenwinkel naar het enige aansluitpunt bovenop de bobine.</p><p>Mijn nieuwe bobine heeft een + en - aansluiting. (type blauweBosch)</p><p>Sluit ik nu de draad van de verdeler en van het contactslot (ondertussen al doorgezaagd) aan op de + vd nieuwe bobine en op de min een massadraad, dan krijg ik vervolgens geen vonk.</p><p>Ik heb voor de zekerheid ook nog de onbekende draad aangesloten op de plus.</p><p>Dus naar mijn idee exact zoals het voorheen was</p><p>Wat doe ik fout?</p><p>Btw, al 'z'n beetje alle posts met het woord bobine doorgespit, en al veel geleerd, maar nog niet het antwoord op mijn vraag gevonden.</p><p> </p><p>Rob</p><p> </p><p> </p><p> </p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Eugen Wulff
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-12-2007 11:27 #87740 door Eugen Wulff
Beantwoord door Eugen Wulff in topic Bobine aansluiten
De plus gaat naar de plus van het contactslot. De min naar de verdeler. de onbekende draad is w.s van de toerenteller .Zoek even op "toerenteller " ik dacht an de nim van de bobine. Succes!

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-12-2007 15:44 #87739 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Bobine aansluiten
<p>Omdat je op LPG rijdt zit er waarschijnlijk (als het goed is) ook een veiligheidsrelais ingebouwd. Dit relais zorgt ervoor dat er alleen even gas stroomt bij het aanzetten van het contact en als de motor op LPG loopt.</p><p>Het signaal dat de motor loopt haalt dit relais vanuit de ontsteking. Meestal van de plus bovenop de bobine of soms via inductie d.m.v. minimaal 10 wikkelingen om de hoofd bobinekabel. </p><p>Het kan dus ook nog zijn dat dit extra draad naar dit relais gaat.</p><p> </p><p>Overigens verklaart dat nog niet waarom je geen vonk hebt (hooguit waarom hij niet zou (blijven) lopen op LPG.</p><p>Gaan je contactpunten wel open?</p><p>Succes,</p><p>Groeten Lars</p>

• Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-12-2007 21:05 #87738 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Bobine aansluiten
<p>Rob,</p><p> </p><p>Jij schrijft:</p><p><em>Sluit ik nu de draad van de verdeler en van het contactslot (ondertussen al doorgezaagd) aan op de + vd nieuwe bobine en op de min een massadraad, dan krijg ik vervolgens geen vonk.</em></p><p>In dat geval maak je een flinke kortsluiting, je contactpunjes zullen dit niet fijn vinden!!!! Voor de zekerheid zou ik even kontroleren of ze niet zijn ingebrand.</p><p>Als je de pantserkabel al hebt doorgezaagd dan sluit je de draad die uit die pantserkabel komt aan op de + aansluiting van de bobine,</p><p>De draad die van de contacpunten afkomen sluit je aan op de - aansluiting van de bobine.</p><p> </p><p>Uiteraard moet je niet vergeten om de hoogspanningskabel tussen bobine en verdelerkap aan te sluiten.</p><p> </p><p>PS, een bobine hoeft geen massa te maken om correct te kunnen functioneren (de plus aansluiting is de "massa" (lees retourcircuit) voor het vonken van de bougies.</p>

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD