Koeling velleman
- Ton van Schilt (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
05-02-2008 20:00 #50599
door Ton van Schilt (GAST)
Koeling velleman is gemaakt door Ton van Schilt (GAST)
Binnenkort gaat het gebeuren de vellemankit word in elkaar gesoldeerd en gemonteerd in de Amazon.
Ik heb de verse contactpunten (inmiddels de goede) ook in huis.
een vraagje nog de koelribben waar plaats ik die, ik heb een spatwaterdicht doosje waar de velleman in komt, kunnen de koelribben op het doosje?
is de koeling dan O.kee. Is de koeling zowie zo voldoende voor in de pasagiersruimte in een doosje?
Wie heeft er ervaringen mee en wil ze hier met ons (lees mij) delen?
Ik heb de verse contactpunten (inmiddels de goede) ook in huis.
een vraagje nog de koelribben waar plaats ik die, ik heb een spatwaterdicht doosje waar de velleman in komt, kunnen de koelribben op het doosje?
is de koeling dan O.kee. Is de koeling zowie zo voldoende voor in de pasagiersruimte in een doosje?
Wie heeft er ervaringen mee en wil ze hier met ons (lees mij) delen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Dop Dobbel (GAST)
- Premium lid
-
Minder
Meer
05-02-2008 21:25 #88191
door Dop Dobbel (GAST)
Beantwoord door Dop Dobbel (GAST) in topic Koeling velleman
<p>De koelribben dienen om de electronica te koelen. Mocht je doosje van plastic zijn heeft het geen zin om dan buitenop de koeling te plaatsen, omdat het plastic niet geleid.</p>
- Jan Soetens (GAST)
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
06-02-2008 09:19 #88190
door Jan Soetens (GAST)
Groetjes,
Jan
Beantwoord door Jan Soetens (GAST) in topic Koeling velleman
<p>Ik heb het Velleman kitje in een spatwaterdicht doosje gewoon onder de motorkap zitten omdat ik de kabels zo kort mogelijk wil houden. De filosofie dat het zo nodig onder het dashboard moet zitten snap ik niet zo goed als het om de werking gaat. Bij mij werkt het ding al jaren prima. Je kunt er natuurlijk wel voor kiezen om het onder het dashboard te monteren omdat hij daarmee uit het zicht is.</p><p>De koeling die de componenten nodig hebben is niet erg groot. Bij mij zit het koelrib-blokje gewoon in het doosje.</p><p>Groetjes,</p><p>Jan</p><p> </p>
Groetjes,
Jan
- Ton van Schilt (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
06-02-2008 09:52 #88189
Beantwoord door Ton van Schilt (GAST) in topic Koeling velleman
@dobbel,
waar is dat geleiden voor nodig? je bedoelt de warmte afvoer?
@ jan ik meende dat er meer warmte onder de motorkap zou blijven hangen vandaar mijn keuze om onder het dashbord te monteren.
Ook de koelvinnen buiten het doosje plaatsen komt van die gedachte.
Maar op dit forum leer ik dus ook van de ervaringen van anderen.
Nog wat vragen?
Waar heb je het doosje precies geplaatst? Kun je een foto maken.
Ik heb ook een spatwaterdicht doosje (niet van velleman) waar heb jij de onsteking op aangesloten? Contactslot of of bobine.
Heb je een pantserkabel op je bobine?
Alvast dank voor de reacties
waar is dat geleiden voor nodig? je bedoelt de warmte afvoer?
@ jan ik meende dat er meer warmte onder de motorkap zou blijven hangen vandaar mijn keuze om onder het dashbord te monteren.
Ook de koelvinnen buiten het doosje plaatsen komt van die gedachte.
Maar op dit forum leer ik dus ook van de ervaringen van anderen.
Nog wat vragen?
Waar heb je het doosje precies geplaatst? Kun je een foto maken.
Ik heb ook een spatwaterdicht doosje (niet van velleman) waar heb jij de onsteking op aangesloten? Contactslot of of bobine.
Heb je een pantserkabel op je bobine?
Alvast dank voor de reacties
- Jan Soetens (GAST)
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
06-02-2008 12:34 #88188
door Jan Soetens (GAST)
Groetjes,
Jan
Beantwoord door Jan Soetens (GAST) in topic Koeling velleman
<p>Hoi Ton,</p><p>Ik heb geen Amazon maar 'behelp' me met een 144. De bedrading zit rechtstreeks op de bobine en bij de 144 kun je het kastje netjes monteren aan de beugel van het ruitensproeiertankje (en dat zit zowat naast de bobine).</p><p>Groetjes,</p><p>Jan</p>
Groetjes,
Jan
- Eugen Wulff
- Platinum lid
-
Minder
Meer
06-02-2008 18:04 #88187
door Eugen Wulff
Beantwoord door Eugen Wulff in topic Koeling velleman
Hoi Ton,
Je moet de koeling volgens de handleiding (plaatje nummer 6)plaatsen ! Anders koelt de "power transistor"niet genoeg en kan dan doorbranden! De koelrib buiten op het doosje schroeven heeft geen zin.Je zou een gat in het doosje kunnen zagen en de koelrib erdoor laten steken en vastlijmen. zodat eea toch "waterdicht"is.
Hang je het geheel onder je dash dan hoeft het niet waterdicht te zijn.
Succes
Je moet de koeling volgens de handleiding (plaatje nummer 6)plaatsen ! Anders koelt de "power transistor"niet genoeg en kan dan doorbranden! De koelrib buiten op het doosje schroeven heeft geen zin.Je zou een gat in het doosje kunnen zagen en de koelrib erdoor laten steken en vastlijmen. zodat eea toch "waterdicht"is.
Hang je het geheel onder je dash dan hoeft het niet waterdicht te zijn.
Succes
- D. Spieard (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
07-02-2008 10:36 #88186
door D. Spieard (GAST)
Beantwoord door D. Spieard (GAST) in topic Koeling velleman
<p>Ik heb de velleman in een plasticdoosje gemonteerd met een uitsparing voor de koelrib. het geheel goed inspuiten met vochtwerend spuitlak. Misschien heb je iets aan deze foto.</p><p>
volvoamazon1966.spaces.live.com/photos/c...s=0&pauseSlideshow=0
</p><p> </p><p> </p>
- Rob Postema (GAST)
- Senior lid
-
Minder
Meer
07-02-2008 11:08 #88185
door Rob Postema (GAST)
Beantwoord door Rob Postema (GAST) in topic Koeling velleman
<p>Ton van Schilt schreef op 06-02-2008
"waar heb jij de onsteking op aangesloten? Contactslot of of bobine"</p><p>Heb je nog de 'oude' bobine + pantserkabel?</p><p>In het geval van nieuwe bobine + geen pantserkabel:</p><p>- maak de condensator los van het verdelerhuis (alleen draadje)
- Sluit draad uit verdelerhuis aan op contact 2 van de Velleman
- Plus van de bobine gaat naar Contact 1 van de velleman (zit ook draad van contactslot op)
- Min van de bobine gaat naar Contact 3 van de velleman
- Contact 4 van de velleman gaat naar een goede massa.</p><p>Zie ook pagina 5 van de manual: www.velleman.be/downloads/0/illustrated/...bly_manual_k2543.pdf </p><p>Check eventueel ook deze; home.planet.nl/~wchemink/Techniek/Elektronicheontsteking.htm </p><p>Ik heb het geheel in een klein plastic doosje geplaatst (zo'n doosje uit de bouwmarkt waar normaal spijkers of boutjes
in worden verkocht.
Had exact de juiste maat voor de printplaat + onderdelen.
Doosje heeft ook een dekseltje; klein 4-kant gaatje in de deksel gemaakt waar de transistor doorheen steekt.
Alle onderdelen zitten in het doosje, en de koelribben er bovenop.</p><p>Starten en lopen maar!
Die van mij heeft in 10 jaar nog nooit zo goed gestart/gelopen.</p><p>Succes!</p>
"waar heb jij de onsteking op aangesloten? Contactslot of of bobine"</p><p>Heb je nog de 'oude' bobine + pantserkabel?</p><p>In het geval van nieuwe bobine + geen pantserkabel:</p><p>- maak de condensator los van het verdelerhuis (alleen draadje)
- Sluit draad uit verdelerhuis aan op contact 2 van de Velleman
- Plus van de bobine gaat naar Contact 1 van de velleman (zit ook draad van contactslot op)
- Min van de bobine gaat naar Contact 3 van de velleman
- Contact 4 van de velleman gaat naar een goede massa.</p><p>Zie ook pagina 5 van de manual: www.velleman.be/downloads/0/illustrated/...bly_manual_k2543.pdf </p><p>Check eventueel ook deze; home.planet.nl/~wchemink/Techniek/Elektronicheontsteking.htm </p><p>Ik heb het geheel in een klein plastic doosje geplaatst (zo'n doosje uit de bouwmarkt waar normaal spijkers of boutjes
in worden verkocht.
Had exact de juiste maat voor de printplaat + onderdelen.
Doosje heeft ook een dekseltje; klein 4-kant gaatje in de deksel gemaakt waar de transistor doorheen steekt.
Alle onderdelen zitten in het doosje, en de koelribben er bovenop.</p><p>Starten en lopen maar!
Die van mij heeft in 10 jaar nog nooit zo goed gestart/gelopen.</p><p>Succes!</p>
- Rob Postema (GAST)
- Senior lid
-
Minder
Meer
07-02-2008 11:13 #88184
door Rob Postema (GAST)
Beantwoord door Rob Postema (GAST) in topic Koeling velleman
<p>Btw, ik las in een ander topic van jou (over contactpunten) dat je vaak in de buurt van Nij Beets (v/d Heide) komt.</p><p>Ik woon daar vlak bij (Boornbergum), dus vragen hebt, of het een keer wilt zien, dan kun je zo langskomen.</p><p>geef maar een gil, dan plaats ik mijn mailadres.</p>
- Ton van Schilt (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
07-02-2008 23:36 #88183
Beantwoord door Ton van Schilt (GAST) in topic Koeling velleman
Rob
een e mail adres is nooit verkeerd.
Kijken ook niet
je kunt mij mailen naar telton@supermail.nl (ps per 1 maart gaat dit e-mail adres uit de lucht.)
groet van Ton
een e mail adres is nooit verkeerd.
Kijken ook niet
je kunt mij mailen naar telton@supermail.nl (ps per 1 maart gaat dit e-mail adres uit de lucht.)
groet van Ton