knipoperlichten en een aanhanger

  • Ernst-Jan Frölich (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
10-06-2008 21:55 #50324 door Ernst-Jan Frölich (GAST)
knipoperlichten en een aanhanger is gemaakt door Ernst-Jan Frölich (GAST)
Ik heb wat advies nodig. Ik heb een Ama uit 1962, hierin zit een knipperrelais met 3 pootjes. Het middelste wordt gebruikt om het dashboardlampje te voeden. Ik heb een probleem als ik een aanhanger aan de auto koppel, de richtingaanwijzers worden dan te langzaam. Kan iemand mij vertellen of en zo ja hoe ik een modern relais zou kunnen inbouwen. Die past namelijk niet standaard, het enige wat dan gaat knipperen is het dashboard lampje van de knipper.

Bij de modellen met een 2 polig relais weet ik het wel maar dit gaat me iets te ver...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-06-2008 22:03 #89333 door Frans Lotty
Beantwoord door Frans Lotty in topic knipoperlichten en een aanhanger
Een oudere mederwerker van het vos heefrt mij bij het vod een knipperlicht relais aangeraden en verkocht die
dit probleem in combinatie met een aanhangwagen niet heeft. Dus informeer daar eens.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-06-2008 19:56 #89332 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic knipoperlichten en een aanhanger
Hoe het zit met een relais met 3 pootjes weet ik ook niet. Wel heb ik een suggestie om het probleem i.c.m. het huidige relais te verhelpen.De oorzaak is namelijk dat de knippersnelheid afhankelijk is van de belasting. Als je er dan 20W meer aan hangt gaat hij inderdaad langzamer.Dit is op te lossen door voor je met de aanhanger gaat rijden wat lampjes te wisselen. Bijvoorbeeld 10W in de aanhanger en 10W in de auto achter ipv 20W. Dan is de totale belasting van het relais samen met voor weer 40W per kant.Is even wat gesleutel met lampjes, maar werkt wel. (Is bijvoorbeeld te overwegen als jij als enige en altijd met deze auto met de aanhanger rijdt.)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ernst-Jan Frölich (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
13-06-2008 22:55 #89331 door Ernst-Jan Frölich (GAST)
Beantwoord door Ernst-Jan Frölich (GAST) in topic knipoperlichten en een aanhanger
Bij het VOD ben ik al geweest. Ik heb een nieuw knipper realais maar dat is zonder grote aanpassingen van de autobedrading niet toe te passen blijkt. Dat kan makkelijk met 2 polige relais maar niet met de oude drie polige...

Ik denk dat ik gewoon ledlampjes ga kopen voor mijn caravan, dan zou ik geen probleem hoeven hebben denk ik...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.