motor uit ampere lampje aan

• 10013-dummy
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
27-12-2007 20:26 #50674 door 10013-dummy
motor uit ampere lampje aan is gemaakt door 10013-dummy
<p>Hoi Volvo liefhebbers </p><p>Wij (ik en de amazon) hebben een probleem met het ampere lampje.</p><p>Als ik de motor uit zet blijft het ampere lampje branden.</p><p>Het gaat om een amazon '69 met B20 motor en een wisselstroom dynamo die goed bij laat op de accu polen 14.3 volt.</p><p>Wie kent of heeft voor dit probleem een oplossing.</p><p>Groetjes Veenhuizen.</p><p> </p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Peter Grapendaal (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-12-2007 22:59 #87848 door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic motor uit ampere lampje aan
<p> </p><p>Het kan ook een massa probleem zijn achter het dashboard. Maak alle stekkertjes van de instrumenten los en maak ze schoon met contactspray en doe dat ook met de massa punten waar ze op de carrosserie vastzitten. Doe dat ook met de zekeringen. Eigenlijk is het beste om ze allemaal te vervangen, ze kosten niet veel. Oude zekeringen zijn onbetrouwbaar, ze zijn gevoelig voor vocht dus geven ze nogal eens storingen in deze tijd van het jaar. En dat kan rare verschijnselen opleveren! Maar er kan ook een diode in de dynamo kapot zijn.</p>

• D. Spieard (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-12-2007 11:08 #87847 door D. Spieard (GAST)
Beantwoord door D. Spieard (GAST) in topic motor uit ampere lampje aan
<p>Half jaar terug had ik het zelfde probleem.</p><p>Na alles gecontroleerd te hebben (zelfs dynamo + spanningregelaar bij revisiebedrijf laten testen) kwam ik uit bij het contactslot, die heb ik vervangen en het probleem was opgelost.</p>

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-12-2007 16:02 #87846 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic motor uit ampere lampje aan
<p>Een andere mogelijkheid: sluiting in de draadboom: heb ik een keer meegemaakt. Weliswaar met een Peugeot 504, maar toch! Ik pakte de draadboom die bij de 504 over de motor liep en: knetter!!</p><p>In het kontaktslot kan het ook sluiting zijn. Goed nalopen dus, brandgevaar!</p>

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• 10013-dummy
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
28-12-2007 16:14 #87845 door 10013-dummy
Beantwoord door 10013-dummy in topic motor uit ampere lampje aan
<p>Hoi allemaal ik heb de massa strips aan motor en accu schoongemaakt en heb een nieuwe spanningsregelaar er op gezet dit alles heeft niets geholpen ga verder met het contactslot na tekijken.</p><p> </p>

• 10013-dummy
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
29-12-2007 13:21 #87844 door 10013-dummy
Beantwoord door 10013-dummy in topic motor uit ampere lampje aan
<p>Heb vandaag het contactslot nagekeken alles ok. Maar als ik alle draden van het contact haal en sluit de accu weer aan, dan brand het amp lampje weer. Haal ik van de dynamo de rode draad los is het amp lampje uit. Hoe meet ik de diode van de dynamo door ?Want ik denk dat het daar ergens niet goed zit.</p>

• Peter Grapendaal (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-12-2007 17:02 #87843 door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic motor uit ampere lampje aan
<p>Ik zou hem laten doormeten bij een revisie bedrijf voor dynamo's. Er zitten een stuk of 6 diodes in afhankelijk van het merk dynamo. Hier heb je een plaatje van hoe ze in een dynamo zitten. Is goed te vervangen mits je weet welke het begeven heeft. Vaak kan je het zien, dan is er een kortsluitinkje ontstaan door een afgebrokkelde isolatie van de diode. Als je een externe spannings regelaar hebt kan het aan de diode daarin liggen. </p><p> volvo1800pictures.com/document/Service_m...2_alternator_12V.pdf </p>

• D. Spieard (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-12-2007 17:14 #87842 door D. Spieard (GAST)
Beantwoord door D. Spieard (GAST) in topic motor uit ampere lampje aan
<p>Als je de dynamo + spanningregelaar even laat controleren bij een revisiebedrijf, duurt +/- 10minuten dan ben je in iedergeval een stap verder. Ik had het contactslot ook van alle kanten doorgemeten en leek goed te functioneren maar het probleem bleef.</p><p>Ik had de mazzel dat ik nog een nieuw universueel Bosch contactslot had liggen dus die gemonteerd en het probleem was opgelost.</p>

• Kees van Dorth
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
25-01-2008 14:53 #87841 door Kees van Dorth
Beantwoord door Kees van Dorth in topic motor uit ampere lampje aan
Het lampje gaat branden als de <span style="font-weight: bold;">scheidingsdiode</span> tussen de diodebrug in de dynamo en de accu stuk is. Dat is de diode die in een koelblokje geperst is, dat met 2 moertjes achterop de dynamo zit. Dit kan worden veroorzaakt <span style="font-weight: bold;">doordat de minpool van de accu is losgehaald terwijl de motor liep</span>. De diode laat de stroom gewoon door, dus de accu laadt gewoon op. Mij is dit overkomen toen ik de laadstroom liet controleren bij een revisie bedrijf. Een nieuwe diode kost een tientje. Overigens kunnen diodes in een koelblok nog een probleem hebben: Bij grote laadstroom wordt de spanning over de diode hoger dan 0.5 volt. En dat beperkt de laadstroom, zodat het van hier naar tokio duurt voor de accu vol is. Vooral als je lampjes, ruitenwisser en achterruitverwarming aan zijn. Dit komt door een hoge overgangsweerstand tussen de diode en het koelblokje. Een nieuwe erin dus. En let ook even op de overgangsweerstand tussen het huis van de dynamo en de massa (de beugel op het motorblok). Als je spanning meet tussen dynamo en minpool van de accu (tijdens bedrijf) moet je alles daartussen goed schoonschuren voor beter kontakt.

• Kees van Dorth
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
25-01-2008 14:59 #87840 door Kees van Dorth
Beantwoord door Kees van Dorth in topic motor uit ampere lampje aan
Het lampje gaat branden als de <span style="font-weight: bold;">scheidingsdiode</span> tussen de diodebrug in de dynamo en de accu stuk is. Dat is de diode die in een koelblokje geperst is, dat met 2 moertjes achterop de dynamo zit. Dit kan worden veroorzaakt <span style="font-weight: bold;">doordat de minpool van de accu is losgehaald terwijl de motor liep</span>. De diode laat de stroom gewoon door, dus de accu laadt gewoon op. Mij is dit overkomen toen ik de laadstroom liet controleren bij een revisie bedrijf. Een nieuwe diode kost een tientje. Overigens kunnen diodes in een koelblok nog een probleem hebben: Bij grote laadstroom wordt de spanning over de diode hoger dan 0.5 volt. En dat beperkt de laadstroom, zodat het van hier naar tokio duurt voor de accu vol is. Vooral als je lampjes, ruitenwisser en achterruitverwarming aan zijn. Dit komt door een hoge overgangsweerstand tussen de diode en het koelblokje. Een nieuwe erin dus. En let ook even op de overgangsweerstand tussen het huis van de dynamo en de massa (de beugel op het motorblok). Als je spanning meet tussen dynamo en minpool van de accu (tijdens bedrijf) moet je alles daartussen goed schoonschuren voor beter kontakt.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD