dynamo amp lampje blijft branden

• 10013-dummy
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
24-04-2008 17:46 #50422 door 10013-dummy
dynamo amp lampje blijft branden is gemaakt door 10013-dummy
<p><strong>Hoi beste forum leden.</strong></p><p><strong>Ik heb een dynamo probleem met mijn AMAZON B20 BJ 69.</strong></p><p><strong>Heb van het vod in Elshout een gereviseerde dynamo gekocht en heb hem ingebouwd in de amazon.</strong></p><p><strong>Het kontakt aan, amp lampje gaat branden motor starten amp lampje blijft branden. </strong></p><p><strong>Met een volt meter </strong><strong>meet ik 14.2 volt op de accu polen dus dynamo laat de accu bij, </strong></p><p><strong>dan moet het amp lampje toch uit gaan denk je.</strong></p><p><strong>De dynamo is van het merk VALEO 12V 50 A achter op het huis aangesloten dikke zwartdraad op b+ de dunne </strong></p><p><strong>rooddraad op M en het groene draadje op het stekkertje.</strong></p><p><strong>Wat doe ik niet goed heb alle massa aansluitingen nagelopen ook de zekeringen help me om dit op te lossen.</strong></p><p><strong>Groetjes van Veenhuizen.</strong></p><p><strong></strong></p><p><strong> </strong></p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Joan Tacx
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
24-04-2008 20:00 #88953 door Joan Tacx
Beantwoord door Joan Tacx in topic dynamo amp lampje blijft branden
Dat is inderdaad een vreemd probleem, op het moment dat je 14,2 volt op de accu, als de motor draait dan laad de
accu goed bij.

Het lampje hangt met 1 draad aan de accu vast (achterkant van de brandstofmeter zit een centraal punt van de 12v)
De andere draad van het lampje zit aan normaal aan de spanningsregelaar/dynamo.

Ik denk dat de draad die naar de spanningsregelaar/dynamo loopt niet goed is aangesloten.
Misschien wel aan aarde gelegd, dan blijft het lampje branden als het contact aan staat.
Uit mijn hoofd is dit een dunne rode draad die helemaal naar binnen loopt.

Als ik je beschrijving zie, dan kan dat wel eens kloppen wat hier boven staat.
Ik denk dat je de dunne rode draad niet op de M moet aansluiten maar te samen met de dikke zwarte draad.
De M = namelijk de massa van de dynamo. De B+ is de uitgaande spanning van de dynamo.
En de groene draad is de magnetisering van de dynamo. Zonder deze magnetisering werkt de dynamo niet.

Succes ermee
Joan

• 10013-dummy
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
24-04-2008 20:44 #88952 door 10013-dummy
Beantwoord door 10013-dummy in topic dynamo amp lampje blijft branden
<p>Hoi Joan bedankt voor je antwoord</p><p>Ik heb rode en de zwarte draad samen op b+ gedaan maar dan brand het amp lampje gelijk zonder dat ik hem op kontakt heb gezet zet ik hem op kontakt dan gaat amp lampje uit.</p><p>Moet ik een kabeltje massa aan de M aansluiting maken of hoeft dit niet.</p><p>Groetje Veenhuizen</p>

• Joan Tacx
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
24-04-2008 21:01 #88951 door Joan Tacx
Als het goed is dan zou de dynamo aan massa moeten liggen, via de bouten en de motor.
Als dit niet zo is dan moet je een extra massa kabel aanleggen. Die moet wel dik genoeg zijn.

Ik zal nog even kijken in het schema of ik het bij het goede eind heb met de rode draad samen met de zwarte.

Je moet nog eens de spanning meten op de accu als de motor loopt en als de motor uit staat.

Heb jij nog een spannings regelaar in de auto zitten, of zit deze in de dynamo.

• 10013-dummy
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
24-04-2008 21:12 #88950 door 10013-dummy
<p>Ik heb de spannings regelaar in de dynamo.</p><p>spanning op de accu motor uit is 12.87 volt motor aan 14.2 volt</p>

• Joan Tacx
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
24-04-2008 21:26 #88949 door Joan Tacx
Als je het schema bekijkt, dan moet je het draadje van het lampje, aan de D+ van de regelaar vastmaken.
Vanuit de regelaar D+ loopt er ook een draad naar de dynano D+.

Als je geen regelaar meer hebt (ingebouwd in de dynamo), dan zou het volgende nog kunnen zijn.
De M is geen M maar een W en zou kunnen staan voor toerenteller (bedoelt voor dieselmotoren).

Misschien dat je dan het lampje samen met het groene draadje moet aansluiten, maar het is even proberen.

Het is ook niet eenvoudig om voor te stellen hoe het nu allemaal zit aangesloten.
Als me nog iets te binnen schiet laat ik het nog even weten.

• Joan Tacx
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
24-04-2008 21:48 #88948 door Joan Tacx
Op het forum staat nog veel meer, ook over het probleem wat jij hebt.

even zoek onder <strong>van gelijkstroom naar wisselstroom, wie helpt</strong>

• Henry van Leusden
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
25-04-2008 08:59 #88947 door Henry van Leusden
Beantwoord door Henry van Leusden in topic dynamo amp lampje blijft branden
Je zou ook nog even naar het schema kunnen kijken dat op de site van Veteran-car staat. Zie 'tips en zo".

Amazon Combi 1969, P 1800 1964, Moto Guzzi V700 1970, Constructam Coral I 1971.

• 10013-dummy
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
25-04-2008 15:29 #88946 door 10013-dummy
<p><strong>ALLEREERST WIL IK IEDEREEN BEDANKEN DIE MEE GEHOLPEN HEBBEN OM DE STORING </strong></p><p><strong>TE VERHELPEN.</strong></p><p><strong>iK HEB OP DE SITE VAN VETERAN CAR GEKEKEN EN DAAR STOND HET DUIDELIJK OMSCHREVEN</strong></p><p><strong>ZWARTE DRAAD B+ DE RODE EN DE GROENE DRAAD MOETEN SAMEN OP HET STEKKERTJE,</strong></p><p><strong>EN DE ANDERE AANSLUITING M DAAR KOMT NIETS OP TE ZITTEN.</strong></p><p><strong>NU WERKT ALLES WEER ZOALS HET HOORT, BEDANKT WIJ KUNNEN MORGEN NAAR HET </strong></p><p><strong>CAMPEERWEEKEND IN ZEELAND GROETJES EDY VEENHUIZEN</strong></p>

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD