Nieuwe radio in volvo 144

Lees meer
16-01-2008 12:51 #50635 door job vogel (GAST)
Nieuwe radio in volvo 144 is gemaakt door job vogel (GAST)
<p>Hallo </p><p>Ik heb een radio gekocht om in mijn volvo 144 te zetten, maar had niet echt gedacht aan dat zo'n ding er ook ingezet moet worden.</p><p>Vorige eigenaar had er naar eigen zeggen ook een radio in, maar ik snap niet hoe dat ooit heeft gekund. Er ligt een constante plus en nog een zwart draadje (min?) , verder dat ding wat direct in je radio kan (signaal oid ?). Ik laat me steeds vertellen dat ik een iso stekker moet kopen en dan de draadjes zooi erop moet aansluiten. Maar er gaan 16 draadjes in zo'n ding, en ik heb er twee ofzo. </p><p> </p><p>Mijn vraag : heeft iemand ervaring met het inbouwen van een radio met cd speler, mp3 functie etc. in een volvo van 1970 ?</p><p>En mijn tweede vraag : waar slaat het eigenlijk op dat je niet gewoon een plus, min en signaal kan aansluiten, en dat hij dan werkt. Waar heb je die 14 andere draadjes voor nodig ??</p><p>ik hoop dat iemand me wijzer kan maken.</p><p>job</p><p> </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-01-2008 15:33 #88018 door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic Nieuwe radio in volvo 144
De iso stekker is iets moderns. De meeste nieuwere auto's zijn voorbereid en dat is dan min of meer plug&play. Voor een oude auto heb je een iso stekker nofig waar losse draadjes uitkomen. Deze kun je dan met bijvoorbeeld kabelschoetjes verbinden met je auto.
In de gebruiksaanwijzing staat waar al de draadjes voor zijn. Typisch heb je nodig:
1. Plus Constante: deze zorgt ervoor dat het geheugen behouden blijft
2. Plus via contact: zorgt ervoor dat de radio aan/uit gaat met het contactslot. Wil je dit niet kun je ook de constante hierop doorlussen.
3. min: lijkt me duidelijk
4: antenne
5: aansluiting voor electrische antenne(moet niet)
6: speaker linksvoor +
7: speaker linksvoor -
Enzovoort enzoverder.
Dit is even uit het hoofd, er zijn nog veel meer mogelijkheden o.a. aansluiting voor telefoon, ipod, cd wisselaar etc.
Kleurcodering wil nog wel eens verschillen per fabrikant.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-01-2008 17:23 #88017 door job vogel (GAST)
Beantwoord door job vogel (GAST) in topic Nieuwe radio in volvo 144
<p>Maar als ik al die andere dingen niet boeiend vind, en gewoon alleen radio, cd wil kunnen gebruiken en speakertjes erop aansluit, is een plus, min, antenne toch genoeg ?</p><p>Dan moet het toch gewoon werken ?</p><p> </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-01-2008 20:27 #88016 door Eugen Wulff
Beantwoord door Eugen Wulff in topic Nieuwe radio in volvo 144
Job. Als je hem toch aansluit zou ik er wel voor kiezen om de constante plus en de plus via het contact allebei aan te sluiten. Het scheelt een hoop ergernis als je de boel niet steeds opnieuw hoeft in te stellen.

In de gebruiksaanwijzing van je radio staat waarschijnlijk welk draadje wat is. Het is niet perse nodig een iso stekker te gebruiken het is wel handig als je de radio er nog eens uit moet halen voor bepaalde klusjes onder het dashboard. Het lijkt een heel gedoe maar gewoon geduldig de draadjes er een voor een aanbreien. natuurlijk hoef je alle overbodige zaken niet aan te sluiten.
dus plus(2x),min(massa),speakers en antenne zijn genoeg.
Als je in de gebruiksaanwijzing niet kunt vinden welke kleur draadje wat is dan moet je ff googelen meestal is dat wel te vinden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.