starten met velleman onstekingkit

  • Ton van Schilt (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
17-05-2008 14:18 #50375 door Ton van Schilt (GAST)
starten met velleman onstekingkit is gemaakt door Ton van Schilt (GAST)
Sinds ik ipv mijn condensator de vellemankit er aan heb hangen start de Volvo minder snel, de startmotor draait wel rond maar slaat niet snel meer aan.Dit zowel op gas als benzine. Ook als de motor warm is wel hij niet aan meteen aanslaan.
Dat was voorheen wel zo.

De velleman heb ik via de startmotor van voeding voorzien en is nog voorzien van oud type bobine met pantserkabel.

Wie weet waar ik een mogelijke oorzaak moet zoeken.

De auto:

een amazon combi van 1966 met gas

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-05-2008 14:46 #89156 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic starten met velleman onstekingkit
<p>Ton, je moet twee voedingen op je Velleman kit aansluiten middele twee diodes. Is dit correct gebeurd?</p><p>Is de Velleman kit correct in elkaar gesoldeerd?</p><p>Als de motor eenmaal loopt, loopt die dan wel goed?</p><p>Heb je ook nieuwe contactpunten geplaatst?</p><p> </p><p>In tegenstelling tot wat in de beschrijving van Velleman staat ben ik van mening dat je de condensator gewoon moet laten zitten. Ik heb diverse metingen uitgevoerd op verschillende Velleman ontstekingen en daaruit blijkt dat de vonk-energie gelijk is met en zonder condensator.</p><p>Als je de condensator laat zitten kun je onder weg (als je elektronische ontsteking onverhoopt kapot mocht gaan) de boel weer "conventioneel" aansluiten. Als je de condensator hebt losgeknipt lukt je dit niet meer.</p><p> </p><p>Succes</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ton van Schilt (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
17-05-2008 17:56 #89155 door Ton van Schilt (GAST)
Beantwoord door Ton van Schilt (GAST) in topic starten met velleman onstekingkit
Han,
Idd nieuwe contactpunten geplaatst en twee diodes gezet.
Als hij een keer loopt dan loopt ie als vanouds en de condensator zit er nog op kan ik zo weer aansluiten.
Het soldeer werk heeft een kennis voor mij gedaan die heel bedreven daarin is en het juiste materiaal er voor heeft.
Ik ga er vanuit dat dit goed gedaan is, ik zat meer te denken dat de bobine misschien te weinig start spanning levert omdat het een oudje is van 41 jaar oud.
zou dat kunnen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-05-2008 19:49 #89154 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic starten met velleman onstekingkit
<p>Ton,</p><p>Met een Velleman ontsteking moet je minimaal dezelfde vonkenergie op je bougie krijgen als met een conventionele ontsteking. Dus het startgedrag moet gelijk zijn aan een conventioneel systeem of zelfs beter. </p><p>Dus als je auto nu met deze Velleman ontsteking minder goed start zijn er m.i. twee mogeljkheden :</p><p>1) Er is iets fout gegaan met de montage van de Velleman kit, is misschien niet aannemelijk omdat je schrijft dat hij goed loopt als hij eenmaal gestart is.</p><p>2) De overnamespanningtijdens het starten die je van de startmotor af haalt is te laag, moet minimaal 10V zijn tijden het starten. Dit kun je met een voltmeter meten. Als dit het geval is zit je fout in het contactslot. Zou je kunnen verhelpen door het plaatsen van een extra relais.</p><p> </p><p>Dat de bobine an sich slecht is geloof ik niet; dan zou je immers ook startproblemen moeten hebben met een conventionele ontsteking.</p><p> </p><p>Succes</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-05-2008 19:52 #89153 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic starten met velleman onstekingkit
<p>Ton,</p><p>Met een Velleman ontsteking moet je minimaal dezelfde vonkenergie op je bougie krijgen als met een conventionele ontsteking. Dus het startgedrag moet gelijk zijn aan een conventioneel systeem of zelfs beter. </p><p>Dus als je auto nu met deze Velleman ontsteking minder goed start zijn er m.i. twee mogeljkheden :</p><p>1) Er is iets fout gegaan met de montage van de Velleman kit, is misschien niet aannemelijk omdat je schrijft dat hij goed loopt als hij eenmaal gestart is.</p><p>2) De overnamespanningtijdens het starten die je van de startmotor af haalt is te laag, moet minimaal 10V zijn tijden het starten. Dit kun je met een voltmeter meten. Als dit het geval is zit je fout in het contactslot. Zou je kunnen verhelpen door het plaatsen van een extra relais.</p><p> </p><p>Dat de bobine an sich slecht is geloof ik niet; dan zou je immers ook startproblemen moeten hebben met een conventionele ontsteking.</p><p> </p><p>Succes</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ton van Schilt (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
17-05-2008 22:37 #89152 door Ton van Schilt (GAST)
Beantwoord door Ton van Schilt (GAST) in topic starten met velleman onstekingkit
Ha kijk aan het contactslot dat geeft idd soms problemen, soms laat het geen of bijna geen stroom door denk ik. Omdat de start motor dan langzamer draait dan normaal. En heel soms tikt het even en gat de startmotor helemaal niet rond.
Zou kunnen, heb de verlichtingschakelaar, ruitenwisser schakelaar onlangs al vervangen omdat die ook aan het einde van hun latijn waren.
Welke pinnen moet ik meten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-05-2008 10:18 #89151 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic starten met velleman onstekingkit
Zo'n tik en dan vervolgens niks als je probeert te starten kan ook nog de accupool zijn. Als die iets los zit of geoxideerd is, krijg je ook dar verschijnsel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ton van Schilt (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
18-05-2008 13:02 #89150 door Ton van Schilt (GAST)
Beantwoord door Ton van Schilt (GAST) in topic starten met velleman onstekingkit
Lars, na aanleiding van jou opmerking ben ik de accu(polen) gaan bekijken.
Ik heb de mogelijke oorzaak gevonden.
Bij controle van de acu bleek een cel te weinig vloeistof te bevatten.
Toen ik bij ging vullen liep het er uit door een klein gaatje veroorzaakt door een uitstekende schroef, die vanuit het dashbord richting accu priemde.
Die schroef heb ik weggedremeld en het gaatje met smeltlijm dichtgemaakt. Er loop nu geen vloeistof meer uit (na bij vullen)
De vloeistof stond nog 2,5 cm in de accu en bij meten van de accu gaf die gewoon 12 volt aan,dat ie minder power levert zal zeker het gevolg zijn (geweest). Ff in de gaten houden of ik een nieuwe accu moet halen...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-05-2008 18:25 #89149 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic starten met velleman onstekingkit
<p>Hoi Ton,</p><p>Dat kon het dan wel eens geweest zijn. Een gecorrodeerde of loszittende pool die te weinig stroom kan hebben, kon wel eens tot dezelfde symptomen leiden als een cel die niet meewerkt.</p><p> </p><p>Kijk overigens ook even goed naar de binnenkant van je auto op de plek waar de inhoud van de accu heengelopen is. Een accu bevat naast gedemineraliseerd water namelijk ook zuur. Dit zuur kan op den duur voor nare roest zorgen. Even goed schoonmaken dus.</p><p> </p><p>Ben benieuwd of je accu het blijft doen na navullen met demi-water. Je bent waarschijnlijk ook wat zuur uit die cel kwijt en zal de zuurgraad dus niet meer kloppen. Wellicht kom je de zomer nog wel door, maar de winter??</p><p> </p><p> </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ton van Schilt (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
22-05-2008 19:27 #89148 door Ton van Schilt (GAST)
Beantwoord door Ton van Schilt (GAST) in topic starten met velleman onstekingkit
Lars,

dank voor je reaktie of de accu het uit houdt zie ik wel. Voorlopig is tie dicht en zuurgraad is ook bij te vullen .
Ik heb de plaats maar ff met de staalborstel bewerkt om de reactie van het zuur teniet te doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.